Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya kunskapsprov - är du vår Guru?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Testa dina kunskaper inom olika områden på 99mac
Vi presenterar ikväll ett nytt kunskapsprov kallat Final Cut Pro skapat av Erik.dv från FCPUG.se. Erik berättade att han blandat enkla med lite svårare frågor men för en okunnig användare är det nog riktigt tufft att få alla rätt.

I vår topplista hittar du toppresultaten:
Topp 100 medlemmarna just nu

Här hittar du våra kunskapsprov!

Oh, det var trevlig läsning

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-05-29 22:58

100% på Final Cut
91% Svenska Mac siter... (ett fel - attans oxo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 00:11

Borde inte "totala toplistan" slå ihop alla prov man gjort? Nu ligger jag på typ 3:e, 6:e och 180:e plats eller nått... lite skumbo

Fick 25% på FCP-testet. Hade inte väntat mig mycket mer eftersom jag aldrig använt programmet.

Det är bara att inse, jag behöver plugga

Alltså; Mac OS X-testet kanske var kul för en nätverkstekniker, men jag fattade ingenting...

Ursprungligen av Leftrustle:

Alltså; Mac OS X-testet kanske var kul för en nätverkstekniker, men jag fattade ingenting...

Ja det är ohyggligt svårt. Säg åt Mellander att sänka ribban lite

Skulle det vara intressant med ett test om FileMaker? Jag kan ta mig lite tid att skriva ett sådant. Jag kan också skriva ett om Applescript, Lasso, MySQL och förstås om varför man är Mac-användare.

Hojta om något är av intresse.

  • Medlem
  • 2006-05-31 20:50
Ursprungligen av Björnström:

Ja det är ohyggligt svårt. Säg åt Mellander att sänka ribban lite

Ja, det var riktigt svårt. Fråga 10 var nog värst (vilken ska bort av FTP, DHCP, NTP, TFTP?). Att den gemensamma nämnaren var att alla utom FTP använder UDP-protokollet var nog inte helt uppenbart...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-31 22:17
Ursprungligen av Björnström:

Ja det är ohyggligt svårt. Säg åt Mellander att sänka ribban lite

äh, jag gjorde 2 rena slarvfel...råkade klicka fel på lagret och läste inte igenom alternativet på udp/tcp checksum riktigt...

Annars hade jag haft 100% där, jävlar att slarvfel jämt ska leta sig in

Ursprungligen av Björnström:

(TCP/IP) Ja det är ohyggligt svårt. Säg åt Mellander att sänka ribban lite

Äsch, inte var det så svårt. /flex

Citat:

Mjukvara Frågor kring populära programvaror för Mac

Är detta användargjorda tester? Om inte så borde nog namnet Mjukvara bytas ut mot Final Cut annars skulle man ju kunna tro att det faktiskt handlade om annan mjukvara också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-31 22:26

Men det kommer ju hamna flera "quiz:ar" under "mjukvara" senare så klart.

Ja, att klassa TCP/IP-testet till MacOS X är kanske lite missvisande. Det var ju ett tag sedan jag gjorde provet. Vissar frågor var jag inte 100% säker på hur jag tänkte när jag gjorde dem. Men jag kom undan med hedern i behåll nu när jag gjorde provet igen...
Tilläggas kan ju att jag gjorde ett IP-prov också, som i viss mån kan ses som steg 1, med detta prov som steg 2. Lite mer avancerat (nördig), onekligen.
Men nördigt är väl bra?

Nördigt är bra!

Om man slår huvet i något hårt och vill göra ett eget test, hur bär man sig åt då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 10:50

fan. 58% på tcp/ip blev jag inte stolt över. å andra siden hör välfrågor som vilka portnummer som imap/pop/smtp använder sej av knappt till tcp/ip. *dålig förlorare*

1
Bevaka tråden