Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kostråd vid kärlkramp

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att under 2 dygn legat på intensiven på Borås Lasarett bl.a med ett på tok för högt blodtryck ( 200 ) så skulle jag behöva lite kostråd - normalt tryck lär vara 140. Tacksamt nog var det inte en hjärtinfarkt, mer något som påminde om kärlkram. Hade två gånger under dagen fått mig ett par rejäla tryckare uppe i bröstet och ut i höger arm, gjorde jävligt ont. Får nu äta 5 olika mediciner innan det om bortåt en månad blir dags för kranskärlsröntgen. Vill gärna komma i bästa form inför att man via njuren ska ta sig en titt upp mot hjärtat. Så har du goda råd om sunda levnadsvanor så berätta gärna... jodå jag slutade att röka när jag förstod vilka konsekvenserna skulle kunna bli om jag fortsatte att leva som vanligt.

Psykisk påfrestning och stress samt spänningar kan utlösa kärlkramp. Så rådet är väl att undvika det så långt det går, kraftiga måltider är inte heller bra ifall man har symtom för kärlkramp.

Rent genrella kostråd är att äta sundare, unvika fet mat i allmänhet, grönsaker och växtfetter är bra. Nötter har ett blodfettsänkaden effekt till viss del. Motion i kontrollernade former kan hjälpa dig orkar mer i det långa loppet, samt minska riskerna för Aterokleros (åderförfettning) som är en riskfaktor för att få Agina pectoris.

Är somsagt svårt att skriva allt om just hjärt/kärlsjukdomar och hur man bäst behandlar dem rent genrellt (särskilt i nuläget när en viss mängd alkohol har intagits under kvällen).

Återkommer på morgondagen för en lite mer grundläggande tips då jag precis har avverkat en del av utbildningen på hjärt/kärlsjukdomar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-04 22:52

Kolla in hur de äter i medelhavsområdet, det är sund mat. Jag har kört med det så länge jag kan minnas. Inte haft några som helst problem med vare sig hjärta eller vikt, fast den innehåller mycket olivolja, men det är å andra sidan nyttigt fett. Grönsaker är basen, sedan kommer det en bit kött eller kyckling....ett glas vin eller två till maten är också bra;)

  • Medlem
  • 2006-06-05 10:37

Lägga om kosten, visst men vill du känna förbättringen snabbare och bygga en starkare kropp ska du träna Yoga 2-3 gånger i veckan!
Börja att träna i grupp för att få lite feedback från instruktören och sedan när du känner dig redo kan du skaffa några DVD och köra hemma.

Ursprungligen av Picasso:

Kolla in hur de äter i medelhavsområdet, det är sund mat. Jag har kört med det så länge jag kan minnas. Inte haft några som helst problem med vare sig hjärta eller vikt, fast den innehåller mycket olivolja, men det är å andra sidan nyttigt fett. Grönsaker är basen, sedan kommer det en bit kött eller kyckling....ett glas vin eller två till maten är också bra;)

Del av mitt forskningsområde...
I det långa loppet är det precis som Picasso säger. På Kreta exempevis så har man två års längre livslängd, trots att de röker som borstbindare. Skulle de inte röka så skulle livslängden skjuta i höjden ytterligare. En av mina bihandledare är grekisk professor och han har precis avslutat en studie där man visat att det _inte_finns_någon_ med hjärt-kärl problem under 70 års ålder i en grupp som äter traditionell medelhavskost!

Olivolja(!!!), grönsaker, baljväxter, rött kött sällan (1 ggr/mån), fisk/fågel lite oftare, en raki dagtid till maten, fetaost, nötter. Vad som gör vad vet man inte riktigt, men troligtvis har olivoljan en stor del i det hela. Man har uteslutit alla andra kända riskfaktorer, utom en... avslappnad livsstil...

Naturligtvis vore detta "nyttigt" för dig olle, men det hade nog varit ännu effektivare om om du levt så från början... De råd som Joakim H gav dig ger nog störe effekt för just dig.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-05 10:42

Jag läste Olles inlägg igår kväll och noterade att han frågar på 99mac om råd.
Det kanske jag också skulle ha gjort. Men väl värt att notera.:)

  • Medlem
  • 2006-06-05 10:47
Ursprungligen av Olle@mac:

...
Så har du goda råd om sunda levnadsvanor så berätta gärna... jodå jag slutade att röka när jag förstod vilka konsekvenserna skulle kunna bli om jag fortsatte att leva som vanligt.

Intressant att du beskriver det osunda leverne som "vanligt". Kan du inte "think different" och se det sunda sättet att leva som det vanliga?

Det där gillade jag att läsa, Dr. Jerkyll. Jag som varit vegetarian hela mitt liv, bara använder olivolja som fett, älskar baljväxter och fetaost samt aldrig rökt Om man nu bara skulle börja röra på sig lite och dra ner på ölen och godiset... Eller vad tusan, någon last måste man få ha.

Ja du Leftrutle, var glad för det! Vanor är brutalt svåra att ändra på, om man ändå kunde leva som man lär... Jag älskar kött, dricker massor med alkohol och äter alldeles för mycket mat! Men, om jag kopplar ihop det hela med GTD-tråden, så har det fått mig att ändra på små saker, steg för steg. Nu har jag exempelvis bara olivolja hemma, och det är skitgott!

Som sagt, enda ej kontrollerade faktorn är avslappnad livsstil, och blir en njutningsmänniska för asketisk så tror jag det hela blir kontraproduktivt på just den faktorn, så fortsätt med något onyttigt - men kanske inte både öl och godis varje dag.

Trevligt att få läsa att man är inne på rätt spår

Bytte själv kosthållning från en ganska osund och obalanserad köttkost till vegetariskt och allmänt medelhavsaktigt för snart 5 år sen, och jösses vilken skillnad det blev! Just håller jag på att trappa ner mina 12-timmars arbetsdagar mot mer rimliga nivåer också, och byter samtidigt ut kvällsarbetspassen mot träning... så det känns som att min stackars konsultkropp är på väg upp ur träsket. Kändes som att det behövdes något drastiskt, insåg att det trots allt inte ser så bra ut att ha haft RSI-problem (lyckligtvis borta nu) redan vid 25...

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2006-06-05 19:59

Ja du Olle,

befinner mig förmodligen i samma prekära situation som du. Ytterst tråkigt om du mår dåligt men jag vill ändå varna dig för alla "du är vad du äter"-rådgivare. Min erfarenhet är att det det mesta de kommer med är självutnämnda griller som naturligtvis inte har har någon verlighetsförankring. Ät du vad du känner för, men motionera istället. Motionen är nyckeln säger en som inte lever som han lär...

Jo många av oss 50-plussare borde nog slå av på takten en del, går liksom inte att tuta på som om man hade kvar all den energi som man hade då man var 18 år. Varningstecknen fanns där hela tiden men jag ville inte se dom, typ lite väl ofta som jag hade huvudvärk och att synen betedde sig lite konstigt... en del stunder där magmunnen protesterade då jag svalde maten, listan kan nog göras lång.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-05 20:33

Jag har svårt att hålla med dig Pommac. Givetvis spelar det roll vad man äter! Motion, visst, det är väl bra, men det är inte där det sitter. Äter man bra mat så mår man bra. Det gäller att hitta rätt bara. Hamburgare och turkiska fettplattor kan man väl käka någon gång ibland, man klarar sig utan också för den delen. Jag skulle må tjuvtjockt om jag inte fick äta grönsaker, skaldjur och fisk. Kroppen får sina vanor tror jag.

Ja du Pommac. Jag håller inte heller med dig. Att enkom motion skulle vara något slags undermedel med lösning på allt finner jag svårt att se, nog är det väl en kombination!? Dessutom tycker jag att du står för det mesta av "självutnämnde griller" "utan verklighetsförankring" i den här tråden. Vi tipsar, Olle bedömer själv utifrån sin egen situation vad som är lämpligt för honom.

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2006-06-07 08:59
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Ja du Pommac. Jag håller inte heller med dig. Att enkom motion skulle vara något slags undermedel med lösning på allt finner jag svårt att se, nog är det väl en kombination!? Dessutom tycker jag att du står för det mesta av "självutnämnde griller" "utan verklighetsförankring" i den här tråden. Vi tipsar, Olle bedömer själv utifrån sin egen situation vad som är lämpligt för honom.

Kanske dags för en pudel!

Jag ska inte generalisera för mycket och det beror säkert på att jag själv har svårt att leva upp till en sund kost. Det finns säkert massor av medlemmar här som har bättre råd än jag att ge så lyssna på dem som vet vad de talar om i stället! Må bra allihop...

Ursprungligen av Pommac:

Kanske dags för en pudel!

Jag ska inte generalisera för mycket och det beror säkert på att jag själv har svårt att leva upp till en sund kost. Det finns säkert massor av medlemmar här som har bättre råd än jag att ge så lyssna på dem som vet vad de talar om i stället! Må bra allihop...

Då sitter vi i samma båt, jag har inte och kommer nog aldrig att få sunda kostvanor heller. Det var inget fel på ditt råd, du vet också vad du talar om, det var bara klantigt uttryckt.

Skaffa hund och flytta till flerfamiljshus utan hiss. Det gjorde i alla fall underverk med min midja (kanske något för mycket rent av) och kondition. Borde nog vara bra för allmäntillståndet. Med hunden får du även någon som kommer att se dig som sin idol för resten av livet, förutsatt att du är en god husse.

Har du redan hund, bortse från första halvan av tipset.

Senast redigerat 2006-06-07 01:57

Så kallad "lågaktiv motion" är bra vid hjärtkärlsjukdom, (men inte ansträngn som ger kärlkramp förstås, typ vedhuggning usw).

Kost - håller med syntesen av vad ovanst talare sagt, troligen gör ingen specifik kost mirakel, men lagom är bäst av medelhavsmaten och rödvin.

Och; minska på all form av stress; oftare lättare sagt än gjort.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-07 00:42

Skriv upp vad du äter på en dag.
Ta bort det som är onödigt.
För varje sak du stoppar i dig, se om det finns något nyttigare alternativ.
Sluta helt med ost och mjölk.
Drick vatten till måltiderna.
Köp lättyoghurt istället för vanlig yoghurt o s v.
Lättsockrad marmelad istället för vanlig (jag kan själv inte ge upp marmeladsmörgåsarna på morgonen.)
Avstå helt från skräpmat och halvfabrikat.
Sluta helt med starksprit.
Köp rågbröd istället för vetebröd.
Ät mera grönsaker.
Ta mindre portioner.
Motionera dagligen.
Sov på regelbundna tider.
Prioritera hälsan!
Kontrollera blodtrycket regelbundet minst en gång i månaden.
o s v.

Ursprungligen av Macus:

Skriv upp vad du äter på en dag.
Ta bort det som är onödigt.
För varje sak du stoppar i dig, se om det finns något nyttigare alternativ.
Sluta helt med ost och mjölk.
Drick vatten till måltiderna.
Köp lättyoghurt istället för vanlig yoghurt o s v.
Lättsockrad marmelad istället för vanlig (jag kan själv inte ge upp marmeladsmörgåsarna på morgonen.)
Avstå helt från skräpmat och halvfabrikat.
Sluta helt med starksprit.
Köp rågbröd istället för vetebröd.
Ät mera grönsaker.
Ta mindre portioner.
Motionera dagligen.
Sov på regelbundna tider.
Prioritera hälsan!
Kontrollera blodtrycket regelbundet minst en gång i månaden.
o s v.

Åååhhh.... önskar jag kunde....

sign. 'Liderlig sälle'

Bra råd Marcus... hade gärna hållit för öronen då det gäller samtliga dina råd... MEN som sagt vad, det ÄR roligare att få vara med än att det plötsligt bara tar slut pg.a att jag är envist dum och håller kvar vid ett fortsatt osunt leverne.

Så kom dagen där jag gjorde kranskärlsröntgen... hade sedan tidigare invaggats i att det fanns möjlighet för balongsprängning om man hittade några fel, men säg den glädje som varar för evigt. Kanske är det samma sak över hela landet, ja att det uppstår personalbrist. Första beskededet i morrse blev att hjärtintensiven vid Borås Lasarett bara skulle kunna hinna med att hitta diverse deffekter om de nu skulle finnas några.

Och visst, 3 ganska kraftiga förträngningar hittade man längs vänster och höger kranskärl, fattade det som att det bakre kranskärlet var utan deffekter. Allt var på sätt och vis inte totalt nattsvart. Allt lutar nu åt att det får bli bypass operation tämligen omgående. Som jag bedömde tiden fram till att möjligen tvingas tvingas till att behöva göra om operationen om ca: 5-10 år så "förlorade" balongsprängning... slutligt beslut tar jag under onsdag eftermiddag då läkarteamet haft genomgång av mitt fall. Har annars svarat bra på alla 5 medicinerna, frånsett att några av dom gör att jag blivit aptitlöst. Känner inte smaker på det sätt som man vill. Kan bli så att jag kommer att prova andra mediciner.

Återstår nu bara att under onsdage ringa jobbet och medela att jag preliminärt inte kommer att vara i tjänst föränns efter den 31 augusti... va populärt det kommer att bli... eller hur Larsal

18:40 - Olle@mac

Hemskt att sånt händer, speciellt trevligt folk som dig Olle
Tur iaf att du som sagt var inte hade nåt värre som hände dig.

Jo, som många tipsat så ligger väl grönsaker på top. Man kan göra grymt goda måltider med nyttig mat tror jag, förutsatt att du får bättre medicin så att du känner smaken.

Kanske själv borde tänka mer på vad jag äter sen senare i livet så att man inte råkar ut för hemskheter.

Hoppas det ordnar sig

Blir bypass på Sahlgrenska inom preliminärt 2 månader - läkaren som gjorde bedömningen såg mig som en "bra patient", tror dom säger så när dom är ganska säkra på att lyckas

Tror att Sahlgrenska tar alla patienter i Västra Götaland, vet att dom är mer eller mindre världsledande på sin toraxavdelning så det känns som att jag är i säkrast tänkbara händer, hade nog gått med Karolinska även fast Sahlgrenska har längre erfarenhet. Har varit där för några år sedan och filmat organdonationer och oprationsteamen är ruggigt coola...

1
Bevaka tråden