Ipad Pro 10,5 tum – Skärmen och batteriet testas
Är du nyfiken på skärmen på nya Ipad Pro? Läs då vidare för nu har vår expert Thomas Ytterberg undersökt den noga. Ida har dessutom testat batteriet.
Bildskärmen
Allt är som vanligt med skärmen hos Ipad Pro 10,5 tum. Ja, förutom att det blir lite bättre för varje ny omgång hårdvara. Aningens högre kontrast (1 350:1), aningens effektivare reflexfilter och aningens mer precision i nyansåtergivningen. Fortfarande också något blåturkos vitbalans. Inte perfekt men ändå tillräckligt bra för att räknas som just tillräckligt bra. Vi har åtminstone konsekvens, så att en Ipad bredvid en lika modern Iphone eller annan modern Ipad ser på det hela stora likadan ut i färgåtergivningen. Detta är egentligen allt de flesta behöver veta om skärmen.
Fast har du lite mer färgintresse än så finns det en hel del att berätta. Framför allt att du inte ser en nanometer av den större P3-färgrymden såvida du inte specifikt lägger in rätt sorts färgprofiler i dina bilder. Det är positivt för webbsurfande och befintliga appar som är framtagna för rådande färgstandard. Utan detta förhållningssätt skulle nämligen alla färger överdrivas ganska rejält.
Har du till exempel ett bibliotek av AdobeRGB-taggade foton och bilder kommer dessa att använda de delar av P3-färgrymden som matchar. Bilder som saknar profil kommer att hålla sig till sRGB-standard och Rec.709-färgrymd. Vilket är ett rimlig antagande från Apples sida då det stämmer för normen för skärmfärger så länge som vi haft färgskärmar.
Ifall ovanstående text inte riktigt resonerar runt dina behov eller önskemål kan du bara nöja dig med att Ipad Pro 10,5 tum kommer att återge färger som de ska se ut men också att du får en lite olika ton av vitt och grått mellan olika enheter då vitbalansen inte är helt rätt. Mellan tummen och pekfingret är skärmen ändå tillräckligt korrekt.
Mellan 3 till 520 nits ljusstyrka
Panelen är av IPS-typ och ger ett förhållandevis högt kontrastförhållande, 1 350:1. Tillsammans med ett effektivare reflexfilter ger det också ett lite tydligare intryck av skuggnyanser i en ljus miljö. Skärmen är inte helt uniform där vi kan ana och mäta lite skillnader i ljusstyrka över ytan, där nedre kant gradvis tappar 20 procent av ljusstyrkan. Detta kan anas i tomma Safari-fönster och liknande ifall man påpekar fenomenet. Viktigast är att vitbalansen är densamma över ytan och inte skiftar tydligt i färg på testexemplaret.
Posteriseringen, bandingen mellan nyansstegen är minimal och vi har i praktiken en full teckning av en 8-bitars gråskala, något som faktiskt inte alls är så självklart som man kan tro. Många skärmar på mobila enheter har väldigt stora problem med att teckna alla nyanser.
Ljusstyrkan kan ställas mellan 3 till 520 nits. Reglaget halvvägs ger cirka 150 nits. Apple skryter om hela 600 nits ljusstyrka vilket ger lite mer resurser i ljusa miljöer. Men dessa 600 nits gäller 12,9-tummaren och inte den mindre modellen vi nu har testat.
Vitbalansen blir en gnutta blåare ju mer lysdioderna får jobba vilket är väntat med en ljuskälla som bygger på just blå lysdioder. Annars är det imponerande konsekvent vitbalans oavsett vilken ljusstyrka du kör.
På det hela stora är det en utmärkt skärm i Ipad Pro 10,5 tum där det enda vi saknar är någon form av kalibreringsverktyg för att sätta vitbalansen mer exakt. Ett tränat färgseende kommer att kunna märka av den blåturkosa vitbalansen.
P3-färgrymd blir nästa de-facto?
Apple har inte gått ut med den exakta kompositionen hos lysdioderna men pekar stolt och tydligt på att den större färgrymden P3 används. P3 kommer från DCI-standarden, alltså standarden för digitala biografer och ger en större räckvidd än rådande HDTV-standard ITU Rec.709 som också är basen för sRGB och webben.
Räckvidden hos P3 gäller främst i rött och grönt (samt som följd också sekundära färger som cyan, gul och magenta) där P3 jämfört med AdobeRGB täcker in mer hos rött. AdobeRGB sträcker sig i sin tur mer mot mättade toner av grönt.
En följdfråga är varför inte Apple satsar direkt på AdobeRGB istället för P3-färgrymden. Här kan undertecknad egentligen endast spekulera. Den rimligaste förklaringen är att det är för dyrt och nischat mot grafisk produktion att stoppa in AdobeRGB-anpassade lysdioder.
P3-färgrymden är den nya defacto-standarden för en större färgrymd. De flesta moderna TV-apparater klarar ofta 90 till 95 procent eller mer av P3, särskilt om apparaten är förberedd för att ta emot UHD-material och HDR. När vi talar om färger nu och imorgon är hela världen redan på väg mot P3 som en bred standard. Målet är BT.2020-färgrymden men där är tekniken inte tillräcklig mogen och tillgänglig än.
Du måste addera en färgprofil
Som skrivet når du inte skärmens P3-kapacitet om inte appen du använder och de bilder du vill visa på något sätt innehåller en färgprofil för en större färgrymd. Detta inkluderar också appen Mobileforge som vi använder ihop med programvaran Calman för att mäta skärmen. Men det blir effekt och det går att testa genom att addera och ta bort färgprofiler från någon av dina befintliga bilder.
En viktig skillnad med P3-färgrymden och DCI-standarden är att Apple och resten av konsumentelektronikvärlden håller vitpunkten kvar på D65-standard. DCI-P3 har en annan vitpunkt som är grönare i jämförelse. DCI använder också en potensgamma om 2,6 vilket är en mycket mörkare tonkurva. Därför kan du inte bara konvertera eller addera en DCI-profil i exempelvis Photoshop. Du bör använda en P3/D65-profil och finns ingen sådan tillgänglig kan du skapa en själv i Photoshop.
I Photoshops färginställningar kan du skapa en egen profil där du sätter 2,2-gamma, D65-vitpunkt och xy-koordinaterna för P3-färgrymden. Sedan konverterar du bilden till denna egna färgrymd. Vi gör detta med testbilder och kan konstatera att Ipad Pro 10,5 tum då också plockar fram rätt färger baserat på den inbakade profilen. Precis samma sak som vi konstaterade i testet av iPhone 7 där samma situation uppdagades.
Det finns också färdiga icc-profiler för P3-färgrymden att tanka hem från diverse initierade sajter och vi googlade fram ett par stycken. Det man ska tänka på där är att många av de icc-profiler vi fann sätter rätt koordinater för P3-primärerna men sätter vitpunkten ganska godtyckligt och inte nödvändigtvis på D65.
Med andra ord: testa dig fram först!