Mastercard satsar på säkerhet online
Mobila betalningar är här för att stanna, och allt större krav ställs på säkerhet för shopping med mobilen och online.
Det är inte bara mobiltillverkare som ställer ut under Mobile World Congress, utan även en försvarlig mängd tjänsteföretag passar på att visa upp nya lösningar och teknik. Ett av dem är Mastercard, som för 99 berättar om det senaste vad gäller mobila betalningar. I korthet satsar Mastercard på två saker; högre säkerhet när det gäller att hantera sitt betalkort på nätet, och en smidigare shoppingupplevelse.
Det förstnämnda innebär bland annat ett gränssnitt där användaren kan administrera sitt betalkort, och få en tydlig överblick över vilka tjänster, enheter och butiker som kortet är registrerat hos. Detta kan innebära exempelvis betallösningar som Apple Pay och Paypal, men också specifika handelsplatser som Amazon, samt ens mobil, smarta klocka och bärbara dator. Det är härifrån enkelt att spärra kortet från en enhet som tappats bort eller som inte används längre.
Ett annat system för att öka säkerheten kallas Nu Detect, och hanteras istället av försäljaren. Genom en rad kriterier ska identiteten på personen som försöker göra ett köp verifieras, och om något är oklart krävs en bekräftelse via exempelvis fingeravtrycksläsare innan ett köp godkänns. Det kan till exempel vara att kunden väljer en annan leveransadress än den normala, eller att IP-adressen beställningen görs från inte känns igen. Det här kan ses som den digitala och automatiska motsvarigheten till att banken ringer upp och frågar om en suspekt transaktion.
Virtuell shopping
Men Mastercard vill också ta del av själva shoppingupplevelsen på nätet, och gärna knyta den till sitt eget lojalitetsprogram och bonussystem. Genom en särskild plattform kan en butik skapa sin egen 3D-butik som kontrolleras via tryckskärmen på en platta eller mobil, och kunden kan på så vis shoppa digitalt och betala med sitt Mastercard.
Ett potentiellt användningsområde är till exempel att företag kan ställa ut tryckskärmar på offentliga platser som handelskiosker, där kunder kan trycka sig igenom utbudet och verifiera köpet med hjälp av sitt telefonnummer. Ett annat tänkbart scenario är att använde plattformen hemma på sin surfplatta, och med hjälp av förstärkt verklighet möblera sitt hem med en ny soffa, som sedan beställs.