Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple anställer ytterligare Tesla-profil

Trots tidigare rapporter om att personal flyttas från bilprojektet Titan har Apple nu värvat ytterligare en profil från elbilsikonen Tesla.

Under det gångna året har vi kunnat läsa spaltmeter om Apples omtalade projekt med att utveckla en egen smart bil. Project Titan som det kallades bestod av en hel del erfaren kompetens från bland annat elbilsikonen Tesla. Men trots detta rapporterades det tidigare i år om att hundratalet anställda flyttats till andra projekt, och att Project Titan därmed skulle vara historia. Företagets senaste rekrytering talar dock emot detta.

Den senaste värvningen heter Michael Schwekutsch som tidigare varit senior chef för elektriska drivlinor hos Tesla. Utöver att utveckla elektriska eller hybridsystem för Tesla Roadster II och Tesla Truck har Michael Schwekutsch också tidigare tagit fram liknande system för BMWi8, Porsche 918, Porsche Spyder, Fiat 500eV och Volvo XC90. Han tar nu rollen som senior chefsingenjör inom Apples "Special Project Group", en grupp som utforskar mer exotiska projekt som kan bli företagets nästa stora innovationer.

Herr Schwekutsch får då sällskap av en rad Tesla-veteraner som Chris Porritt, som utöver Tesla även jobbat inom Aston Martin och Land Rover, och Doug Field som jobbat som ingenjör och designer hos Telsa och Segway. Att Schwekutsch ansluter till Apple gör att det bli oklart om företaget verkligen har lagt sitt bilprojekt på is, då Schwekutsch endast jobbat på drivlinor för bilar under sin karriär.

Onekligen en intressant utveckling alltså. Apple må ha flyttat personalen från Project Titan, men att de anställer så många seniora ingenjörer från olika delar av processen för att utveckla en bil från grunden upp talar onekligen för att deras Special Project Group faktiskt arbetar med att utveckla ett fordon av något elektriskt slag. Om man inte tänkt utveckla en bil förefaller detta vara en något besynnerlig rekrytering.

Vad tror du, blir det en Apple Car eller tror du att ingenjörskonsten utnyttjas till andra exotiska projekt?

Källa: Electrec, Michael Schwekutsch på Linkedin

Kommentarer
1 svar

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.