Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Recension: Apple Watch SE eller Series 6 - vilken skall jag köpa?

Apple har uppdaterat sin portfölj med två nya klockor men vad skiljer egentligen Apple Watch SE mot Apple Watch Series 6?

Vi börjar med Apple Watch SE

Undertecknad har flera vänner och släktingar som länge har sneglat på Apple Watch men tyckt att den har varit lite för dyr. Med Apple Watch SE har Apple sänkt priset utan att tumma på kvalitén men istället utelämnat några funktioner som vi istället hittar i Series 6.

Vad skiljer dem åt?

När Series 5 lanserades så kom den med en helt ny funktion som heter Always On. Det betyder att klockans display alltid är på och vi behöver då inte lyfta armen för att snabbt kolla in en notis eller se vad klockan är. Funktionen finns även till nya Apple Watch Series 6 men till Apple Watch SE finns den inte. Apple Watch SE kommer med samma processor som vi hittar i Series 5 så att öppna appar och använda klockan går blixtsnabbt.

Något annat som saknas i Apple Watch SE är det nya U1-chippet som gör att vi kan låsa upp vår kompatibla bil med klockan utan att behöva göra något. Apple har även fokuserat mycket på vårt välmående på senare tid och varken EKG eller mätning av blodets syremättnad finns tillgängligt i Apple Watch SE. Klockan går enbart att köpa i aluminum och den finns i tre färger, silver, rymdgrå och guld.

Men är den bra då?

Trots att Apple Watch SE saknar saker som Always On, EKG och några saker till så är det verkligen en fantastisk klocka till ett riktigt bra pris. Det är en perfekt instegsmodell för personer som inte vill lägga en större summa på en klocka men trots att den är billigare så tummas det inte på kvalitén. Apple Watch SE kostar från 3 195 kronor och för det priset får vi en utmärkt träningskompis, en assistent i vårt smarta hem och mycket mer.

Apple Watch Series 6

Årets flaggskeppsmodell av Apple Watch är äntligen här och det bjuds på en rad nya funktioner som gör Apple Watch lite bättre. Om vi tittar på insidan av Apple Watch Series 6 så hittar vi deras senaste S6-processor som är 20 procent snabbare än S5-processorn som finns i Apple Watch Series 5 och Apple Watch SE. Undertecknad har sedan tidigare haft en Series 5 och trodde faktiskt inte att klockan behövde bli snabbare. Men det märks helt klart skillnad då appar öppnas snabbare och Siri är snabbare på återkoppling. Vi hittar även det nya U1-chippet som dels kan låsa upp vår kompatibla bil utan några nycklar inblandat.

Apple Watch Series 6 har även stöd för både 2,4Ghz och 5,0Ghz vilket är ett trevligt tillskott. Som vi redan har varit inne på så har även Always On blivit 2,5 gånger ljusare och vi trodde faktiskt inte det skulle göra så stor skillnad men vad fel vi hade. Det är betydligt enklare att snegla på klockan i solljus nu än med vår Series 5.

Nytt är även att vi nu kan mäta blodets syremättnad. Med den informationen kan vi få en fingervisning om hur bra vår kropp är på att ta upp syre och transportera ut det till cellerna. Vi kan göra ett test på studs och funktionen är även igång så avläsningen görs kontinuerligt under dygnet. På baksidan av vår Apple Watch sitter fyra grupper av lysdioder samt fyra fotodioder som lyser grönt och rött. Lysdioderna belyser blodkärlen i vår handled och fotodioderna mäter ljuset som reflekteras tillbaka. På så sätt kan Apples algoritmer räkna ut färgen på vårt blod och se hur mycket syre som finns i det.

Att ladda vår Apple Watch går nu även snabbare och att ladda från 0 procent batteri upp till 80 procent tar en timme. Det är 30 minuter snabbare än vad Apple Watch Series 5 gav oss. Varför är detta så trevligt då? Det har blivit allt mer populärt att logga sin sömn och se hur mycket man faktiskt sover per natt och då är det bra att snabbt kunna stödladda lite innan det är dags att krypa ned i bingen.

Vi måste prata om den blåa färgen

Undertecknad kommer från en Series 5 i rostfritt stål och enheten vi testar nu är en Series 6 med aluminiumboett i blå färg. Vid första anblick så rynkade vi nästan lite på näsan och tänkte att den blåa färgen inte kommer att fungera. Nu några veckor senare är vi helt sålda på den nya färgen som förhoppningsvis kommer att komma även till nästa iPhone-modell. Den blåa färgen skiftar i nyanser och ibland ser den nästan rymdgrå eller svart ut och ibland är den verkligen riktigt blå - på ett bra sätt. Så funderar ni att gå i samma bana som varje år och köra på den rymdgrå eller silvriga boetten, så tänk till en gång till och åk gärna och känn och kläm på de nya färgalternativen.

Är vi nöjda med Series 6?

Vi ställer oss själva frågan ibland vad vi vill se i nästa Apple Watch och det är faktiskt inte en helt lätt fråga att svara på. Ni som lyssnar på vår podd Macradion vet nog att undertecknad gärna skulle vilja se en rund klocka och lite bättre batteritid men utöver det så är det inte mycket vi kan komma på. Apple Watch Series 6 är en riktigt bra klocka och att skillnaderna mellan Series 5 och Series 6 är så få visar hur Apple är nere på detaljnivå nu och förbättrar en redan riktigt bra klocka.

Den stora frågan, vilken skall jag köpa?

Apple Watch SE kostar från 3 195 kronor och Apple Watch Series 6 kostar från 4 495 kronor. För mig personligen så är Always On verkligen ett måste då det gör att min Apple Watch verkligen känns som en klocka och mindre som en liten dator på handleden. Att när som helst kunna snegla ned utan att röra på mig och se vad klockan är värt mycket. Hälsofunktionerna som att mäta EKG och blodets syremättnad är inte riktigt lika viktigt för mig så hade Apple Watch SE haft Always On så hade det varit mitt val.

Är du ute efter en riktigt bra träningsklocka som hjälper dig att nå dina mål och hålla dig motiverad varje vecka. En klocka som gör att du slipper ta upp telefonen när det plingar och istället kan läsa meddelandet på handleden så är Apple Watch SE ett givet köp. Apple Watch SE är fullpackad med funktioner och Apple Watch Series 6 är grädden på moset, men oavsett vilken av dem du väljer så är det ett bra val.

Missa inte vår videorecension av Apple Watch SE och Apple Watch Series 6:

Din webbläsare saknar stöd för den här typen av innehåll.
Skriven av Marcus Attefors