Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart kan man få fler reparationer utförda i butiker som Apple Store i Emporia i Malmö.

Bild: Ida Lindkvist

Rykte

Apple reparerar mer i butik, förändrar Applecare och erbjuder support via Imessage

Enligt uppgift ska Apple förändra sitt Applecare-program och bland anant förändra hur trasiga Apple-produkter hanteras i deras butiker.

Apple ska under året förändra hur de arbetar med reparationer och byten av trasiga produkter, enligt källor till Apple Insider. Kunder som köpt #Applecare-paketet, som ger support, utökad garanti och snabbare reparationstid, ska i fortsättningen kunna få hjälp med reparationer och service av mer avancerade komponenter i Apples produkter. Sedan tidigare har personal i Apple Store kunnat byta ut enklare komponenter som högtalare, radiomottagare, batteri och hemknappar.

Enligt Apple Insiders källa byts i princip alla Iphone, Ipod och Ipad ut om de har fel på exempelvis den inbyggda skärmen, men i framtiden ska personal i Apples butiker kunna reparera och byta ut vissa komponenter som exempelvis skärm, kamera, logikkort och knappen för att väcka och försätta Ipod, Iphone eller Ipad i vila. De mer avancerade reparationerna kommer att introduceras i Apples amerikanska butiker under sommaren och resten av världen under hösten och vintern. Apple tror sig kunna spara upp till en miljard dollar per år på den utökade servicen i sina butiker.

Applecare förändras

Apples garantipaket Applecare förändras också. Tidigare har paketet bundits till en såld produkt, exempelvis en Macbook Air, men i framtiden ska Applecare vara kopplat till kunden och de produkter kunden äger. Tjänsten kommer också att förändras från en produkt man köper en gång till något man abonnerar på och kan förändra när man byter ut sina Apple-produkter.

Support via Imessage

Enligt Apple Insiders källa kommer Apple under hösten också förändra hur de erbjuder support till kunder. Apples personal skall bli mer aktiva i de diskussionsforum som Apple själva hanterar via sin supportsajt, och företaget kommer också att börja erbjuda support via chat-programmet Imessage.

Om Apple börjar erbjuda support via Imessage innebär det ett enklare sätt att få kontakt med företaget utan att behöva sitta i telefonkö.

Kommentarer
1 svar

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.