Apple TV säljer väldigt bra för att vara ett hobbyprojekt
Konkurrenterna ligger långt efter Apple TV enligt en rapport som ger Apple över hälften av marknadsandelarna. Användarna är främst ute efter Airplay-funktionen.
Både Steve Jobs och Tim Cook har kallat Apple TV för ett hobbyprojekt. Enligt en rapport från Frost och Sullivan går det riktigt bra för sidoprojektet. Rapporten ger siffror för 2012 och Apple TV leder överlägset med 56,1 procent av marknaden för enheter som kan strömma video, närmsta konkurrenten Roku kommer tvåa med 21 procent.
Rapporten separerar tv-spelskonsoler som också kan användas för att se på strömmande video med exempelvis Netflix från de enklare mediaspelarna som Apple TV. I slutet av förra året rapporterade videotjänsten att Playstation 3 var den överlägset vanligaste enheten bland deras användare, även om konsumenterna troligvis inte köper en tv-spelskonsol i första hand för att se på strömmande video.
Apple står för den största delen av försäljningen och trots att Apple TV erbjuder relativt lite innehåll säljer enheten bra på grund av Airplay-funktionaliteten, enligt rapporten. På tredje plats kommer Tivo med 6,5 procent. Övriga 15,9 procent är fördelade mellan Boxee TV, Logitech Revue, Sony, Vizio och några andra, skriver Cult of Mac.
Apple rapporterade att de sålt 13 miljoner Apple TV vid slutet av deras första kvartal 2013. Roku har sålt fem miljoner enheter i USA. Frost och Sullivan uppskattar att ingen av de andra tillverkarna säljer fler än en miljon enheter per år.