Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV säljer väldigt bra för att vara ett hobbyprojekt

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Konkurrenterna ligger långt efter Apple TV enligt en rapport som ger Apple över hälften av marknadsandelarna. Användarna är främst ute efter Airplay-funktionen.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Finspång
  • 2013-07-20 02:04

Kan dom inte bara öppna upp s****n för tredjepartsutvecklare! Skulle nog bli en riktig guldgruva då. Ge mig en Plex-app så är jag nöjd i alla fall. PlexConnect fungerar dock förvånansvärt bra men skulle hellre se att det ligger i ATVn som en egen app istället för ett script på datorn.

Kan ju alltid hoppas att dom håller på det bara för att dom har något "amazing" i rockärmen rörande ATVn... vad nu det skulle kunna vara.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 02:40
Ursprungligen av wurpan:

Kan dom inte bara öppna upp s****n för tredjepartsutvecklare! Skulle nog bli en riktig guldgruva då.

Möjligtvis skulle de sälja fler men Apple tjänar ju mer på filmförsäljning och uthyrningar än på själva ATV enheten. Med öppnare ATV så skulle troligen folk kolla mer på piratkopior vilket inte är bra för Apple och upphovsmännen.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2013-07-20 05:04
Ursprungligen av Gordy:

Möjligtvis skulle de sälja fler men Apple tjänar ju mer på filmförsäljning och uthyrningar än på själva ATV enheten. Med öppnare ATV så skulle troligen folk kolla mer på piratkopior vilket inte är bra för Apple och upphovsmännen.

Du har en poäng där faktiskt. Men frågan är om det skulle göra så stor skillnad ändå. Tror nog att de flesta som faktiskt köper filmerna via iTunes idag kommer fortsätta göra det även om andra alternativ kommer till.De som inte köper filmer via iTunes kommer troligen inte att börja göra det eftersom att det ändå går att använda ATV för att spela upp materialet, om än inte lika smidigt.
Det är i alla fall vad jag tror då jag själv inte vill köpa något via iTunes eftersom jag köper mitt material genom andra tjänster och via prenumerationer. Vilket jag kommer fortsätta göra hur Apple än väljer att göra. Det är mer en fråga om hur smidigt/osmidigt det ska behöva vara att använda andra tjänster än deras egna.

Frågan är väl vad dom tjänar på i längden, tvinga folk till deras egna tjänster och håva in pengar eller sälja mervärde i den annars så harmoniserade miljön Apple bygger på.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-07-20 11:53
Ursprungligen av Gordy:

Möjligtvis skulle de sälja fler men Apple tjänar ju mer på filmförsäljning och uthyrningar än på själva ATV enheten. Med öppnare ATV så skulle troligen folk kolla mer på piratkopior vilket inte är bra för Apple och upphovsmännen.

Sant. Men å andra sidan blir ju ATV en väldigt billig inkörsport till Apples ekosystem. Har man väl skaffat en Apple-produkt är det lätt hänt att man skaffar fler.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 15:48
Ursprungligen av Vassius:

Sant. Men å andra sidan blir ju ATV en väldigt billig inkörsport till Apples ekosystem. Har man väl skaffat en Apple-produkt är det lätt hänt att man skaffar fler.

Om Apple öppnade upp den så skulle de sannolikt sälja tio gånger så många och säkert en hel del andra Apple prylar på köpet men Jag tror Apple ser inlåsningen och sin förmåga att faktiskt få betalt för innehåll som en av sina största styrkor. Helt enkelt de vet att mjukvara är framtidens stora intäktskälla som de inte vill sabba genom att lägga sig platt för piraterna.

Ursprungligen av Gordy:

Om Apple öppnade upp den så skulle de sannolikt sälja tio gånger så många och säkert en hel del andra Apple prylar på köpet men Jag tror Apple ser inlåsningen och sin förmåga att faktiskt få betalt för innehåll som en av sina största styrkor. Helt enkelt de vet att mjukvara är framtidens stora intäktskälla som de inte vill sabba genom att lägga sig platt för piraterna.

Vad har pirater med detta att göra?
Tänker du på dessa utanför Somalias kust?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-07-21 11:06
Ursprungligen av keptang:

Vad har pirater med detta att göra?
Tänker du på dessa utanför Somalias kust?

Suck!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-07-21 16:15

Men allvarligt, vad har piraterna med detta att göra?

Ursprungligen av MatsOlov:

Suck!

Du verkar tillföra väldigt mycket till diskussionen.
Möjligen kan du eller @Gordy förklara vad piraterna har med detta att göra?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-21 18:58
Ursprungligen av Anderlind:

Du verkar tillföra väldigt mycket till diskussionen.
Möjligen kan du eller @Gordy förklara vad piraterna har med detta att göra?

Apple vill inte att ATV ska vara en produkt som gör det alltför enkelt att visa piratkopierat material, de vill självklart att ATV mest ska visa och spela upp material Apple eller deras partners sålt eller hyrt. Genom att öppna upp ATV så tappar Apple troligen mer än de vinner.

Ursprungligen av Gordy:

Apple vill inte att ATV ska vara en produkt som gör det alltför enkelt att visa piratkopierat material, de vill självklart att ATV mest ska visa och spela upp material Apple eller deras partners sålt eller hyrt. Genom att öppna upp ATV så tappar Apple troligen mer än de vinner.

Beror på hur man definierar "öppna upp". Själv tänker jag på att de ska starta en App Store även för ATV, och inte släppa hela iOS på ATV som öppen källkod.

Piratkopierat material kan man redan idag köra på ATV utan större bekymmer. Har man det i iTunes, så har man det på sin ATV.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Beror på hur man definierar "öppna upp". Själv tänker jag på att de ska starta en App Store även för ATV, och inte släppa hela iOS på ATV som öppen källkod.

Piratkopierat material kan man redan idag köra på ATV utan större bekymmer. Har man det i iTunes, så har man det på sin ATV.

Eller hur...

Eller så kör man via Airplay och en app på Iphone/Ipad.

Ursprungligen av BlackSmp:

Eller hur...

Eller så kör man via Airplay och en app på Iphone/Ipad.

Precis, ännu enklare.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-21 19:53
Ursprungligen av BlackSmp:

Eller hur...

Eller så kör man via Airplay och en app på Iphone/Ipad.

Ingen har sagt att det inte går att komma runt Apples inlåsning men det är ju omständigare och till viss del med lägre kvalitet än vad det skulle kunna vara om Apple öppnade upp ATV.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-21 20:02
Ursprungligen av Gordy:

Ingen har sagt att det inte går att komma runt Apples inlåsning men det är ju omständigare och till viss del med lägre kvalitet än vad det skulle kunna vara om Apple öppnade upp ATV.

Nej inte alls.

Ursprungligen av Gordy:

Ingen har sagt att det inte går att komma runt Apples inlåsning men det är ju omständigare och till viss del med lägre kvalitet än vad det skulle kunna vara om Apple öppnade upp ATV.

Vad menar du med "öppna upp" och "inlåsning"?

Omständigare? Tveksamt, AirPlay är väldigt smidigt och inte speciellt omständlig.

Faktum är med touchgränssnittet för Ipad/Iphone och fjärrkontrollen till ATV så är det inte fråga om det nästan är enklare med AirPlay.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-22 09:35

Att Apple inte öppnar upp ATV tror jag är tvådelat idag:

- Kontroll
- Framtiden

...eller bägge två tillsammans. Apple vill ha sin "hobby" att kunna experimentera med. Man vill kunna knyta band med ex Netflix och HBO för att få deras tjänster på produkten. Man vill tror jag heller inte idag öppna upp produkten hur som helst då man vill ha valfrihet att behandla den "riktiga" TV-satsningen som passar den plattformen bäst.

ATV med möjlighet till tredjepartsprogram skulle öppna enheten för folk som annars inte skulle bry sig om produkten. Vartenda familj, farmor - you name it som vill kolla på play-kanaler skulle kunna köpa enheten.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-25 21:31

Nån som har en siffra på hur många ATV sålda i Sverige?

Ursprungligen av reboot81:

Nån som har en siffra på hur många ATV sålda i Sverige?

Finns inga siffror på det (utanför Apple).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-25 22:36

Inte ett ord om ATV hos MMS. Kanske Pelle Snickars kunde starta TV-bolag oxå? Han ska ju bli skivbolagsdirektör och studera Spotify från insidan.
Nästan en miljon svenskar har tillgång till Netflix, men den når man via flera olika plattformar.

1
Bevaka tråden