Surfplattor: Android gick om IOS förra året
Ipad-försäljningen ökade under förra året, men trots det så minskade marknadsandelarna och Android-baserade surfplattor är nu störst.
Apples Ipad har varit kungen av surfplattor, men säg det som varar för evigt. Förra året ökade den globala försäljningen av Android-baserade surfplattor med 127 procent och operativsystemet tog därmed över första platsen från Apples IOS-baserade Ipad, enligt analysföretaget Gartner.
Det såldes 120,9 miljoner Android-baserade plattor 2013 vilket motsvarar 61,9 procent av marknaden. Det här kan jämföras med året innan då det såldes 53,3 miljoner enheter och Androidplattorna hade 45,8 procent av marknaden.
Apples Ipad-försäljning ökade till 70,4 miljoner sålda enheter 2013 från 61,4 miljoner året före, men marknadsandelar föll till 36 procent från 52,8 procent.
Enligt Gartner minskade Apples marknadsandelar då efterfrågan på mindre, billigare plattor ökat i tillväxtregioner. Marknaden för surfplattor i just tillväxtområden växte med 145 procent jämfört med 31 procent på redan mogna marknader. Roberta Cozza på Gartner säger att surfplattor under 2013 blev en vanlig företeelse.
"Under 2013 blev surfplattor ett vanligt fenomen, med ett brett utbud av Android-baserad plattor inom budgeten för vanliga konsumenter samtidigt som de erbjuder adekvata specifikationer.
När marknaden för Android-plattorna standardiseras under 2014 blir det viktigt för tillverkarna att fokusera på upplevelsen av enheterna och meningsfull teknik och på värdet av ekosystemet – utöver hårdvara och kostnader – för att säkerställa varumärkeslojalitet och förbättrade marginaler."
Global försäljning av surfplattor till slutkonsumenter uppdelat per operativsystem, 2013 (enheter)
Operativsystem | 2013 försäljning | 2013 marknadsandelar | 2012 försäljning | 2012 marknadsandelar |
---|---|---|---|---|
Android | 120 961 445 | 61,9 % | 53 341 250 | 45,8 % |
IOS | 70 400 159 | 36 % | 61 465 632 | 52,8 % |
Microsoft | 4 031 802 | 2,1 % | 1 162 435 | 1 % |
Annat | 41 598 | <0,1 % | 379 000 | 0,3 % |
Summa | 195 435 004 | 100 % | 116 348 317 | 100 % |
Apple fortsätter att vara den största tillverkaren av surfplattor med Samsung på andraplatsen. Enligt Cozza kommer Apple att fortsätta att sälja starkt i det dyrare segmentet av marknaden och deras angreppssätt kommer fortsätta att tvinga tillverkare att konkurrera med kompletta ekosystem även när det kommer till enheter med mindre skärmar då Ipad Mini tar nya marknadsandelar.
Global försäljning av surfplattor till slutkonsumenter uppdelat per tillverkare, 2013 (enheter)
Tillverkare | 2013 försäljning | 2013 marknadsandelar | 2012 försäljning | 2012 marknadsandelar |
---|---|---|---|---|
Apple | 70 400 159 | 36 % | 61 465 632 | 52,8 % |
Samsung | 37 411 921 | 19,1 % | 8 583 146 | 7,4 % |
ASUS | 11 039 156 | 5,6 % | 6 262 371 | 5,4 % |
Amazon | 9 401 846 | 4,8 % | 7 707 800 | 6,6 % |
Lenovo | 6 525 762 | 3,3 % | 2 186 993 | 1,9 % |
Övriga | 60 656 161 | 31,0 % | 30 142 374 | 25,8 % |
Summa | 195 435 004 | 100 % | 116 348 317 | 100 % |