Apple Music bjuder upp
Apples nya musiktjänst satsar stort, men räcker det för att utmana svenska stoltheten Spotify? 99mac har testat Apple Music.
Apples nya musiktjänst är här
Apple har tryckt på "play" och den länge omtalade strömmande musiktjänsten #Apple Music är nu här. Frågan är om kombinationen av handplockade musiktips från experter, en ständig radiostation och en buffé av miljontals låtar kan vara tillräckligt för att överge Spotify. 99mac har kastat sig över den nya tjänsten för att se vad Apple har att komma med.
Till att börja med råder det ingen tvekan om på vilka enheter Apple tänker sig att vi ska lyssna på vår musik. Iphone och Ipad har idag fått tillträde till Apple Music. Efter att den här recensionen publicerades kom också Itunes 12.2 som krävs för att lyssna på Mac och pc. Stöd för Android och Apple TV kommer först i höst, och något webbgränssnitt erbjuds inte överhuvudtaget. Med det sagt går det bra att strömma ut innehållet från Apple Music till en högtalare med Airplay, och stöd för Sonos högtalarsystem kommer senare i år.
Priset för en månad med Apple Music är 99 kronor, vilket är precis detsamma som Spotify, Deezer och andra konkurrenter tar. Där Apple Music imponerar prismässigt är familjeabonnemanget som ger upp till sex personer egna konton för bara 149 kronor i månaden. Då krävs att Icloud Familjedelning är aktiverat, så det blir troligtvis svårt för en grupp kompisar att åka snålskjuts på den prisvärda tjänsten.
Apple sopar också banan med konkurrensen när det gäller provperioden, där Apple Music går att använda helt gratis i tre månader. Det är gott om tid för miljontals människor att fastna för tjänsten och hinna bygga upp ett eget bibliotek av favoritalbum och spellistor, tänker troligtvis Apple. Hur som helst är det alltså helt riskfritt att prova på tjänsten under sommaren, och den som inte gillar det kan helt enkelt hoppa av.