Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu är Cuben knäpptyst!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-09 18:38

Efter ca ett halvår började min Cube ge ifrån sig ett högt vinande och mycket nervpåfrestande ljud. Jag bestämde mig för att byta hårddisk. Köpte en Seagate Barracuda IV 80 mb, satte in den, varpå Cuben började ge ifrån sig ett nytt ljud - denna gång ett centrifugliknande brummande. Man kunde t o m känna vibrationerna. Nu har jag bytt Barracudan mot en Samsung disk och Cuben är tystare än någonsin, hitills inte en susning -knäpptyst! Wow! Tänkte att det kanske kan vara ett litet tips till andra Cubeägare som liksom jag är ljudjägare?! MVH!

Fujitsu har också nån disk som ska vara "Silent", finns både 3.5" och 2,5", tror jag.

Fujitsus 2.5" låter tyvärr en hel del när huvudet rör sig, framför allt när det parkerar. Men den viner tack och lov inte som powerbookens originaldisk.

Testa att köra MacAAM på den, det gör att den blir knäpptyst även när den arbetar... en aning slöare blir den, men vad gör man inte för att vara perfekt? Borde funka på din disk.

/f

• Oregistrerad
  • 2002-10-09 22:24

Det finns helt ljudlösa diskar!

En kollega berättade för mig i veckan att han köpt något fabrikat (kommer inte ihåg vilken tillverkre) som börjat med vattenkylning i diskarna. Den var i den närmaste ljudlös..... kan ta reda på mer om intresse finns?! Dom var tydligen inte mer än någon hundring dyrare än "vanliga" diskar.

Martin

Det där stämmer nog inte, däremot så menade han nog Seagates Barracuda IV-diskar som inte har kullager utan oljedämpad upphängning av motoraxeln istället...

• Oregistrerad
  • 2002-10-09 22:42

Tja, inte vet jag. Han sa så i alla fall och han brukar veta vad han pratar om. Han har numera tagit in diskarna så han säljer dom på grund tystnaden.

Men som sagt, jag har inte sett dom!! Men jag var inne på att köpa ny disk till min cube, det var så vi kom in på ämnet. Men jag ska fråga igen om jag missuppfattade honom...

Martin

• Oregistrerad
  • 2002-10-10 23:13

Nu har jag tagit reda på hur det var och jag hade både rätt och fel..... Maxtor säljer diskar där lagren (inte någon kylning som jag trodde jag hörde) i dom är av vatten (liquid lager).

Martin

[ 10 Oktober 2002, 23:15: Meddelandet ändrat av: Martino ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martino:
Nu har jag tagit reda på hur det var och jag hade både rätt och fel..... Maxtor säljer diskar där lagren (inte någon kylning som jag trodde jag hörde) i dom är av vatten (liquid lager).

Är du säker på att det är just vatten? Det finns andra vätskor än vatten, t.ex. nyssnämnda olja.

Det är väl inte vatten, utan VÄTSKA, som är i dom hårddiskarna. Och det är flera märken som kör med det. "Fluid Dynamic Bearing" brukar det kallas. Western Digital och Fujitsu använder det t.ex.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Milo:
Efter ca ett halvår började min Cube ge ifrån sig ett högt vinande och mycket nervpåfrestande ljud. Jag bestämde mig för att byta hårddisk. Köpte en Seagate Barracuda IV 80 mb, satte in den, varpå Cuben började ge ifrån sig ett nytt ljud - denna gång ett centrifugliknande brummande. Man kunde t o m känna vibrationerna. Nu har jag bytt Barracudan mot en Samsung disk och Cuben är tystare än någonsin, hitills inte en susning -knäpptyst! Wow! Tänkte att det kanske kan vara ett litet tips till andra Cubeägare som liksom jag är ljudjägare?! MVH!

Samsung? Grattis... säg till när den börjar skrika i 10 kHz

• Oregistrerad
  • 2002-10-11 10:19
Citat:

quote: Är du säker på att det är just vatten? Det finns andra vätskor än vatten, t.ex. nyssnämnda olja.

Jag är inte säker på någonting om detta. Jag återger andrahandsuppgifter och han säger precis vad jag skriver. Och som sagt, han brukar veta vad han pratar om.
Tycker också det låter skumt, men nu har jag (eftersom uppgiften ifrågasattes) frågat honom 2 gånger om det verkligen var så. Och han säger precis som det står i inlägget ovan. Men JAG vet inte ett dugg om det!!
Diskussionen handlade om tysta diskar och då återgav jag vad jag hört.

Martin

[ 11 Oktober 2002, 10:20: Meddelandet ändrat av: Martino ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-11 14:51

Menar du att Samsung brukar börja skrika???!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bigmac:
Testa att köra MacAAM på den, det gör att den blir knäpptyst även när den arbetar... en aning slöare blir den, men vad gör man inte för att vara perfekt? Borde funka på din disk.

/f

Isch. Ett classicprogram.
Sen undrar jag om det funkar på fujistudisken. Jag körde APM tuner på pb:ns originaldisk, men tyvärr har inte den nya möjlighet att styra med vilket intervall huvudet ska parkeras.

APM=advanced power management för den som undrar, och den nyfikne hittar APM Tuner här.

1
Bevaka tråden