Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inte Warez!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-18 16:53

Eftersom att jag endast kör med köpt programvara så låter min musik som den gör tyvärr

• Medlem
  • Järfälla
  • 2006-02-18 17:16

Tror du den blivit bättre om du hade snott den?

• Oregistrerad
  • 2006-02-18 20:50
Ursprungligen av pme:

Tror du den blivit bättre om du hade snott den?

Den hade åtminstone blivit billigare.

Jag körde med piratad Cubase i 10 år, och tror jag minsann gjorde mer låtar då. Fast vidare bra grejer var det nog inte. Nuförtiden är jag nog betydligt mer självkritisk.

• Oregistrerad
  • 2006-02-18 20:53
Ursprungligen av Dalleponken:

Jag körde med piratad Cubase i 10 år, och tror jag minsann gjorde mer låtar då. Fast vidare bra grejer var det nog inte. Nuförtiden är jag nog betydligt mer självkritisk.

Tidigare hade jag en massa olika grejor på mina burkar, men istället för att göra lite av mycket så vart det mycket av lite. Lite som då jag hade ett chippat PS2 och tankade ner allt som dök upp. Det enda det resulterade i var att jag inte spelade något spel längre än typ 3 minuter, så nu förtiden så har jag typ under 10 spel och spelar dem några timmar då och då

Ursprungligen av batmannen:

Tidigare hade jag en massa olika grejor på mina burkar, men istället för att göra lite av mycket så vart det mycket av lite. Lite som då jag hade ett chippat PS2 och tankade ner allt som dök upp. Det enda det resulterade i var att jag inte spelade något spel längre än typ 3 minuter, så nu förtiden så har jag typ under 10 spel och spelar dem några timmar då och då

Jo, där har du problemets kärna. För mycket att välja på och det blir bara skit. När jag hade hårdvarustudio så blev jag mindre kreativ ju fler grejer jag skaffade mig, men var hela tiden övertygad om att skaffar jag bara "den där prylen" så kommer allt ordna sig.

• Oregistrerad
  • 2006-02-18 21:13

Jo, där har du problemets kärna. För mycket att välja på och det blir bara skit. När jag hade hårdvarustudio så blev jag mindre kreativ ju fler grejer jag skaffade mig, men var hela tiden övertygad om att skaffar jag bara "den där prylen" så kommer allt ordna sig.

Så kände jag också, men av mina gamla hårdvarugrejor återstår bara en Yamaha 01V, Yamaha TX81z, Emu E-64, någon gammal Zoomeffekt och en Alesis MMT-8 utan nätagg som kom fram då jag rev klädkammaren

• Medlem
  • 2006-02-18 21:14

Dalleponken: Så nu när du kör mjukisar (Reason) så klarar du av att begränsa dig och lära dig det du har istället för att bara skaffa mer prylar? Intressant.

Ursprungligen av jgb:

Dalleponken: Så nu när du kör mjukisar (Reason) så klarar du av att begränsa dig och lära dig det du har istället för att bara skaffa mer prylar? Intressant.

Funkar så för mig, ja. Kan tom funka för dig med.

• Medlem
  • 2006-02-19 08:47

Funkar så för mig, ja. Kan tom funka för dig med.

Sure, fast jag begränsar mig rätt bra ändå. Det är ju inte så svårt att inte koppla in varenda pryl. Köpa nya prylar gör jag inte, däremot har jag sålt av saker som inte använts. Att begränsa sig är inte svårt, defintivt inte nu när jag bara har MM/MD inkopplat. Har inte varit något problem tidigare heller när jag har haft allt uppkopplat och igång.

Det mjukisbiten skulle ge mig är helt enkelt andra möjligheter. Främst inom sequencandet och mer låtbaserade resultat. Där skulle den stora vinsten ligga. Frågan är om jag skulle tycka det var roligt? Har ju kört med datorsequencer, men höll helt på att tappa lusten att göra musik.

För mig låter det ofta som om du är bitter på hårdvara. För att ni inte fungerade ihop.

• Oregistrerad
  • 2006-02-19 09:08
Ursprungligen av jgb:

För mig låter det ofta som om du är bitter på hårdvara. För att ni inte fungerade ihop.

De mest militanta feministerna är också bitter på hårdvaran...

Ursprungligen av jgb:

Nejdå, jag gillar hårdvara. Älskar hur MS-20 låter, hur lättjobbade Juno-syntharna är och gillar soundet från ESQ-1. Jag tyckte mjukvarupluggar var skit när jag gick med i 99 i slutet av 2004. Men sedan testade jag och insåg vilka otroliga möjligheter det gav. Att för varje ljud kunna ha fyra inserteffekter tex, något jag inte skulle kunnat drömma om i den setup jag hade hemma.

Eftersom det för mig är slutresultatet som räknas, och inte resan dit, så lade jag misstänksamheten åt sidan och gick över till mjukisar.

Men vi har kanske inte samma synsätt på skapande, jgb? Du kanske mest vill leka lite ut lite roliga beats med din Monomachine (eller vad det nu må vara), medan jag nästan alltid har en färdig melodi i huvudet som jag vil pränta ner. Och i så fall har du ju gjort rätt val.

• Medlem
  • 2006-02-19 12:48

Eftersom det för mig är slutresultatet som räknas, och inte resan dit, så lade jag misstänksamheten åt sidan och gick över till mjukisar.

För mig är det slutresultatet som räknas, på vägen dit vill jag ha så roligt som möjligt. Blir det för tråkigt så tappar jag farten och då blir det ingenting alls, så resan dit är definitivt en faktor att räkna med. I det här räknas definitivt arbetssätt in. Jämför om du istället för att spela på dina vanliga (akustiska) instrument var tvungen att köra en stelopererad sampler med en enda knapp. Antar att du hade tappat lusten att fortsätta då. Utan ett sätt att skapa musik på som man själv trivs med så blir det inget.

Men vi har kanske inte samma synsätt på skapande, jgb? Du kanske mest vill leka lite ut lite roliga beats med din Monomachine (eller vad det nu må vara), medan jag nästan alltid har en färdig melodi i huvudet som jag vil pränta ner. Och i så fall har du ju gjort rätt val.

Roliga beats? Allvarligt talat, "roliga beats" är ett sådant uttalande som gör att jag blir irriterad. För mig känns det nedvärderande och som om du ställer dig över mig och säger att du är så mycket bättre. Är det så du menar? Är inte min musik lika seriös som din (min tolkning av ordet "roliga")? I sådana fall, vem är du att döma det?

Nåja. Som du säkert har förstått om du har läst vad jag skrivit i andra trådar så är inte melodierna huvudsaken i den musiken jag gör. Det har jag aldrig förnekat. Det är sällan jag hör melodier i huvudet, däremot så är det fullt med basgångar och beats som bara skriker om att få komma ut! Ibland hittar jag melodier, men oftast inte.

Vad gäller mitt val i hur jag vill arbeta med musiken så känner inte jag att det begränsar mig särskilt mycket, vill jag göra melodier så gör jag det utan problem. Sequencerkraft finns så det räcker. Vill jag spela in en slinga live så gör jag det. Om du har lyssnat de låtarna jag lagt ut så finns det en hel del med melodier i, om ej alltid i det vanliga "vers, refräng, brygga"-stuket. Lyssningstips:
http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=1532
http://www.99musik.com/forum/showthread.php?p=17431
http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=9411
http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=11467
http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=12186

Ursprungligen av jgb:

Reason är ett program som det på gott och ont är svårt att expandera - det är ett väldigt självtillräckligt program. Kanon om man trivs innanför ramarna, klaustrofobiskt annars. Propellerheads jämför Reason med workstationsyntar, och det tror jag är en rimlig liknelse.

(Och innan PF hoppar på mig (igen) tänkte jag påpeka att självtillräckligheten/slutenheten är en av fördelarna med Reason och en del av arbetsflödet. Reasons fördelar ligger lika mycket i det som det inte gör som vad det gör.)

Rent allmänt tror jag suget efter utrustning bland elektroniska musiker delvis beror på att elektronisk musik är öppnare till sin karaktär än tex rock eller jazz. I ett rockband är man hemma när man skaffat en gitarr, en bas, ett trumset och en sångare och behöver inte fundera så värst mycket mer över det. Det närmaste elektronisk musik kommer den sortens fasta sättningar är x0x-boxar (techno/elektronika) och mpc:s (hiphop), och de som använder dem verkar oftare verka nöjda med sina setups och inte sukta efter nya prylar.

Överlag tycker jag det verkar som om prylar med tydliga gränser, (lagom) enkla gränssnitt och vettiga arbetsmetoder är det som får folk att göra musik snarare än att vilja ha andra prylar. Men rätt mycket är mentalt, och beror ju på tycke och smak...

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-02-18 23:12

Är i samma situation fast funderar dock inte på att sälja av grejer utan att lära mig det jag har.

• Medlem
  • 2006-02-18 19:07

Finns ju tonvis med gratis prylar på nätet också... freeware alltså. Man måste ju inte köpa VST-pluggar för 5 papp styck.

• Oregistrerad
  • 2006-02-18 20:57
Ursprungligen av Kada:

Finns ju tonvis med gratis prylar på nätet också... freeware alltså. Man måste ju inte köpa VST-pluggar för 5 papp styck.

Precis, jag klarar mig fantastiskt långt med Logic och Reason tillsammans med Legacy Collection och diverse gratisgrejor.

Automat är en fet synth som tyvärr bara finns som Audiounit men det är väl det vi macägare får reta pcägarna då de tar upp sin Synth1 (som jag gärna vill ha )

sant

Eller köp Reaktor så har du ungefär obegränsade möjligheter. Ungefär.

• Oregistrerad
  • 2006-02-18 20:59
Ursprungligen av outshape:

Eller köp Reaktor så har du ungefär obegränsade möjligheter. Ungefär.

Frågan är om jag blir mer kreativ om jag har obegränsade möjligheter eller om det snarare blir en möjlighet att göra obegränsat med annat än att göra musik. Dock så är ju Native Instruments Komplete högt på önskelistan efter lite husrenoveringar, barndop, bröllop och sådana grejor

Jag köpte Cubase (SE) Studiocase...Fick lite pluggar på köpet. D´Cota, Halion SE är välan det som låter bäst i den låddan... Saknar Magneto, tycker gott dom kunde skickat med den istället för den virtuelle gitarristen.

• Oregistrerad
  • 2006-02-18 21:11
Ursprungligen av FIKSOFOKSI:

Jag köpte Cubase (SE) Studiocase...Fick lite pluggar på köpet. D´Cota, Halion SE är välan det som låter bäst i den låddan... Saknar Magneto, tycker gott dom kunde skickat med den istället för den virtuelle gitarristen.

Det är iof inte rätt diskussion, men det är märkligt att det känns att man får roligare grejor med Studio Casen än SX, och exempelvis Model E-synten ingår endast i Cubase LE. Märkligt. Där är ju Logic överlägset då det kommer till innehåll.

• Medlem
  • 2006-02-19 10:31

Jag är inte bitter.
Jag hivade ut allt hårt i syntväg och skaffade pluggar istället. Allt jox med ingångar(läs jättemixer), midikablar och 200 sladdar liggande överallt är nu historia och gjorde att vinsten på mitt grepp blev total.

Dessutom är jag säkert tondöv för jag hör ingen större skillnad på en bra rattad plugg och en äkta låda.

/Mein

Ok, "lite roliga beats" var nog en dålig formulering, sorry! Vill inte förringa din musik på något sätt, men mina egna erfarenheter av diverse små rytm-/sequencerboxar färgar väl mitt omdöme. Du tänker drivande rytm, jag tänker melodi/harmoni, ingen mening att vi försöker övertyga varandra vilket som är rätt.

»roliga beats« ser inte nåt nervärderande i det alls faktiskt : -)
~ går väl att göra bättre sånt med diverse wares än hårdvara för övrigt, även om jag e lite klen \ svag hjärna och annat på att försöka utforska det med datan just... finns en del sånt för linux men att få till nåt när allt hackar och klickar i realtid e inte helt enkelt med seeeg burk... vil gärna föreslå att kramad~merge av båda världar, man kör där det dedikerat bäst funkar enligt sina arbetssätt...

1
Bevaka tråden