Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mjukvaru-electronica

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-03-08 21:46

Hej!

Jag har hållt på några år med att producera electronica med enbart hårdvara plus Pro Tools LE. Fast nu har jag precis skaffat en ibook och vill ha allt i mjukvaruform. Jag har kikat lite grann på att skaffa Live, verkar vara ett roligt program. Men det jag funderar mest över är egentligen trummorna, har ni några bra förslag vad jag kan använda till trumprogrammering i mjukvaruform? Hur gör ni när ni programmerar trummor i datorn?

Tack på förhand!

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-03-08 23:12

Eftersom Live har en utmärkt sampler vid namn simpler och en vid namn Impulse så är de alldeles utmärkt att använda för trummor. Impulse har 8 stycken små "fack" där man kan lägga in baskagge, virvel, pukor osv, samt även editera ljuden en hel del. Väldigt användbara och jag använder dem jämt för trummor nuförtiden. Samplingar finns det gott om, och om det är något speciellt man vill ha, så kan man skruva till en synt, spela in synten och droppa ljudfilen i något av facken.

• Medlem
  • 2006-03-08 23:38

Tack för svaret! Låter ju svinbra. Men hur gör du just när du programmerar kompen? Ritar du bara in eller använder du nåt midiklaviatur och trycker in i realtid eller? För det finns väl ingen grid-liknande inmatning á la machinedrum? Har änna vant mig vid den typen av programmering mest...

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-03-09 00:00
Ursprungligen av hdw:

Tack för svaret! Låter ju svinbra. Men hur gör du just när du programmerar kompen? Ritar du bara in eller använder du nåt midiklaviatur och trycker in i realtid eller? För det finns väl ingen grid-liknande inmatning á la machinedrum? Har änna vant mig vid den typen av programmering mest...

Jag brukar rita in midi-datan. Jag är också van vid grid a la Machinedrum (äger en sådan själv), men att mata in i Ableton är inget problem för mig. Det finns en smart funktion som heter "Fold" om jag inte missminner mig som döljer de tangenter som inte används. Det innebär att när du programmerar med Impulse så ser du enbart 8 spår som ligger horisontelt med varandra, samt velocityn. Inte ett helt klaviatur som det brukar vara. Ingen information overload alltså.

Sedan så måste jag inte jämt rita in midi-datan iofs. Stråk-arr brukar jag oftast spela på klaviatur, och så äger jag en drumpad också om man vill ha mer realistiska trummor. QWERTY-tangentbordet kan också användas för att spela på i live (eller för att trigga clips eller scenes).

• Medlem
  • 2006-03-09 20:35
Ursprungligen av Clase:

Jag brukar rita in midi-datan. Jag är också van vid grid a la Machinedrum (äger en sådan själv), men att mata in i Ableton är inget problem för mig. Det finns en smart funktion som heter "Fold" om jag inte missminner mig som döljer de tangenter som inte används. Det innebär att när du programmerar med Impulse så ser du enbart 8 spår som ligger horisontelt med varandra, samt velocityn. Inte ett helt klaviatur som det brukar vara. Ingen information overload alltså.

Sedan så måste jag inte jämt rita in midi-datan iofs. Stråk-arr brukar jag oftast spela på klaviatur, och så äger jag en drumpad också om man vill ha mer realistiska trummor. QWERTY-tangentbordet kan också användas för att spela på i live (eller för att trigga clips eller scenes).

Det lutar nog åt att jag köper Live så fort lönen har kommit, det verkar ju inte alltför bökigt att rita in direkt. Nån annan som har tips på hur man gör rytmer i Live smidigt?

Ursprungligen av Clase:

Eftersom Live har en utmärkt sampler vid namn simpler och en vid namn Impulse så är de alldeles utmärkt att använda för trummor. Impulse har 8 stycken små "fack" där man kan lägga in baskagge, virvel, pukor osv, samt även editera ljuden en hel del. Väldigt användbara och jag använder dem jämt för trummor nuförtiden. Samplingar finns det gott om, och om det är något speciellt man vill ha, så kan man skruva till en synt, spela in synten och droppa ljudfilen i något av facken.

*nickar och hållermed*

Jag använder impulse. Ofta gör jag en impulse till bastrumman, en impulse till snare, en till hi-hat-relaterade ljud etc. På så sätt kan man enkelt kombinera ihop t ex två ljud och kanske lite reverb till ett. För det enda problemet jag ser med impulse är just att man inte kan lägga effekter på specifika ljud; drar jag in bastrumman, snaren och hi-hat i samma impulse blir det antingen effekt på allt eller inget. Men separerar man upp dom lite så funkar det ju prima.

1
Bevaka tråden