Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Translator och CDXtract

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-16 11:18

Jag kommer inom kort behöva kunna konvertera fram och tillbaka mellan S5000 och EXS24. Jag har testat CDXtract och är rätt besviken, den missar viktiga parametrar.

Någon som testat Translator? Läser en del ospecifierat gnäll om Translator på nätet. Någon här som använt det och kan berätta hur det fungerar?

Det är nog mycket en fråga om tur eller otur om Translator gör det du vill. Jag köpte den för något år sedan med förhoppningen att kunna omvandla en del Gigasampler och S5000 samplingar till Emu EOS, vilket enligt ChickenSystems webbplats skulle gå bra. Det funkade inte alls! När jag klagade fick jag mest en massa undanflykter till svar. Funktionen skulle implementeras nästa vecka... :hmmm: hahaha. Gissa om det blev så. Men jag fick också en inblick i firmans arbetssätt. De ber dig nämligen mejla dem de filer Translator inte kan konvertera. Sedan hackar de Translator så att den klarar just de filerna.

Och den hale Garth Hjelte, som verkar vara mannen bakom Chicken Systems och som alltid kommer med tomma löften och undanflykter (kolla deras forum), är (eller åtminstone var) tydligen också en hyperkristen person. När jag hade haft Translator ett halvår utan att få den att funka googlade jag på hans namn. Då kom det upp en del inlägg han skrivit på en modererad religiös yahoogrupp. Jag hittade på en fejkad identitet och anmälde mig till gruppen. Vilken smörja som avhandlades! Och hyperreligiöse Garth var en av de aktivare skribenterna. När jag nu ånyo googlar hittar jag inga sådan inlägg och minns inte namnet på yahoo-gruppen, så jag kan inte leda mitt påstående i bevis. Men jag tyckte (och tycker) att det är lite motsägelsefullt att å ena sidan vara hyperreligiös och å andra sidan blåsa folk med programvara som inte har de funktioner den säljs under förutgivelse att ha.

Slutligen: testa den konvertering du är intresserad av med den fria Translator-versionen. Om den inte kan göra det du vill, är risken stor att skarpa Translator inte heller gör det (någonsin!).

• Oregistrerad
  • 2006-03-17 19:26

Tack FlowerP, det verkar som många säger ungefär samma sak som du. Just min konvertering "is not available" i Translator Free så det är nog inget att hoppas på.

Det får bli CDXtract trots dess brister. Bra mycket bättre än inget i alla fall.

Don: Som jag skrev tidigare i tråden:

Ursprungligen av FlowerP:

Slutligen: testa den konvertering du är intresserad av med den fria Translator-versionen. Om den inte kan göra det du vill, är risken stor att skarpa Translator inte heller gör det (någonsin!).

• Oregistrerad
  • 2006-05-28 13:53
Ursprungligen av FlowerP:

Don: Som jag skrev tidigare i tråden:

Hmm, det lär inte bli translator upptäckte jag precis, eftersom den i mac-versionen inte verkar kunna göra emu till kontakt...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

• Medlem
  • Lidingö
  • 2006-05-29 08:15

Denna idiot

Ursprungligen av Don:

Hmm, det lär inte bli translator upptäckte jag precis, eftersom den i mac-versionen inte verkar kunna göra emu till kontakt...

(dvs Garth Hjelte)

:hmmm:

Garth måste vara den största tomten som levt någonsin. Jag köpte den fulla Translator för över 3 år sedan med förhoppningen att de skulle supporta Yamaha A3000/4000/5000 (ifrån bl.a Roland och Akai). Oräkneliga gånger har jag kontaktat honom och svaren jag får är alltifrån "nästa vecka", "koden finns klar men måste publiseras", "Vår A4000 gick sönder precis innan Namm men det är på gång nu".... etc etc

Han kan aldrig erkänna att stöd aldrig kommer att finnas. Bara en sån sak att en relativt sen version visar massvis (jo, typ 20 stycken på raken) debugpromptar då man konverterar ifrån SF2 till S3000 gör en ju inte direkt lättare till mods.

EMU köpte dessutom in delar av Translator till sin egen "konverterare" som följer med Emulator-X/Proteus-X. Den är så usel så att EMU var tvungna att tvinga honom att fixa skiten, något som dock ännu inte kommit slutanvändarna till godo.

För min del var det bortkastade slantar.

Ni som har behov av liknande lösningar, kasta ett getöga på "Extreme Sample Converter". Finns en demo att ladda hem. Kanske har ni mer tur med denna än jag hade med kycklingens program:

http://www.extranslator.com/formats.html

M v h

Danne

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 20:25

Jag köpte det lite enklare programmet Ensoniq Disk Tools för att kunna säkerhetskopiera Zip-diskar från min ASR-10. Fungerade tyvärr väldigt dåligt Även om allt inte kan skyllas på Disk Tools så känns det som ett oproffsigt program med mycket buggar och konstigheter. Garth är en märklig filur som alltid framstår som vänlig och seriös i maildiskussioner men tyvärr så verkar inte seriösiteten gälla programmeringen. Garth är också ansvarig för importfunktionen i Kontakt, som ju har en hel del buggar den med...

• Oregistrerad
  • 2006-03-17 23:34
Ursprungligen av tommyc:

Garth är också ansvarig för importfunktionen i Kontakt, som ju har en hel del buggar den med...

Hehe, precis den bugg som gjorde att jag bestämde mig för att inte skaffa Kontakt.

Tror jag avstår från Garths produkter helt och hållet.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-17 23:58

Ha! Även jag har kommunicerat med trådens Hjälte. Jag köpte också Translator, det har inte gjort zip nada nothing för mig tyvärr.

• Oregistrerad
  • 2006-03-18 11:46
Ursprungligen av PF:

det har inte gjort zip nada nothing för mig tyvärr.

Dubbelnegation? Det har alltså gjort någonting? Retat upp dig kanske
:kaaaka!:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-19 09:36

Konstigt att han har kunnat hålla sig kvar i branchen och dessutom fått jobbet av Native Instruments...

• Oregistrerad
  • 2006-05-28 12:51

Var det någon som kom fram till nåt vettigt efter den här tråden?

Sitter med kontakt 2.1 nu och försöker få importerat en bunte akai och emu-skivor, och det går inte i närheten av bra... så nu är frågan igen, CDExtract eller Translator... vilket av programmen ska man lägga sina slantar på?

---

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-29 09:09
Ursprungligen av Don:

Sitter med kontakt 2.1 nu och försöker få importerat en bunte akai och emu-skivor, och det går inte i närheten av bra... så nu är frågan igen, CDExtract eller Translator... vilket av programmen ska man lägga sina slantar på?

Eftersom det är Garth som ligger bakom konverteringen i Kontakt så lär ju inte hans egna Translator fungera bättre... Många av buggfixarna i 2.1 ska ju vara i just samplekonverteringen så Garth har säkert jobbat mer på Kontakt än sitt eget Translator den senaste tiden...

• Oregistrerad
  • 2006-05-29 11:43
Ursprungligen av tommyc:

Eftersom det är Garth som ligger bakom konverteringen i Kontakt så lär ju inte hans egna Translator fungera bättre... Många av buggfixarna i 2.1 ska ju vara i just samplekonverteringen så Garth har säkert jobbat mer på Kontakt än sitt eget Translator den senaste tiden...

eller inte...

http://www.nativeinstruments.de/forum_us/showthread.php?t=35045

;/

---

1
Bevaka tråden