Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tyst Mac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-01-20 12:11

Jag har en Quicksilver och funderar på möjligheterna till att tysta ned den. Vad finns det för alternativ innan man får hörselskador?

Ska man byta ut fläktarna?

Går det bra med en vanlig
PC-fläkt, som man kan köpa billigt
som påstås vara tyst?

Vart ska man vända sig då?

Hur monterar man in den och vad ska man tänka på???

...eller... ska man skaffa en låda att "dölja" Macen i, så att den håller sig tyst? Det vore ju synd då man gärna vill kunna se på sin Mac. Var finner man en sådan?

Proppa in den i en låda... det är väl lässast och bäst..

Det finns många lösningar, om du letar litet på forumet, men bäst vore ju om Apple gav oss lådor som var byggda för ett sånt luftflöde.

Jag vet inte precis hur Quicksilvern ser ut, men det borde gå att byta fläktar. I min G4/350 AGP har jag bytt nätaggsfläkt till en 12db papst, och sen stora 120mm fläkten är bytt till en Energmax , där man kan reglera hastigheten. Jag har kopplat så den går på 7V och på tystaste läget (som jag alltid kör) låter den nästan inget alls! Jag har den på skriv bordet och störs inte det minsta. Går att reglera om man ska köra något tungt..

Ska montera så jag kommer åt reglaget utifrån, men ska vänta tills jag har gott om tid. Vill inte förstöra utseendet på min fina Mac. Ska smälta in.

Läs mer på denna tråd.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-20 20:39

Eller här!
Jag gjorde moddet idag. Tog 30minuter. Datorn låter nu mindre än min PBG4 667 (även när fläkten är av på PB:n).

• Medlem
  • 2003-01-21 14:24

Jag fick nyligen tipset om att läsa
MM - Musikmagasinet nummer
12/2002 och 1/2003 där de har en
guide i hur man får tyst på sin dator.
Där ger de tips och annan nyttig
information om priser och material.

1
Bevaka tråden