Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bugg i EXS24:s sample selectfunktion

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-16 23:46

Sedan någon version tillbaka skall man ju kunna använda annat än velocity för "sample select" funktionen i EXS24.

Verkar som programmerarna dock har slaskkod från den gamla funktionaliteten kvar. För det händer klart skumma saker om man försöker sig på att göra sample select med t.ex. key.

Visserligen fungerar det men sample select via velocity ligger kvar också fastän man inte valt det i routern. Man får konstiga fenomen där t.ex. attacken i ljudet försvinner om man spelar med en velocity utanför select range för aktuell zon.

Sample select med Ctrl#1 (modulationshjul) verkar fungera korrekt.
Sample select med Max (ganska meningslöst iofs.) fungerar inte korrekt.
Rörigt.

Någon mer än jag som fått sin kväll förstörd av detta? Jag har ägnat 5 timmar åt att försäkra mig om att jag inte bara missat en inställning men nu är jag 95% säker på att det faktiskt är en bugg.

• Oregistrerad
  • 2006-03-17 00:08

Möjlig workaround:

Det verkar som att man kan skapa en "dummy" med en fungerande controller t.ex. ctrl#1 i Routern och då fungerar det. Dvs assigna ctrl#1 till sample select också men låt "nivån" stå kvar på noll. Då blir uppspelningen av samplingarna korrekt oberoende av velocity när man har key som sample selectmodulator.

Denna workaround konsumerar minst en röst extra.

• Oregistrerad
  • 2006-03-20 20:57

Ursäkta att jag tjatar här i min tomma tråd men är det ingen annan som råkat ut för buggen jag nämnt?

Eller det kanske inte är så vanligt med keyboard crossfades, så ingen annan testat?

Eller så har jag inte lyckats förklara ordentligt. Så jag avslutar med en screenshot på programmet. Det tar typ 2 minuter att programmera:
http://goto.glocalnet.net/tors/screenshot-xfade-bug.gif

Använd ett ljud med skarp attack (typ slagverk) för att höra skillnaden.

Har testat nu för skojs skull, och är helt överens med dig. Saker händer (eller händer inte) som man inte väntat sig(eller har väntat sig).
Dessutom när jag testade med ctrl#1 hängde sig programmet ett antal gånger. Så det du fick att fungera gick åt skogen hos mig.
Fedebugg!

Har mailat frågan till ze düzka expertizen, så vi får väl se vad de säger.

• Oregistrerad
  • 2006-03-24 14:10

Tråkigt med buggar men skönt att veta att det inte är något specifikt i min setup som spökar. Märkligt att CTRL#1 inte funkade för dig. I vilket läge låste det sig? Har du måhända annan version, jag kör Logic 7.1.1 på Mac OS 10.4.5, 2x1 GHz G4.

Jag skickade in en buggraport till Apple, där lär man ju inte få svar. Den tyska expertizzzen är det det gamla Emagicfolket alltså?

Du kan väl posta här om du får något svar?

Sitter med en C5, dual 2 GHz, dock endast enkla kärnor och Logic 7.1 (tror jag, i alla fall den senaste till "gamla" processorn )
MacOS X 10.3.5

Har nu fått svar/ickesvar från tyskland där de vänligt men bestämt talar om att fr.o.m. 7.0 ska man vända sig till Apple support. Det har jag provat förut (dock inte angående Logic) med ett ganska beklagligt resultat, så jag släpper problemet här.

1
Bevaka tråden