Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EWQL Symphonic Orchestra - HJÄLP

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!
Jag har installerat EWQL Symphonic Orchestra och kopplat mitt keyboard via ett MIDI-interface till datorn och har lyckats så långt att jag kan spela via programet. Men hur ska jag göra när jag spelar in? Jag har Sound Forge 7.0. men den ger inget utslag när jag spelar på keyboardet via EWQLSO. Är det smidigare att spela in via Cubase SX2? Måste jag skaffa det kanske?

visste inte man kunde använda sound forge på dett sättet (alltså som sequencer)...

Det kanske man inte kan jag är inte så där överdrivet teknisk (no shit tänker ni :kaaaka!: ) man måste ha ett sequenserprogram alltså?

Ett sequenserprogram typ Cubase eller liknande är verkligen att rekommendera även om jag tror att det går att spela in "live" via soundforge. Du får ta och läsa manualen helt enkelt...

när jag hade pc, typ för några år sen använde jag inte soundforge på det viset utan antingen som en tvåkanals inspelare eller för editering av audiofiler (stereo eller mono).

om detta ändrats att man kan spela instrument i sound forge vet inte jag...men det finns andra som vet.

Tja, du har nog fattat det hela lite fel... Lite som att köra omkring med en Volvo 240 på flygplatsen och undra varför den inte lyfter.. Jaja, skämt åsido. Du måste ha en sequencer för att få det att fungera. En som stöder mjukvarusynthar. Cubase, Logic, Live eller liknande. För Soundforge kommer du inte långt med är jag rädd..

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-04-03 17:04

Soundforge är ett redigeringsprogram - åtminstone såvitt jag vet...
För att köra EWQLSO, så behöver du ett sequencerprogram, som exempelvis Cubase.

Här är två stycken...
http://www.mackie.com/products/tracktion2/index.html

tror att det finns demoprog även på

www.ableton.com

Ableton är bra, Mackie Tracktion är nog också bra inte testat....det är billigare än Ableton.
sen finns det ju cubase

Ursprungligen av FIKSOFOKSI:

Här är två stycken...
http://www.mackie.com/products/tracktion2/index.html

tror att det finns demoprog även på

www.ableton.com

Ableton är bra, Mackie Tracktion är nog också bra inte testat....det är billigare än Ableton.
sen finns det ju cubase

Tackar för era svar, jag har Ableton Live 5.0 så jag kan köra via det. Det är väl bara att ladda ljuden via någon meny?

Går det inte att köra EWQL standalone. Går med dom flesta större/kända VST-pluggarna. I sånna fall skulle du kunna köra EWQL för sig och via inställningar välja klaviatur. Öppna Sound Forge (som är ett program som funkar som Wave Lab väl? om jag inte har helt fel?). Väljer då i Sound Forge inställningar att spela in det som datorn spelar upp. Det borde funka, men som sagt är det att rekomendera att göra låtar med hjälp av en sequencer.

Verkar vara många som köpt EWQL utan att ha fått manualen eller support från butiken. Här är en till: http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=17897

Äh, även om man har köpt programet. Orkar man leta i manualen när man kan få snabb hjälp genom att skriva sin fråga här?

Ursprungligen av AudibleBeauty:

Äh, även om man har köpt programet. Orkar man leta i manualen när man kan få snabb hjälp genom att skriva sin fråga här?

Vaddå? Jag har inte sagt att någon har tankat. Bara att butiken är kass som inte ger mer support och info när man handlar. De kunde ju sagt direkt att man behöver en sequenser...

Och kom igen. Manualen ligger några meter bort, här får man svar inom några dygn. Om man har tur. Ring supporten, vet jag...

Ursprungligen av Kalander:

Hejsan!
Jag har installerat EWQL Symphonic Orchestra och kopplat mitt keyboard via ett MIDI-interface till datorn och har lyckats så långt att jag kan spela via programet. Men hur ska jag göra när jag spelar in? Jag har Sound Forge 7.0. men den ger inget utslag när jag spelar på keyboardet via EWQLSO. Är det smidigare att spela in via Cubase SX2? Måste jag skaffa det kanske?

Tänkte du skaffa Cubase SX2 i samma affär som du skaffade EWQLSO?

Hehe.

Alla mina manualer flyttas konstant fram och tillbaka mellan förrådet och en hylla jättenära myshörnan. När dom ligger i förrådet tar det längre tid att hitta dom än att få ett svar här.

1
Bevaka tråden