Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
Jag har en G4 350 AGP som tuggar på riktigt bra i dagsläget tack vare att jag unnat mig ett tillök på minnesfronten upp till de 512 meggens rike.
Borta på horisonten tornar dock det stora OS X molnet upp sig och jag känner hur hela datorn skälver av rädsla....
Är det någon här som har testat Sonnets MP kort med dubbla G4/500 i en liknande dator? Hur är det me prestandan eller är det värt pengarna idag eller skall man vänta och se ett litet tag?
Dual G4-upgrade kostar drygt 10 000 plus moms.
Dual G4 är ett kort med 2 processorer på.
Vad jag har förstått är G4/450MP och G4/500MP Macar med två processorkort med varsin processor på. Dvs äkta Dual-CPU....
Vad jag har förstått också är att Mac OS X går långsamt för att det inte är riktigt optimerat ännu, samt att Quartz inte har stöd från grafikkorten. *dålig framförhållning från Apples sida* om ryktet stämmer.
Jag tror det är mer värt pengarna att skaffa ett Radeon AGP-kort om du inte sysslar med 3D och/eller en 450 eller 500 MHz "single" G4-upgrade.
Du har en ATA/66-buss och du kan dra nytta av det med snabba 7200 rpm ATA-diskar som rymmer många GB och billiga.
När det finns tillräckligt med optimerade program för Mac OS X är det ändå antagligen dags att skaffa helt ny dator.
Du kan välja:
• Dual G4/500 (10-11 000 kronor)
eller...
• G4/500 (5000 kr) + Radeon AGP (2800 kr) + stor och snabb ATA/66-disk (2000-3000 kronor) + mer RAM-minne
Jag tror du uppskattar det sistnämda alternativet bättre