- Jon Adolfsson
- Medlem ●
- Stockholm
Japp, de investerade i Samsung. Jag tror det bara är en tidsfråga innan den kommer med en TFT, det är lixom ett naturligt steg att ta. Helst när de helt gått bort från CRT skärmar i övrigt...
Kuben har ju också, som bekant, stannat av i utvecklingen och Apple tänker nog om lite av Kub-konceptet när det visade sig att det inte sålde speciellt bra.
[ 08 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: m@cen ]
Här pratar jag om Lcd, det är ju inte samma sak som TFT, eller hur? Liquid Chrystal Display vs Thin Film Transistor (eller nåt sånt)...
Visar bara hur gammal jag är, antar jag. Allt som är platt är LCD, typ.
[ 08 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: tott ]
Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
Apples nya port ADC gör ju att det är busenkelt att ansluta vilken Apple-skärm du vill med bara en enda kabel. Det är "iMac-tänkande".
nej inte imac tänkande.. det är mac tänkande.. imac är en stationär dator med inbyggd skärm.. stationära datorer med lösskärm har mac redan.. och bärbara.. det som fattas är just den med inbyggd.. allt i ett datorn.. att apple skulle gå ifrån detta vinnande concept som funnits sen minst 1984.. sen kom performa 5200 och g3 allin one och nu imac.. inbyggd skärm kommer inte försvinna för det är mactänkande.. sen att man utöverdenna kan koppla en exterskärm.. är inte helt otroligt..
Nej, inte alls, det funkar sedan länge i de senare iMac-modellerna förstås.
Kan vi då kanske t om tänka oss en iMac med mindre (icke-LCD-) skärm, kanske t om SE/30-size på bildskärmen, men där man förutsätts välja en extern skärm som "huvudskärm" att jobba i & ha själva datorn med sin skärm som andraskärm? Skulle kunna bli en himla gullig, förminskad iMac...
Det där har jag också tänkt på. Skulle vara himla ballt att ha en iMac med 15-17" skärm som har möjligheten att kopplas ihop med en till skärm utan spegling och gärna med ett eget grafikkort. Själva iMacen blir extraskärm samt station som man matar in CD och sånt i. Tangentbordet och musen skulle självklart vara sladdlösa (sladd endast mellan mus och tangentbord och batterier som laddas då man skriver
iMacen får en platt skärm men förminskas inte allt för mycket, istället får den plats för lite roliga uppgraderingar. Halvproffsen kan använda den som beskrivet ovan och hemanvändaren struntar i den extra skärmen utan använder bara den inbyggda.
Sedan har den förståss inbyggd blomvas och kanske rent av en brödrost, vem vet?
Egentligen kunde själva datordelen vara typ stor som en VHS-kassett och rymma processor (G4/650), hårddisk (60 gb), ramminne (256 mb) och CDRW-DVD. Kanske t om USB & FireWire samt en platt liten skärm på ena sidan, så man kunde ha den stående på högkant - kanske sensorer så den likt en gammal pivotskärm blev stående alt. liggande skärm beroende på om man ställde den på högkant eller "bredsida"... S´en skulle man även kunna "docka" den så man kunde ha en dockningsstation hemma och en på jobbet. Samt en minidocka man kunde ha i ryggsäcken som rymde nätdel (plats för batteri?) & tangentbord om man ville kunna vara "on the run". Eller varför helt enkelt inte bara göra en dockningsstation för iBook så har man den nya iDock klar. Bundlad med 17-tumsskärmen (TFT), tgb & mus för runt 12.000:- inkl moms. Frågan är var iMac kommer att få plats i produktlinjerna...
Need I say more than this?
Rackarns bra pris, med tanke pa vad 17" skarmen kostar lost. :eek:
"problemet" med ovanstående modell är att den aldrig kan kosta så lite.
Jag tror att jag inte är ensam om att vara beredd att betala ungefär det tredubbla för den där maskinen... :rolleyes:
Martin, har du gjort bilden själv?
Rätt bra montage hur som helst
Trodde för en sekund att det var något ny släpp som apple sjukt nog presenterat mitt i veckan.
Men så är jag inte van o va uppe såhär tidigt (se tid för inlägg.. hehe)
Men nu börjar vi snacka om en vettig produkt, kanske får ta tebax mitt påstående om LCD iMac = LCD...
Acers allt i ett dator
Veriton FP2, datorn med allt-i-ett, representerar formen och funktionen i framtiden med enkel användning som ingen annan dator kan erbjuda. Den flimmerfria skärmen ger överlägsen bildkvalitet och minskar belastningen på ögonen. Tillsammans med unika funktioner för anslutning av utrustning under drift ger detta färre begränsningar.
bissa fel altigheter med 3d bilden.. jag tror inte att apple skulle ha musseöronen utan två raka ben om vi skall förja deras design maneer.. sen så skulle denna 17" widescreen skärn.. vara större än den på g4 ti.. knappast troligt.. kanske samma.. men abs inte större.. och inget pris under $1000 tror jag kommer presenteras.. hur som hellst så vill jag ha en.. tror den kommer ut lagon till min nya hemköps..
More on the Next-Generation iMac Rumor
Clearly, the hot topic of the week is the next round of iMacs, presently projected to ship at Macworld New York this July. Late last week a series of novel speculative-mockup images of the machine paired with a clearly unrealistic report made the rounds through the Web, and more recently hawk-eyed Mac users have spotted another unrealistic but novel mockup image displayed at the site of one "Acorn Creative". But so far, no detailed reports or images have stood the test of common sense, to say nothing of the more reliable corners of the grapevine.
The first round of mockups focused on what almost seemed a postmodern take on the old beige "pizza-box" Macs of the early and mid 90´s -- in some ways reminiscent of the new 2001 portable Macs, but not generally inspiring a sense of progress. Aside from the technical flaws in the accompanying report that made the rounds -- in short, there is no presently known way to pack the hardware required into a consumer-priced package, not even close -- the enclosure clashes with the word on the grapevine and just doesn´t capture the imagination the way a good new Apple product should. This newer mockup, while far closer to what little is known about the new iMac enclosure, ignores the impossibility of putting a 17-inch widescreen flat panel into the iMac´s cost bracket for at least another year.
So what is the real thing like? Well, truth be told, even the high-and-mighty rumormongers in their not-for-publication dirt-dishing sessions aren´t giving the kind of details we´ve come to expect as far as the enclosure is concerned. By all appearances the core spec sheet should be roughly what one would expect:
* PPC 750CX/CXe G3 processors at 466, 600, and 733MHz
* Same 133MHz main bus and PC-133 SDRAM as present PowerMacs
* 16MB nVIDIA GeForce 2MX accelerator soldered on-board, via 4X AGP bus
* 14-inch flat panel display (remember, the existing iMac´s 15-inch CRT only has a 13.8-inch viewable area, so this will actually be a size increase) with 1024x768 resolution
* Entry-level model will include CD-ROM, mid-range a CD-RW, and high-end a combo CD-RW/DVD-ROM drive.
* Updated Harmon Kardon Odyssey sound system. Functionality should be similar; styling is reported to be similar to Apple´s Pro Speakers.
* Same 10, 20, and 40GB ATA-66 hard drives as present models with some chance of minor size increases (16, 32, and 48GB versions have been suggested on the grapevine, but are unconfirmed).
* Entry-level models will move to 128MB of PC-133 SDRAM standard; the Special Edition will include 192MB, possibly even 256MB. This, of course, is to provide optimum performance under Mac OS X.
....but as far as the enclosure is concerned, we have only generalized reports to work with. The enclosure has been described as generally similar to the Acorn Creative image (but clearly that particular design would look strange with a standard-aspect 14-inch display), a vertically oriented all-in-one design with integrated speakers and some form of hinge-based angle adjustment. No flight-of-fantasy features like the suggested removable tablet-capable display, and nothing larger than, at most, a wide-aspect 15-inch flat panel like the Powerbook G4´s. Far more likely is a less costly 14-inch model as described above.
The new enclosure is expected to be a compromise between the intensely sleek, minimalist Powerbook G4 Titanium/2001 iBook/G4 Cube families - and the funky, colorful present generation of iMacs. A front panel surrounding the display will take over the "theme panel" duties from the top shell panel of the current models, making room for Apple to add pattern schemes similar to Blue Dalmation and Flower Power as well as the more reserved simple colors.
One thing is for certain -- the appeal of the existing iMac, while still strong, is waning. Most of the computer buyers in the marketplace who are attracted to its sloping lines and VW-Beetle-esque styling have already bought one; simply adding more outrageous schemes like Flower Power was a weak tactic to begin with -- and that was almost five months ago. Apple will be hard-put to come out with an even more revolutionary enclosure, but we´re confident they´re up to the task. One way or the other, Macworld New York should be quite a show indeed.
Jag har sagt i nåt år snart att det bara är en tidsfråga innan dom släpper en iMac med TFT. Lite i stil med just 20 års Macen. Apple är ju som sagt delägare i Samsung och köper alltså in sina skärmar väldigt billigt. Vi måste ju se till att Apple inte betalar det pris vi köper en färdig 15 skärm för. Apple köper ju bara en panel för kanske så lite som halva priset av försäljningspriset av deras TFT skärmar. Om man tänker på det så är en 15,1" TFT skärm inte alls omöjligt att se i nästa iMac.
Om vi tänker på det så har vi plötsligt en iMac med en skärmyta motsvarande en 17" skärm. Om dom sen höjer upplösningen till 1280x1024dpi så har vi en extremt bra dator. Sen är det faktiskt så att det är billigare att tillverka en stationer dator just för att du inte har samma krav på att hålla elektroniken lika liten och strömsnål. Därmed finns möjligheten att hålla priset nere jämfört med en bärbar.
Min gissning är att vi snart får se en iMac med just en 15" TFT men med en upplösning på endast 1024x768 för att hålla nere kostnaderna. En design lite likande 20års Macen. Men inte med en stående CD/DVD/R-RW utan med den som iMac har idag. Samma högtalare som sitter i iMac idag men med lite annorlunda yttre design för att passa in
i resten av skalet. Om inte redan nu i sommar så kan den inte vara långt borta.
ettan eller fyran knepet är att den inte skall vara olik skärmarna men heller inte exakta kopior.. så inget av dessa är rätt.. finns fortfrande brister som apple inte skulle ha gjort.. som i fyran sätta cddriven så gömt det är ju nästan löjligt på tänkt.. usch mac står för användar vänlighet..
Den här är rätt cool oxo ...
[ 18 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Massebasse ]
[ 18 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Massebasse ]