Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beatcompanion v1.0

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag började snickra på något liknande i Reaktor, men det slutade med en sequencad FM-synt istället.

Ska se vad jag kan göra i PD. Det är ju gratis och kan prata midi rakt av, men det blir inte lika snyggt rent grafiskt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-25 12:12
Ursprungligen av Resident Emil:

När man tror sig vara nöjd klickar man på knappen ready och inväntar en ruta för att spara ner .mid filen. Har du webläsaren inställd att spela upp .mid filer, så får du dock inget erbjudande om nerladdning :kaaaka!:

Har suttit och pulat lite med BC1.1 men inte fått den att spotta ut någon MIDI - beror det på IE eller din server? Hittar inte var jag ska stänga av spela upp .mid eller vad du nu menade, IE varken spelar MIDI-filen eller erbjuder mig ladda ned den?!?

Ursprungligen av kroffe:

Har suttit och pulat lite med BC1.1 men inte fått den att spotta ut någon MIDI - beror det på IE eller din server? Hittar inte var jag ska stänga av spela upp .mid eller vad du nu menade, IE varken spelar MIDI-filen eller erbjuder mig ladda ned den?!?

Jag råkade generera en felaktig swf-fil när jag satt och pilalde i innan. Därav problemen med att den inte genererade nån midi fil. Försök nu igen.
Sorry

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-04-25 13:39

Kan du inte köra över flashgrejor direkt in i director?

Don: Jag ber om ursäkt ifall mitt tidigare svar lät besserwissrigt eller uppläxande. Det är svårt att veta vilken nivå man skall svara på ibland när man inte vet vad folk kan och har i bagaget.
Du har en poäng i att man kanske skulle kunna köra swf-filen lokalt i en webläsare och sen utnyttja funktioner i t.ex javascript lokalt för att lösa dessa problem.
Jag har dock nått vissa framgångar med SharedObject som jag nämner ovan. Allt funkar som det skall när jag kör BeatCompanion standalone, förutom att midifilerna som genereras är korrupta. Och jag fattar inte varför... Men det löser sig.

Arete: Jag har rätt kassa directorkunskaper :eek:

Nu genereras fungerande midifiler av BeatCompanion standalone. Nästa steg är att fixa så man kan spara och ladda patterns i standalone versionen, och en liten "about" ruta såklart :). Efter det får man väl skriva en manual...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-04-26 11:33

Najz

Bara Windows antar jag? Får se om jag får färdigt något liknande i PD eller ej - jag och PD kommer inte riktigt överens alla gånger.

Ursprungligen av false messiah:

Bara Windows antar jag? Får se om jag får färdigt något liknande i PD eller ej - jag och PD kommer inte riktigt överens alla gånger.

Standalone varianten blir bara windows. Men webvarianten som jag länkar till i denna tråd bör fungera lika bra oavsett plattform. Vad är PD för något?

Då var det dags för en BeatCompanion Standalone BETA.
Den levereras i form av en rar fil på 1.2 MB. En uppackning av denna resulterar i tre mappar (fscommand, midi & saves) samt en exekverbar fil (BC11.exe) och en konfigurationsfil (bc.cfg). BC11.exe är själva BeatCompanion, genererade midifiler hamnar i mappen "midi" och sparade patterns hamnar i "saves". Mappen "fscommand" innehåller php-skriptet i exekverbar form.
Innan man kan sätta igång och generera probabilityunderstöd musik behöver bc.cfg fixas till lite. Öppna bc.cfg i notepad (anteckningar) så ser du att den innehåller en sökväg. Denna sökväg måste ändras så den stämmer överens med var flash sparar sina "shared objects" på din dator. Om du sitter på en engelsk winXP så behöver du förmodligen bara byta ut "Emil" mot namnet på den användare du är inloggad som i XP. I annat fall kan du starta BC11.exe och trycka på ready-knappen en gång. Stäng sen beatcompanion och sök efter filen "BCfuncParams.sol" i din dator. Mappen där denna fil återfinns är den mappen du skall skriva in i bc.cfg. Och se till så det inte kommer med extra mellanslag, radmatningar eller annat trams i bc.cfg.

När detta är gjort är det bara att tuta och köra...
BeatCompanion 1.1 Standalone BETA

Mycket nöje!
/Resident Emil

PS. Posta gärna lite resultat efterhand som ni blir varma i kläderna.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-04-27 07:22

Click and save

Fick du någonsin standalone versionen att fungera Arete?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-06-14 15:29

Har faktiskt (skamfullt nog) inte testat än. Ska dra hem och prova på min vanliga burk när jag kommer hem ikväll.

Bevaka tråden