Nu har jag monterat in en ny 80GB hårddisk som Master i min G4/350.
Jag har tidigare en 12GB som slave, den förra Mastern var på 10GB
Blir ju plötsligt väldigt gott om plats, och det kan ju vara gott inför framtiden, om jag börjar lägga in en massa foton jag tagit med min nya HP-kamera.
sen laddar jag ner en hel del musik, stjäl även det utrymme.
Så min fråga är:
Hur har ni gjort som har stora hårddiskar, hur har ni lagt upp det hela så ni får någon struktur på det?
Det beror naturligtvis på hur man använder sin dator, men kan vara roligt att se hur andra gjort.
Nu gjorde jag så att jag fick fyra partitioner, 2 på vardera 10 GB, en på 20GB och en på 40GB. Om det är rätt vet jag inte, men so what, man måste exprimentera lite.
På första partitionen som jag var tvungen att döpa till Macintosh HD för att en del program som jag hade på den förra hårddisken kände sig vilsekomna så den fick heta som den förra.
Dit drog jag allt jag haft på den förra hårddisken med samma namn. Där har jag mitt ursprungliga operativsystem sedan maskinen var ny. Mac OS 9.1
På nästa partition som även den är på 10GB har jag lagt Mac OS 9.2.2 och inget annat än så länge. Här kommer det att bli mer sedan.
På 3:e partitionen har jag tänkt att lägga in Mac OS 10.1.3 och tillhörande program för X
Sen kommer det "luriga" på den stora partitionen.
Tänkte lägga alla bildarkiv, musiksamlingar samt alla "tunga" spel. inte ha något system på den disken.
Är detta ett felaktigt upplägg?
Vore kul att höra hur andra gjort, ser allt som ett enda stort experiment just nu.
På min slavedisk kör jag 9.2.2 och 10.1.3 än så länge.
Men det är ju tänkt att min Masterdisk skall vara ordinarie hårddisk och att det blir den tredje partitionen som kommer att vara den mest använda. Om nu allt funkar som det ska;-)