Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

STORKÖPSRABATT iMac ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

OM ca: 5% av oss på 99mac kunde enas om att köpa varsin ny iMacen så kanske vi skulle kunna få en hyffsad rabbat av någon av det återförsäljare som finns här. Tror inte någon skulle säga nej till att sälja 65-70 stycken på ett bräde och sända hem dom till oss. Flera av oss behöver säkert spara lite och när skatteåterbäringen kommer i höst så kanske vi kunde gå ut med en gemensam offert här. Någon som tror på idén och kan hitta en bra lösning hur man pålitligt kan driva en sådan linje? Skulle gissa på att det till hösten kommer en extra upphottad iMac, brukar ju ta max 7-9 månader innan något nytt kommer. En slutlig tidsgräns typ 15 september kanske skulle funka för de intreserade.

Föreslår följande som inlägg i denna diskussion. Vi skriver till exempel att:

Jag Namn Namnsson är nummer 001 som till hösten preliminärt vill vara med i ett storköp av iMac

Sedan så skriver nästa person att han/hon är nummer 002 etc... så håller vi på och när hösten kommer så kollar vi slutligen av om alla fortfarande har samma uppfattning... kan detta vara något att jobba för ?

Det borde gå att hitta en lösning där INGEN av oss tar hand om den andres pengar... ja så att alla är skyddade från att bli blåsta. Tror bara att kontantköp kan funka. Kanske någon känner för att putsa på idén lite ?? En fråga - hur många iMacar ryms på en lastpall, 18 stycken ?

Provar en paralellidé på er - vi övertalar t.ex Martin Björnström att sköta pappers exercisen mot att 99mac kan behålla en viss del av "vinsten" för att hålla banners borta från siten.... dvs. vi hjälper varandra på sedvanligt mac-vis.

Olle

[ 04 April 2002: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

• Medlem
  • International user
  • 2002-04-04 04:40

Det första du bör göra är nog att höra med en ÅF hur mkt rabatt som det kan handla om. Innan man vet det är det nog svårt att få intressenter.

Jag gissar att man får ganska lite rabatt även för såna volymer.

//mattan

En lite annorlunda variant av "det hela" vore att 99mac även blir en ekonomisk förening. Sedan registrerar vi oss som återförsäljare och kan köpa in Macintosh datorer till inköpspriser... (inte snällt mot alla återförsäljare dock).

Nedan följer inköpspriser ifrån distributör på iMac G4:

iMac 700 G4/128MB/40GB/CD-RW/GF2MX/15 TFT
M8672S/B 15.244,90

iMac 700 G4/256MB/40GB/COMBO/GF2MX/15 TFT/Högtalare
M7677S/B 16.587,48

iMac 800 G4/256MB/60GB/SuperDrive/GF2MX/15 TFT/Högtalare
M8535S/B 19.388,66

• Oregistrerad
  • 2002-04-04 11:06
Citat:

Nedan följer inköpspriser ifrån distributör på iMac G4:

M8672S/B 15.244,90
[/B]

Jag antar att priserna är utan moms???

Citat:

Skapades ursprungligen av: MrT:
Jag antar att priserna är utan moms???

Jajjamän, så det måste läggas på när de säljs till slutkund.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-04 15:42
Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
M8672S/B 15.244,90

Låter dyrt! Jag beställde just en sån från Redagruppen för 14.395:- Eller menar du inklusive moms?

Du hade tur - Apple höjde ju priserna med 1.200 exkl moms nyligen som bekant. Du får köpa datorn till priset som gällde innan prishöjningen.

Jag tog ovanstående priser ifrån distributörens webbsida sekunden innan jag klistrade in priserna...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-04 18:54
Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Du hade tur - Apple höjde ju priserna med 1.200 exkl moms nyligen som bekant. Du får köpa datorn till priset som gällde innan prishöjningen.

Ja det var hyggligt av dem tycker jag. Jag beställde ju igår, långt efter prishöjningen, men de säljer tydligen den första laddningen till det gamla priset.

Dessutom byter de ut det inbyggda 128 Mb-minnet mot en 512:a så att den "tillgängliga" minnesplatsen lämnas ledig för framtida utbyggnad. (Inte gratis men iaf ). Plus att de gör en pixelkontroll så man kan vara säker på noll döda pixlar. Så agerar en seriös återförsäljare! (Och jag har inte betalt av Redagruppen för att skriva det. Är bara lite överraskad att en vanlig simpel konsument får sån service...)

Marginalerna på iMac:en måste för övrigt vara mikroskopiska med de ÅF-priser du nämnde!!

[ 04 April 2002: Meddelandet ändrat av: Nils]

Marginalerna är inte roliga... Det finns återförsäljare som är direktköpande ifrån Apple och därmed får bättre priser på datorerna - i utbyte mot att man köper stora kvantiteter åt gången och att man håller lager.

Jag tror dock inte att Redagruppen gör det - dom blev av med sin Apple Center status för något eller ett par år sedan pga för liten försäljning.

1
Bevaka tråden