Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Recensera nya iMacen

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon som har börjat jobba med nya iMacen som kan ge lite omdömen på vad som känns bra. Hur tyst är den jämfört med Cuben, har fläkten olika 3 hastigheter på liknande sätt som i Powerbook Titanium beroende av vad man gör? Kan man själv på ett enkelt sätt stoppa i mera minnen istället för att låta AppleStore ta överpris för minnena. Vilket märke (modellbeteckning) är det på hårdisken? Vad följer med i programväg, ligger AppleWorks på CD-skivorna etc etc... Hur är det med manual, lättbegriplig och få sidor eller?

Hittade en bild som visar vad som hänt på 15 år sedan Apple LE släpptes - designen var redan då före sin tid.

• Oregistrerad
  • 2002-04-14 01:34

Jag håller som bäst på med att hjälpa min kompis som precis har köpt en iMac comboversionen. Han är förstgångsanvändare, så det blir lite spännande. Manualen är lättbegriplig och helt ok. Han förstår den

Datorn känns toppen, skärmen är knivskarp och faktiskt tillräcklig för det mesta. iMacen blir måttligt varm och låter väldigt lite. Kanske låter den lite mer än cuben, fast det är i sådana fall måttligt. Dock så brusar den upp rejält om man stoppar in en cd-skiva.

Med comboversionen följde det med ett par Apple pro speakers, som faktiskt låter riktigt ok. iMacen har även en inbyggd högtalare, fast den är mera till för att spela upp lite varningsljud antar jag. (Kanske inte riktigt så illa)

Man kan rätt så enkelt stoppa in mera minne, dock så finns det bara en plats som är ledig. Det finns en till plats, fast den kräver att man lämnar in datorn för minnesuppgradering. Man får då ta ur det medföljande minnet och byta ut någon form av specialkylpasta innan man klämmer in den nya modulen.

Tipset är alltså att välja antingen combomodellen eller superdrive iMacen. Då får man nämligen med högtalarna, samt att datorn levereras med en större "svåruppgraderad" minnesmodul (256mb). Skulle jag välja att köpa den billigaste modellen, så skulle jag välja till Soundsticks, alternativt Apple Pro Speakers.

Angående medföljande program så kan jag säga att AppleWorks 6 ingår. Man får med tre cd-skivor för att återskapa program. Dessutom Mac OS 9.2.2, Mac OS X 10.1, iPhoto, iTunes, iMovie 2 och någon form av Apple diagnosprogram. Det finns även med ett spel Otto Matic och faxprogramvara.

Jag kan verkligen rekommendera datorn, det vill säga om man klara sig med skärmstorleken och har en välutrustad plånbok. MacOS X rinner på riktigt bra i den burken, enda klagomålet skulle då vara grafikkortet, som är bra, men kanske kunde vara något bättre. Det kan hacka lite i riktigt tunga spel eller intron. (Dock väldigt marginellt, och under extrema förhållanden)

Jag skall kolla upp hårddisken åt dig imorgon.

[ 14 April 2002: Meddelandet ändrat av: MrT ]

just tillbaka från lö-sö i London. Hård marknadsföring av iMac på alla håll där.
Men till sist fick jag alltså se den ´Live´ å chocken har inte lagt sig ännu.....så enormt stor ´Globen/Foten´ är på den! :eek:

Inte alls lika mycket ´vill ha´ längre....kanske ska vara glad för det..

Anders

Citat:

Skapades ursprungligen av: Anders Ingelstam:
så enormt stor ´Globen/Foten´ är på den! :eek:

Dess diameter är bara 27 centimeter, har sett den här i Göteborg men reagerade inte som du tycks ha gjort. När ska man räkna med att nästa generation av den dyker upp, blir det till augusti/september. Har himla svårt att bestämma vilket som blir min nästa mac. Någon som har någon idé ifall man då byter till bättre grafikkort?

Det finns en sak som plötsligt slår ned som en blixt från klar himel. Har ni sett den längre sekvens ( ca: 81 MB ) som Apple har uppe om nya iMacen, den där Seal delar med sig av sin upplevelse. Han beskriver den ihop med iPod med orden "Organic technology - they work with you". Har någon överhuvudtaget sett en PC som lever upp till den beskrivningen, jag har inte gjort det i alla fall.

[ 15 April 2002: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Anders Ingelstam:
Men till sist fick jag alltså se den ´Live´ å chocken har inte lagt sig ännu.....så enormt stor ´Globen/Foten´ är på den!

Jag håller med Anders och flera andra, halvgloben känns större i verkligheten än på bild, ett underligt visuellt fenomen.

Men som iMac 800-ägare sedan 45 dagar, tycker inte jag att detta stör på något sätt. Jag har överhuvud taget inget att klaga på. Nya iMac är "ichi-ban" (toppen på japanska).

Olle, nu minns jag inte direkt vad det sista beskedet var i personalköpsfrågan, men slå till du om läget tillåter, du kommer inte att ångra dig.

iMacen är inte snabb som en oljad blixt, inget som känns vid dagligt arbete, men jag gjorde en test i Bryce 4, utförde två exakt lika operationer i min nya och gamla iMac (400DV). Renderingen i den nya utfördes på mindre än 1/3 av tiden som den "gamla" behövde.

Man kan alltså med fog påstå, att när det kommer till kritan, så är nya iMac snabb.

Sedan finns ju den stora hårddisken där, 60 GB, Superdriven och tystnaden, jo fläkten låter, men det underliga är att om jag har min fläktlösa 400DV bredvid, så låter den mer, det är hårddisken som gör sig påmind. Så har den alltid låtit, jag har hört precis samma väsande från andra iMac av den äldre modellen, det ska säkert vara så. Jag kan därför tycka att det var poänglöst av Apple att köra utan fläkt i den modellen.

Jag höll på att glömma den "flytande" skärmen med rakbladsvass skärpa som känns mycket behaglig. Upplösningen på 1024 x 768 räcker bra för mig, och skulle man tycka att paletterna i Photoshop tar upp för mycket plats, kan man ju läsa Adobes tips om dockning av samtliga paletter. Det fungerar briljant.

Olle, jag bor ju i din stad, det finns skäl att lita på mitt omdömme....

1
Bevaka tråden