Jag håller som bäst på med att hjälpa min kompis som precis har köpt en iMac comboversionen. Han är förstgångsanvändare, så det blir lite spännande. Manualen är lättbegriplig och helt ok. Han förstår den
Datorn känns toppen, skärmen är knivskarp och faktiskt tillräcklig för det mesta. iMacen blir måttligt varm och låter väldigt lite. Kanske låter den lite mer än cuben, fast det är i sådana fall måttligt. Dock så brusar den upp rejält om man stoppar in en cd-skiva.
Med comboversionen följde det med ett par Apple pro speakers, som faktiskt låter riktigt ok. iMacen har även en inbyggd högtalare, fast den är mera till för att spela upp lite varningsljud antar jag. (Kanske inte riktigt så illa)
Man kan rätt så enkelt stoppa in mera minne, dock så finns det bara en plats som är ledig. Det finns en till plats, fast den kräver att man lämnar in datorn för minnesuppgradering. Man får då ta ur det medföljande minnet och byta ut någon form av specialkylpasta innan man klämmer in den nya modulen.
Tipset är alltså att välja antingen combomodellen eller superdrive iMacen. Då får man nämligen med högtalarna, samt att datorn levereras med en större "svåruppgraderad" minnesmodul (256mb). Skulle jag välja att köpa den billigaste modellen, så skulle jag välja till Soundsticks, alternativt Apple Pro Speakers.
Angående medföljande program så kan jag säga att AppleWorks 6 ingår. Man får med tre cd-skivor för att återskapa program. Dessutom Mac OS 9.2.2, Mac OS X 10.1, iPhoto, iTunes, iMovie 2 och någon form av Apple diagnosprogram. Det finns även med ett spel Otto Matic och faxprogramvara.
Jag kan verkligen rekommendera datorn, det vill säga om man klara sig med skärmstorleken och har en välutrustad plånbok. MacOS X rinner på riktigt bra i den burken, enda klagomålet skulle då vara grafikkortet, som är bra, men kanske kunde vara något bättre. Det kan hacka lite i riktigt tunga spel eller intron. (Dock väldigt marginellt, och under extrema förhållanden)
Jag skall kolla upp hårddisken åt dig imorgon.
[ 14 April 2002: Meddelandet ändrat av: MrT ]