Skapades ursprungligen av: bOOzo:
Är det svårt att byta fläktar då? Jag har lyckats byta HD i G4a och en iMac rev D samt installerat RAM i båda, men där slutar min kunskap vad gäller insidan av datorn - skulle ja klara o byta fläktar?? Vad kostar sådana Papst fläktar du nämnde?
Skalet kan du glömma
Mja, det är jättelätt att byta fläktar, så länge de har rätt connectors. Vet inte om PowerMacarna har trepinsanslutning på moderkortet eller om de har någon speciell Apple-lösning. Annars får man vackert skaffa fläktar som kör på hd-strömmen, vilket iofs inte är ett problem om man inte är sjukt intresserad av varvtalet.
Papstfläktar kostar kanske 200 spänn styck, 80mm. Vet inte vilken Rpm man behöver för att kyla en PowerMac för att vara helt ärlig, så jag skulle välja en någorlunda kraftig.
Annars kan du ju skaffa en med variabel styrka (bara att vrida på en liten sak så går den snabbare eller långsammare) och prova dig fram - så länge du kan mäta temperaturen på processorn och vet vad som är optimalt kylning/ljudnivå. Jag har en sån fläkt över om du är intresserad. Den är i rosa och guld. Kan tänka mig att byta mot en Mac SE eller nåt.