Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

70-tals stråkar till house.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2006-05-23 12:09

Hej!

Är precis ny i detta forumet så detta blir mitt första inlägg. Jag behöver hjälp med hur jag ska få till sköna 70-tals discostråkar till mina house produktioner, liknande de som Shapeshifters använder flitigt i sina produktioner. Jag jobbar i Live just nu... Finns det någon bra mjukvarusynth för detta eller ska jag söka samplingar att tweaka och isåfall vart hittar jag dessa. Hur gör ni själva?

Alla tips är välkomma. Tack på förhand.

/ Samuel

Jag föreslår att du letar fram en samplingsskiva med just sådana färdiga stråkfigurer. Jag vet att det finns en hel del att välja på även om jag inte får upp något namn i huvudet. Det låter oftast apa när man försöker härma stråkarpeggion och glissandon med mjukvarupluggar om man nu inte råkar vara ruggigt duktig på frasering.

hej, nu vet inte jag exakt vad det är för stråkar du är ute efter men 70-talsstråkar är väl många gånger synonymt med stråkmaskiner och isåfall passar ju denna diskussion bra:

http://99musik.se/forum/showthread.php?t=12271&highlight=stringer

Ursprungligen av herr Vogel:

hej, nu vet inte jag exakt vad det är för stråkar du är ute efter men 70-talsstråkar är väl många gånger synonymt med stråkmaskiner och isåfall passar ju denna diskussion bra:

http://99musik.se/forum/showthread.php?t=12271&highlight=stringer

Stråkmaskiner är nog inte vad han är ute efter, i varje fall inte om det rör sig om disco-stuket. Det är snabbspelade akustiska figurer vad jag förstår?

okej, det kanske var en mer avancerad fråga än vad jag tänkte, men just ljudmässigt så låter stringer som tas upp i den länkade tråden jättesnyggt!

oki

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-05-23 12:21

Dalleponken - Tack, jag ska kila in till någon musikaffär i city och se om de kan ge mej några tips. Kommer du på någon titel så får du gärna posta.

herr vogel - Har testat dem redan och de gav inte de resultatet jag söker. Men tack ändå.

  • Medlem
  • 2006-05-23 12:41

Annat tips är att då köra med samplingsskivor, men gärna lägga på några livespelade stråkar också för att få mer liv i det hela. Om man nu har möjligheterna.

Rota i skivbackar kan man ju också göra om man orkar cleara samplingarna.

Kommer ihåg att detta diskuterades på NS för en tid sedan,
kolla om det ger dig nån mer input.

Disco Strings

1
Bevaka tråden