Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga ihop exs instrument?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-12 20:48

Jag skulle vilja kunna lägga ihop exs instrument på ett smidiggt sätt, går det?

När jag gör egna exs instrument med editorn brukar jag till slut aldrig använda mig av hela registret. Nu har jag en mängd exs-filer som jag skulle kunna lägga ihop för att få ner antalet instrument. Kan jag göra detta på något smidigt sätt? En "exs-merge" funktion skulle ju var toppen men jag har inte hittat någon sådan.

Jag vill helst slippa att sitta och dra ljudfiler hit och dit. Det borde finnas något litet program som kan göra detta, för det kan väl inte vara så komplicerat? (förutom för mig menar jag )

• Oregistrerad
  • 2006-05-18 15:44

Ja, detta har jag också haft behov av. Någon gång tror jag jag testat via CDXtract men med halvbra resultat.

Kanske att Redmaticas kommande EXS-editor har en lösning på problemet:
http://www.redmatica.com

Jag vill göra detta också men cdXtract blev inge bra alls...

Ärligt talat är det skiiitjobbigt att smälla ihop tex ett ljud som har mycket multisamplingar i flera velocity nivåer i EXS egna editor, blääh!

Ja vi får hoppas på EXS-editorn...

• Oregistrerad
  • 2006-05-19 19:13

Niklas: Vinner man egentligen något på att slå ihop EXS-instrument? Såvitt jag kan se då jag testat använder inte EXS någon CPU om man inte spelar på den.

Detta verkar skilja Apples instrument från tredjeparts instrument, de är alltid "igång" även då man inte spelar på dem - vilket inte är så konstigt eftersom de måste vara "beredda" på inkommande data hela tiden. Undrar hur Apple/Emagic löst detta, det är elegant.

• Oregistrerad
  • 2006-05-19 22:37

[QUOTE="torsig1967"]Niklas: Vinner man egentligen något på att slå ihop EXS-instrument? Såvitt jag kan se då jag testat använder inte EXS någon CPU om man inte spelar på den.

Visst gör man det Man slipper att ha hundratals EXS-instrument. Om man kan slå ihop dem på något smart sätt kan dessa bli några tiotal filer.

Jag har inte haft tid att kolla så mycket på det hela ännu, jag tänkte sätta mig en stund nu. Ja EXS-editorn verkar ju ganska lovande.

Det man vinner är tex då man gjort löpande under lång tid små trumset, skräddar sydda för
en låt, som bara har kanske en baskagge, virvel och hihat...
Men så använder man dem igen och vill använda flera kaggar, virvlar å sånt och vill bygga ett
riktigt kit.
Då är det jobbigt att sitta med 10st olika spår med bara några ljud på

• Oregistrerad
  • 2006-05-20 14:47
Ursprungligen av Soulmachine:

Det man vinner är tex då man gjort löpande under lång tid små trumset, skräddar sydda för
en låt, som bara har kanske en baskagge, virvel och hihat...
Men så använder man dem igen och vill använda flera kaggar, virvlar å sånt och vill bygga ett
riktigt kit.
Då är det jobbigt att sitta med 10st olika spår med bara några ljud på

Precis, det är så jag gör

• Oregistrerad
  • 2006-05-22 10:26
Ursprungligen av Soulmachine:

Det man vinner är tex då man gjort löpande under lång tid små trumset

Aha, jo det är klart. Fast då vill det ju till att man inte använt filter och sånt i själva EXS-synten, för de kan man ju inte smälta samman eftersom de är gemensamma för alla zoner.

Som sagt, får se vad Redmatica skapar. Annars är CDXtract det enda jag vet som duger.

Japp...
Dock tycker jag fortfarande om exs-24an väldigt mycket, det är bara editeringen som stör mig.
Plus att filtret kanske inte är värrsta (moog)-fetingen precis

• Oregistrerad
  • 2006-05-23 09:56

Soulmachine: Håller med EXS24:an är en bra sampler. Inget bjäfs.

När jag skulle börja avveckla min hårdvaru-Akai så gnölade jag över att EXS24:an inte räckte till och började spana på Mach5 och Kontakt2. Men efter lite "marknadsundersökningar" tyckte jag det verkade som att båda dessa drogs med en rad problem, såväl i cpu-effektivitet, stabilitet som komplexitet.

Så jag tänkte, jag ger EXS24 en chans. Och sedan har det tuffat på bra. De flesta av mina Akaibibliotek låter alldeles utmärkt i 24:an trots att den saknar en del funktionallitet som Akai hade. Sedan är den ju underbart effektiv, man kan ju ha mängder med EXS24:or öppna utan problem.

Men editorn skulle behöva en ansiktslyftning - helt klart och lite finfina funktioner som - merge instrument.

Haha, jag håller med helt och fullt...
Jag kan dock nämna att jag sitter på en PC och kommer aldrig mera få glädje av några uppdateringar då apple inte verkar villja göra några pc-versioner efter 5.5.1

Men jag är glad ändå

1
Bevaka tråden