Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Info till ny HD på lätt sätt?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska installera ny HD på min iMac DV 400. Internet via modem så därför tycker jag det tar för lång tid att kopiera över filer via nätet. Har någon tips på hur jag ska göra. Har ej tillgång till extern brännare eller firewire-låda. Går det på ngt sätt koppla en IDE-disk till DVD-ROM kontakterna? Andra ideer?

Undrar samtidigt om någon vet om det finns tangentkommando för hårddiskvila? Bra att ha när man ser på DVD-film..

• Avstängd
  • 2002-07-04 11:02

1. I med ny HDD, installera system
2. Ut med DVD, i med gamla hdd´n (ev. byta flatkabel)
3. Ut med gamla in med DVD.

funkar väll ? eller är det andra kontakter på DVD´n? kanske detär... annars får du dra fram en flatkabel (typ ATA66/100/133-kabel) o plugga in i moderkortet o göra samma sak Lite pillande skadar ju aldrig

Hoppas det löser sig

"annars får du dra fram en flatkabel (typ ATA66/100/133-kabel) o plugga in i moderkortet o göra samma sak"

Kontaktytan på moderkortet har samma bredd och trådantal som till en vanlig scsi-enhet. För att passa den HD som sitter i datorn har man kortat bredden där kabeln går från DVD-enheten. Vet inte om det finns kabel som har två IDE-kontakter efter varandra eller alls om det går att seriekoppla två IDE-diskar?

Det här blev knivigare än jag trodde...
:rolleyes:

Finns det möjligen någon i V-ås som kan tänka sig låna/hyra ut en extern firewirelåda eller USB-låda eller möjligen om någon därute har en billig begagnad?

• Oregistrerad
  • 2002-07-05 12:09

Annars är det ju en lösning att dra en ethernetkabel till första bästa granne kopiera över de filer man verkligen behöver ha kvar(oftast inte så väldigt mycket), program, systemet, spel har man ju på CD och kan installera på nytt. När man har fört över filerna installerar man den ny disken för att sedan kopiera tillbaka filerna.

Har man en tillgång till en Mac med Firewire(orginal), kan man använda ena datorn som extern HD, håll bara ner T vid uppstarten. Otroligt smidigt, provade själv här om veckan, när jag skulle hjälpa syrran att formatera och installera om systemet på hennes iMac.

Jag har använt två hårddiskar i en iMac (rev c). Det som behövs är en IDE-kabel med tre kontakter. (Den som sitter i är lite speciell för att passa cdn.) Finns i vilken datorbutik som helst.

Har man en sådan är det bara koppla in hårddiskarna som master och slave. (Cdn kan man givetvis inte ha inkopplad samtidigt.)

Edit:
Kanske var lite snabb. Nåja, funkar det inte kanske det enklaste ändå är om du har nån kompis med PowerMac. De hyffsat nya klarar ju fler IDE-hårddiskar.

[ 05 Juli 2002, 12:22: Meddelandet ändrat av: Jenkan ]

1
Bevaka tråden