Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vinyl mastring?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

finns det någon mjukvara (dx/vst), plugin eller nåt, för att hjälpa en mastra sin cd inför vinyl-pressning?

/cn

T-RackS.

Finns både som plug-in och stand-alone. Lättjobbat och relativt billigt.
http://www.t-racks.com

  • Medlem
  • 2004-10-20 16:48

Vad gör att den lämpar sig mer för vinylmastring än andra pluggar?

Ursprungligen av jgb:

Vad gör att den lämpar sig mer för vinylmastring än andra pluggar?

Ingenting. Men det lilla jag testat den så är den alldeles utmärkt för att göra pre-masters, oavsett vad ändamålet är. Naturligtvis så finns det en uppsjö av både stand-alone och plug-ins dedikerade för mastring, men ville bara nämna en som jag gillar.

Man kan inte mastra för vinylpress hemma i datorn, den sista touchen lägger firman som gör lacken eftersom dom känner sina maskiner bäst.
Premastering går bra med T-racks och ännu bättre med en kombination av pluggar eller hårdvara du själv gillar. Många föredrar mastringspluggarna från Waves etc.

En viktig sak att komma ihåg är att inte ha för höga frekvenser i slutmastern, Det blir tydligen distorerat då. Jag brukar använda en de-esser för att ta bort det mest högfrekventa ca 16KHz och uppåt. Komprimera inte heller för hårt då själva processen att gravera tydligen komprimerar lite samt smutsar till det en aning.

ok, tack för tipsen alla!
jag gör noise med både sjukt låga subbasar och högfrekventa ljud
det enda jag har gjort är väl egentligen att kapa allt under 20hz och allt över 15khz.. hur är det med "galna" panoreringar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-21 09:51

alla frekvenser under 400 hz ska vara i mono. resten kan panoreras hur du vill.

  • Medlem
  • 2004-10-21 11:15

lappalainen: Då är jag med i matchen. Med tanke på frågan du svarade på handlade just om vinylmastring så...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-10-25 14:05

Det är ingen som kan fixa en "före och efter" alltså mastern och efter press, det skulle var intresannt att höra hur mycket det förändras.

Väcker den här tråden, 400 hz? så högt verkligen?

Ursprungligen av Modulation:

Väcker den här tråden, 400 hz? så högt verkligen?

Nej man kan nog gå lägre. Det handlar ju också om avväganden, bas / bredd kontra volym osv.
Men tänk dig iaf mono under 300 hz, så blir det lättare att förutsäga slutresultatet.

Låter ju klokt att köra i mono under ca 300 hz, men hur gör jag rent konkret, självklart lägger jag kickar och basgångar i mono men tex synth ljud som har en låg botten och med fin stereobredd hur får jag dom att bli mono under en viss frekvens?

Jajustdetja. Har gått och småfilurat lite på "hur man ska göra allt i mono under 400Hz".
Har bara två tankar jag fastnat i.
Slim Vic, du var inne på något bra där faktist. Men hur hör man att man gjort rätt? Jag är lite kass på att lyssna ibland på hur ljud ligger...

1: Göra "rätt" från början. Mao göra någon sorts EQ uppdelining på masterbussen innan man rävar ner låten i wav. Och mixar det där...eller?
2: Finns vissa snajdiga program som kan dela upp ens fil i olika band (har jag för mig jag sett?!). Och ta den basiga biten, konvertera till mono, och smäll ihop med resten av materialet igen...eller?

Jag har ingen aning alltså, bara tänker högt och offentligt;)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-06-27 16:41

Kan man inte köra ut låten både i stereo och mono, sen lågpassfiltrera monofilen vid 300Hz och köra högpass på stereo?

Arete: Det lät som en bra idé!

Det finns mastringseqs med reglage för att fixa basfrekvenserna till mono. Ska man mastra vinyl så måste man ha låga frekvenser i mono, annars hoppar gravyrnålen ur spåret. Men jag vet inte om det är något man behöver göra själv, ställen som pressar vinyl har ju utrustning för att göra såna saker.

Vill man göra det själv verkar Aretes metod bäst (man kan förmodligen trixa med M/S-kodning av basfrekvenserna också), men jag misstänker att man vill ha så transparant eq som möjligt, helst "linear phase", för att inte få konstiga fasfel när man slår ihop filerna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-27 17:39

http://www.kvraudio.com/get/1956.html kanske? finns en som kostar pengar också.

  • Medlem
  • 2006-08-14 20:10
1
Bevaka tråden