Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra gratisreverb...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-05 21:27

Bra gratisreverb...

Med risk för att upprepa något som någon annan redan upplyst om så vill jag ändå passa på att slå ett slag för gratispluggen Black Water Reverb

PC VST
http://www.hitsquad.com/smm/programs/BlackWaterReverbVST/

OSX VST/AU
http://www.dontcrack.com/freeware/downloads.php/id/2895/software/Black-Water-Reverb/

Suttit många timmar under dagen idag med pianoinspelningar och samplat piano och lekt, och det här är riktigt bra, och processorsnålt (OSX/DP5) ...

Ful e den, men bra låter den!

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-05 21:39

Hur fan laddar man ner den då. Kommer bara till en sida med ringsignaler och sånt tjafs.

Det var länge sen jag såg maken till störande reklam på en sida

  • Oregistrerad
  • 2006-06-05 21:46

Se upp blindstyre... hehe ... i mitten till vänster "Download: USA"

om det är till pc du menar...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Den bygger tydligen på Freeverb, finns som AU utan krimskrams i gränssnittet hos DestroyFX.

Själv har jag smått förälskat mig i PSP Easyverb, inte gratis men prismässigt inte långt därifrån. Ska inhandlas.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-05 23:02
Ursprungligen av false messiah:

Den bygger tydligen på Freeverb, finns som AU utan krimskrams i gränssnittet hos DestroyFX.

Själv har jag smått förälskat mig i PSP Easyverb, inte gratis men prismässigt inte långt därifrån. Ska inhandlas.

Hmm den ska jag minsann testa, men då är det ett sånt där "pinna-interface", som en jädra massa andra pluggar har, undrar hur svårt det kan vara att få någon med hyfsad programmeringskunskap att bygga in skiten i ett inspirerande interface istället...

Easyverb you say, hmm får kika på, antar att det finns en demo på pspaudioware...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-05 22:14

ah, nu funkade det

Förmodligen inte svårt alls, men rätt poänglöst eftersom det bara handlar om totalt 5 reglage. Men Freeverb är open source, så det är fritt fram att göra om det om man vill.

Jag har snubblat över lite reverbalgoritmer som jag kanske bygger en plugg av i sommar om jag har tid och ork. Freeverb är nästan enklast tänkbara algoritm, och det vore intressant att se hur långt man kan komma kvalitetsmässigt med hemmasnickrad kod.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-06 00:06

Jo visst ät det så, men det är _mycket_ trevligare med snygga pluggar... PSP:s lexiconpluggar t.ex. är ruggigt porriga, lite lätt sugen på 84:n , fast har delayer så det räcker för ett tag framöver..

Sitter i valet kvalet nu med Easyverb, ska nog sova på saken och testa i dagsljus oxå .. hehe..

EDIT: Blev ingen test, den finns ju bara som VST .. =(

Hmm, bygga själv, jag antar att slutoptimeringen is the shit?

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Ursprungligen av Don:

Jo visst ät det så, men det är _mycket_ trevligare med snygga pluggar... PSP:s lexiconpluggar t.ex. är ruggigt porriga, lite lätt sugen på 84:n , fast har delayer så det räcker för ett tag framöver..

Visst är de snygga, men ibland så blir det bara dumt med hårdvaruhärmande gränssnitt. Tex är det fullkomligt onödigt att ha samma krångliga inställning av delaytid i PSP84/42 som på originalen...

Citat:

EDIT: Blev ingen test, den finns ju bara som VST .. =(

Använder ju mest Live, så jag tänkte inte på det. Men det blir ju krångligare med DP. PSP har pratat om portning av Easyverb till AU i över ett år nu, vet inte om de tänkt uppgradera mer än bara formatet.

Citat:

Hmm, bygga själv, jag antar att slutoptimeringen is the shit?

Det är väl det (och ljudmässig finputsning av algoritmerna) som skiljer gratispluggar från köpe-diton. Borde läsa mer DSP tror jag, men släpper man det som open source kanske någon annan känner för att optimera.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-06 13:03

Jo det är sant, det där med autentiska gränssnitt kan vara pain när själva funktionaliteten tvunget ska vara små rattar knoppar och trix precis som på en burk..

Det är lite skumt att de inte portat den till AU, så jäkla lurigt att slänga in den i ett "component" ramverk kan det väl ändå inte vara.. men men, det finns säkert en anledning...

Angående finputsning, pratade med en god vän som arbetat med dsp-programmering, och enligt honom så ligger en mycket stor del av tiden just i optimeringen... vill fan till att man gillar matte, eller nåt, då..

hehe

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-06-06 01:18

Glaceverb har jag hört många lovorda, men har inte hunnit med att testa själv. Både gratis och utseendemässigt helt ok: http://www.dasample.com/index.php?show=glaceverb .
Det är också "bara" VST-format, men ändå...

Jag misstänker att Easyverb antingen inte sålt så bra som de hoppats, att de har haft fullt upp med mastringspluggarna, att de fortsatt att snickra på den större reverbplugg som det ryktats om och därför väntat med att uppdatera Easyverb, att de lagt ner utvecklingen av reverb för att fokusera på eq+dynamik, eller någon kombination av ovanstående.

(Jag snubblade på en bild på Mixverb för övrigt. Ett par år gammal, och från en betaversion, så jag vet inte hur lik den kan tänkas vara.)

Angående DSP-kod: det är inte bara optimering, utan att få det att låta bra till att börja med är också rätt svårt. Det finns ju ingen brist på effekter som låter dåligt eller uselt, speciellt om vi tittar på hemsnickrade pluggar. (Och effekter från Behringer. )

1
Bevaka tråden