Jag vet inte om jag är jättebra på det här men...
Det stämmer nästan att Radeon 8500 är precis samma kort för både Mac och PC. Men med olika så kallad Firmware. ATI väljer dock av tradition att suga ut mer pengar ur oss stackars Macanvändare
Och det går, precis som med vissa Nvidia GeForce 2, och GeForce 3-kort, att patcha in Mac-Firmware i ett PC-Radeon 8500.
Problemet är bara det att det inte bara är ATI som tillverkar Radeon 8500, det finns en uppsjö av tillverkare som gör grafikkort som de baserar på ATI 8500-plattformen typ...
Därför är det inte alla kort som fungerar att patcha alls, vissa kort fungerar halvbra, vissa kort fungerar bara i OS X o.s.v.
Det finns en lång tråd om detta på MacNN:s PowerMac-forum
Också finns det en dedikerad "flasha ATI-8500-kort-sida" alldeles här!
Jag är lite sugen på ett nytt grafikkort till min G4:a så att den ska fungera bra med Quartz Extreme. Men de mac-specifika-korten är äckligt dyra, och jag vet inte om jag är tillräckligt wild & crazy för att våga/orka patcha ett PC-kort...
Väntar nog ett litet tag till och köper ATI Radeon 9000 (billigare version av 8500 vad jag förstår) när de kommer. Sägs vara mindre prisskillnad mellan Mac och PC-versionen på 9000-modellen också.
[ 07 Augusti 2002, 17:54: Meddelandet ändrat av: ceder ]