- Martin Pettersson
- Medlem ●
- Stockholm
Propellerheads Recycle är en "gammal klassiker" som jag använde mycket för en massa år sedan när jag gick i skolan. Sedan dess har jag saknat det lite grann.
Kikade in på propellerheads sida och konstaterar att de vill ha 2100 kronor för Recycle. Är inte det lite väl dyrt?
I och med att Apple släppte sitt loop-format "Apple Loops" så fick man med ett program till Logic som heter "Apple Loop Utility" och det programmet är till för att skapa s.k "Apple Loops" av egna ljudfiler.
Nu undrar jag om det finns något extra i Recycle som gör programmet värt 2100 kronor. Man kan förvisso spara i en massa olika format i Recycle, i Apple Loop Utility gör man endast "Apple Loops". Men om fler exporteringsmöjligheter är den enda fördelen med Recycle så undrar jag varför det kostar 2100 kronor. Recycle känns mer som ett 1000-kronors program, eller är jag elak nu?
Nix, du är inte elak. Programmets framtid känns oklar. Det snickras antagligen på en intelversion om inte propellerheads helt lagt ner sin verksamhet när det gäller loop-verktyg. Recycles loopformat kan möjligen bli omkört av apples loopar (på mac-plattformen). 2100 kr är alldeles för dyrt, jag köpte det för 1600 när 2.0 var nylanserat (det var kanske nåt kampanjpris?). På mac os x har det en besvärlig egenhet att vilja ha sin CD och licensnummer så fort man städat/uppdaterat os x, det kommer det förhppningsvis en fix till. I övrigt är programmet helt suveränt användbart, det vore synd om det blir förbisprunget av Apple loops/Live mm.
1600 är väl "streetprice", eller är det höjt? Köpte iaf också för det, och då var inte 2.0 helt sprillans.
Tyckte det var värt sina pengar när det snackade med en jäkla massa hårdvarusamplers via SCSI, fanns inte så jättemånga alternativ då. Men iom 2.1 så fattar jag inte vem som skulle ge dom pengarna.
Min gissning är att det kommer att bli en del av Reason 4.0, det behövs ju fortfarande för att skapa rex-filer.
Om Apple Loops vet jag inget
Jag tror Propellerheads antingen snickrar på någon helt ny ersättare till Recycle eller stilla låter det somna in - det har ju inte hänt mycket sedan version 2 släpptes, och det var en rätt liten uppgradering jämförelsevis, så just nu känns det senare alternativet mer troligt.
Jag är inte helt säker, men jag har för mig att Phatmatik Pro kan spara filer i REX-format och funkar dessutom som plugin.
ReCycle är guld värt om man har Reason men jag håller med om att två å ett är mycket för ett program som känns lite mer "utility"-betonat på något vis. Det borde bli en del av Reason, eller följa med Reason-installationen som eget program. Jag tror inte AppleLoops är lika flexibla, rex'ade grejer kan man ju trigga precis hur som helst sedan. Kan man det med AppleLoops? Det funkar mer som Acid, så att looparna hamnar i takt helt enkelt. Med ReCycle kan man bygga nya beats av de gamla. Det är det roligaste, tycker jag. I stället för BD-HH-SD kan man göra SD-SD-HH-BD-BD-BD... eller exakt hur man vill. Reason kan dessutom slumpa fram nya beats, grymt kul.
Apple Loops fungerar som "vanliga" ljudfiler, fast med bonusen att de rättar sig efter tempot (och tonarten). Man kan alltså klippa ut enskilda slag, flytta, pitcha och trixa i looparna precis som vanligt. Det enda som inte verkar fungera är "desktruktiv" editiering, dvs t.ex normalisering, etc. Då måste man spara om loopen till "vanlig" ljudfil först.
Däremot så har ju rex-formatet fördelen att man kan spara "slices" och använda via MIDI och på så sätt har man möjlighet att kontrollera svänget på ett enklare sätt än Apple-Loops.
Fördelen med Apple Loop Utility är att det är det mest överlägsna sättet att timestretcha sång ifall man ska remixa. Även om programmet inte alls är tänkt att användas för långa audio-spår med sång så fungerar det sjukt bra. Jag gör om hela sångspåret till en Apple Loop (i Loop Utility), öppnar i Logic och efter det så följer sången det tempo som jag önskar och jag kan med lätthet ändra tempo i Logic och sången rättar sig utan att jag behöver timestretcha om.
Jag gör om hela sångspåret till en Apple Loop (i Loop Utility), öppnar i Logic och efter det så följer sången det tempo som jag önskar och jag kan med lätthet ändra tempo i Logic och sången rättar sig utan att jag behöver timestretcha om.
Tack för tipset! Sjukt bra idé som jag aldrig ens tänkt på, men som jag skulle behövt många gånger.
Här har man suttit och klippt ut 4 takter för att låta Logic räkna om det till BPM och sedan använd Time & Pitch Machine för att få det hela till det nya tempot... Man lär så länge man lever
Tycker det låter som acidized loops? REX-filer är sjukt kul att arbeta med. Så enkelt att skyffla om slag, pitch och dylikt t ex med hjälp av en lfo. Sen slumpfunktionen som PF nämner är guld värd. Man kan väldigt enkelt skapa massvis av variationer av en och samma loop med några enkla musklick.
Att timestretcha sång i REX är väl inte direkt optimalt, eftersom den flyttar slices istället för att sträcka ut ljudfilen som t ex acidloops gör. Så där är det väl en fördel antar jag. Men för rytmer och dylikt älskar jag REX, då den inte sträcker slagen, utan flyttar dem.
Ska bli intressant att se vad propparna gör med REX-formatet i framtiden.
Yep, AppleLoops är väldigt lika Acid formatet, kan ju faktiskt bero på att mannen som skapade Acid nu mera jobbar hos Apple...
AppleLoop Utility kan direkt läsa Acid filer och Project Managern i Logic kan direkt konvertera REX filer till AppleLoops.
Martin, du skall inte ens behöva öppna filer som du spelat in i Logic i ALU, allt ljud som spelas in taggas nu mera med information så att dom automatiskt strechas om du behöver ändra tempo. För filer som inte spelats in via Logic, eller i en äldre version, så räcker det med att 'bounca' det spåret tillbaka in i Logic för att få den möjligheten.
Janne
ReCycle är ett måste om man har Stylus RMX, och även om man kör Cubase på Mac.
Om sedan Apple Loops lyckas etablera sig, så kanske både Spectrasonics och Steinberg (fast det känns väldigt långt bort i Steinbergs fall) anammar formatet.
Har tänkt skaffa Recycle eftersom jag jobbar mycket med Reason och gillar grejen med att styra loopar med Dr. Rex. Har testat och läst Recycle-demon som följer med Reason 3.0 och tror att jag fattat grejen emd vad man kan göra i Reason. Men, däremot har jag nog inte riktigt greppat vad Recycle INTE är så bra på. Är det t ex Time Stretch eller...tonhöjd kan man ju ändra i Recycle, men blir det inte lika bra när man timestretchar som det kan bli i andra program? Vad kan Apple Loops som inte Recycle kan, eller som är lite krångligare där?
Skulle vilja ha Recycle för att "skyffla om" i loopar som PF beskriver, men vill också gärna ha ett bra verktyg för att helt enkelt klippa ut en lämplig loop och få den i rätt tempo och rätt tonhöjd. Nu kanske det inte är några problem i varken Apple Loops eller Recycle, ni kanske pratar om mer avancerade grejer, men vad vet jag, en enkel bondson från småland...
ReCycle "timestretchar" genom att klippa ut ljuddatat och bibehålla "rytmen" genom att dela upp den i mididata. Så programmet gör ingen timestretch i det ordets bemärkelse. Däremot blir resultatet långt bättre än timestretch - givet då, att materialet har uppehåll eller peakar i ljudet, ungefär som en trumloop. Jag använder ReCycle till allt möjligt, det klipper mycket snyggt och prydligt. Det som tog 14 dagar att göra med en hårdvarusampler för 15 år sedan gör man på nolltid idag.
Fast noga räknat så timestretchar Recycle alltid. Utklingingen på varje slice förlängs ju, så att man kan sänka tempot utan att det blir luckor.
Men det var en margnalanmärkning, den timestretchar ju inte i traditionell bemärkelse.
Men hur går det tlll då ifall Recycle inte använder timestretch? Hur förlängs utkliningen för varje slice?
Med korta loopar.
M: Funkar ibland på sång, förvånansvärt ofta. Speciellt i dansmusik så klart, där man vill "kutta å stabba" olika vokalfraser. Jag använder programmet till alla typer av ljudfiler. Men det är ju trumloopar programmet är avsett för. Dock skitsimpelt om man samplar en massa "pah ah uh boh boom ship lapapal pow" och sen bara klipper upp å importerar i NNXT eller NN19 - perfekt uppmappade rösteffekter på 2 minuter från inspelning till färdigt mappat resultat. Eller hur man vill - kreativiteten har inga gränser med verktygen från Pråppskallarna tycker jag.
Har en videoinspelning med ett ganska långt drivande trumpetparti utan andra instrument, det skulle alltså ganska lätt gå att hitta "takten", klippa ut lämpligt antal takter och justera i tonhöjd. Skulle detta funka med ett sångparti också? Alltså, om jag inte vill ha stavelserna separat utan bara hitta "takten/tempot/rytmen" för att kunna justera tonhöjd och timestretcha till destinationlåtens tempo och klippa in? Måste det vara tydliga ord/stavelser på 1:an osv, för att Recycle ska kunna få ut t ex två takter sång när det inte är med några trummor?
PeterH; beror helt på vad man vill ha för resultat. Programmen gör ju helt olika saker egentligen så de kompletterar ju varann. Melodyne är helt klart bättre för audio typ sånt / trumpet som ovan. ReCycle är mkt mer hårt och klipper brutalt, delar upp filen i flera småfiler. Sedan kan man inte använda Melodyne-resultatet i Reason annat än om man exporterar som ren audio. Rexfilerna däremot kan användas i Dr Rex, NN19, NNXT, ReDrum. Sampla in frasen "bah bap bom pap rap yo flesh gah!" å recycla, in i ReDrum som 8 st olika percussionljud. T ex.
Är väldigt sugen på Recycle just för alla möjligheter jag får med Dr Rex mm. Jag vill ju inte BARA klippa ut trumpetloopar .Frågade om sång och trumpet just för att jag inte vill upptäcka att det inte gick (eller iaf blir dåligt resultat) med Recycle. Men då får det bli ett Recycle, så kräver jag PF på ersättning om jag inte är nöjd. OK?:kaaaka!:
Okej okej, jag är partisk. Jag är den som gjort patcherna och döpt dem i ReCycle från och med 2.0. Silly Stomper, Oomph-Ooomph Machine, I-Will-Distort-You, My Mad Neighbour (tillägnad en tidigare granne) och så vidare. Men jag tycker det är ett schysst verktyg och tvivlar på att du blir missnöjd!
Tänkte bara nämna att Ableton Live funkar bra för en del såna här saker också, likaså Acid. Och förmodligen Apple Loops också.
Recycle funkar bra för ljud med tydliga transienter, men eftersom det jobbar ungefär som en traditionell sampler så får det problem med mer icke-rytmiska ljud. Melodyne jobbar som en pitch/timeshift-algoritm på steroider och kan göra mycket mer, men å andra sidan kan nog Recycle vara mindre destruktivt om det handlar om mindre förändringar av timing (eftersom det bevarar originalljuden och bara förlänger svansen). Men Melodyne är överlägset när det gäller pitchshifting.
Jag måste säga att jag är sjukt imponerad av vissa av Melodyne-exemplen som finns på Celemonys hemsida.
Men har man Reason så är Recycle definitivt en tillgång.