Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program att mastra i till macen?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 00:17

Hej allihopa, precis gått över från pc och porta till logic express och mac, brukade mastra i soundforge på pc:n, men har dålig koll på liknande till macen, ge mig dock inte tips på köpprogram, har inte råd för tillfället. Och nej, jag vill inte mastra vid pc:n eller i logic.

Vore bra om det var ett Universal Binary-program också!

Alla tips är välkomna!

varför inte i logic då?

• Oregistrerad
  • 2006-09-05 02:09
Ursprungligen av eskimo:

varför inte i logic då?

För att ja vill mastra slutmixen, waven, liksom.
Och jag tycker inte det funkar så bra att mastra direkt på utkanalen i logic, speciellt inte eftersom det gäller mastring för att få låtar att "stämma överens" med varandra. Också finns det ju inge bra multibandskompressor i logic express (bara den med enbart ett fåtal presets)

Men go ahead å övertala mig

• Oregistrerad
  • 2006-09-05 08:53
Ursprungligen av David Lennartsson:

Är ju inte free eller shareware

Ursprungligen av papawasarodeo:

För att ja vill mastra slutmixen, waven, liksom.
Och jag tycker inte det funkar så bra att mastra direkt på utkanalen i logic, speciellt inte eftersom det gäller mastring för att få låtar att "stämma överens" med varandra. Också finns det ju inge bra multibandskompressor i logic express (bara den med enbart ett fåtal presets)

Men go ahead å övertala mig

Givetvis mixar du ned och importerar slutmixen i ett nytt tomt projekt, finns väl tom en masteringtemplate att ladda in. En bra multibandskompressor hittar du lättast hos en tredjepartstillverkare.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-09-05 07:36

Det är asbra att lägga upp de olika låtarna på olika kanaler i ett nytt projekt, så har man dynamikpluggarna på mastern och eqar låtarna olika om de behövs för att få dom att sitta ihop, så kan man ju mata in låtarna olika mycket i masterkompressorn...

Skulle aldrig köpa en separat waveeditor för att göra mastring, känns helt onödigt, bättre att handla pluggar för pengarna.

Instämmer med föregående talare. Logic fungerar utmärkt att ful-mastra i.

Izotope ozone, mastringsplugin
http://www.izotope.com/products/audio/ozone/
Finns som UB-AU, kostar en tusenlapp men har en demoversion. Grejen är att demoversionen lägger in små tysta sekunder då och då. Detta gör den dock på random, så om du inte orkar köpa kan du exportera samma låt två gånger med samma ozoneinställningar och sedan klippa och klistra ihop dem för att få bort tystnaden.

Pluggen kan du köra i Logic, BIAS Peak, DSP-Quattro (inte UB) o.s.v.

Och angående att ha ett separat program för mastring. Det jag kan tycka är trevligt med sådana program är deras cd-brännfunktioner, för att crossfadea låtar, bygga playlists att bränna ifrån o.s.v. Detta beror ju dock lite på vad det är för musik man pysslar med och till vilken publik.

joe.. var kan man få tag på ozone för en tusenlapp?

Oj, jag hade för mig MSRP låg kring 149USD, men hursomhelst säljer ZZounds Ozone för 199USD (ca 1450kr)

Jag tror inte att det finns något freeware/sharewareprog som är ok att ens fulmastra i tyvärr.

Om du redan har logic så är det nog det bästa alternativet.. bara till att se den hårda verkligheten. Möjligtvis tjacka till någon bra plugg.. men då är nog ozone ett av de billigaste alternativen.

Enda gratis-ljudeditorn jag känner till för OS X är Audacity. Alla andra kostar pengar.

Multibandskompressor finns gratis i form av Slim Slow Slider C3 Multi band compressor. (Sen är jag personligen skeptisk till multibandskompression, det är lätt att ta livet av en mix genom det.) Sen finns det ju massa andra alternativ för mastringspluggar.

Och jag håller nog med de andra om att Logic är ett vettigt alternativ, speciellt jämfört med Audacity.

• Medlem
  • 2006-09-05 09:17

Audacity finns till Mac, den i kombination med VST-enablern borde göra det möjligt att fixa jobbet. Gäller bara att hitta några gratis VST-pluggar för Mac som kan användas till fulmastring.

http://audacity.sourceforge.net/download/mac
http://audacity.sourceforge.net/help/faq?s=install&item=vst-enabler

http://www.digitalfishphones.com/ <- pluggarna där kanske kan vara till nytta då också

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-09-05 09:21

Jo... men iom att audacity suger så jiddrans hårt så kan man ju köra Logick ist... det blir ju bara omständigare,jobbigare och bökigare.....

Plupps borde väll gå att hitta nån gratis som funkar, men det är väll isåfall vanligare med vst... vet inte om logic äter vst...

Ursprungligen av enapa:

Jo... men iom att audacity suger så jiddrans hårt så kan man ju köra Logick ist... det blir ju bara omständigare,jobbigare och bökigare.....

Trevligt att det är gratis iofs. Känns lite saftigt att behöva betala en tusenlapp eller mer bara för en ljudeditor.

Citat:

Plupps borde väll gå att hitta nån gratis som funkar, men det är väll isåfall vanligare med vst... vet inte om logic äter vst...

Logic tar inte VST. Men de flesta pluggar finns både som VST och AU (nog vanligare att de inte finns som VST än att de bara finns det). Själv tycker jag PSP:s Mastercomp verkar trevlig, men bara den pluggen kostar ju mer än Ozone.

• Oregistrerad
  • 2006-09-06 09:46
Ursprungligen av false messiah:

Trevligt att det är gratis iofs. Känns lite saftigt att behöva betala en tusenlapp eller mer bara för en ljudeditor.

Logic tar inte VST. Men de flesta pluggar finns både som VST och AU (nog vanligare att de inte finns som VST än att de bara finns det). Själv tycker jag PSP:s Mastercomp verkar trevlig, men bara den pluggen kostar ju mer än Ozone.

Problemet är att väldigt få pluggar är Universal Binary

jag håller med apan ang. audacity..

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-09-05 09:37

Det är nog inte föratt vara snälla dom ger bort det, skulle kosta mer att sälja det än nån skulle vilja köpa det för.

1
Bevaka tråden