Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första synth?

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-11 09:35

Allt för att slippa jobba!

1: Vilken var er första synth?

För mig var det SH-101!
Haft tre sedan dess

min absolut första var paia gnome i byggsats, första "riktiga" var korg ms20

Har funderat en stund, och jag är lite osäker, men en av dom första var iaf en Siel Cruise

  • Medlem
  • 2006-09-11 09:48

En gammal skruttig Roland SH-1000

Casio Mt-400 - Ett skruttkeyboard med små tangenter, men den hade faktiskt en riktig filterdel med envelope och hela köret Sån vill jag ha igen. Första "riktiga synthen var en korg polysix.

edit: argh! Hittade en på ebay precis! Nu skall det bjudas!

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-09-11 10:06

Roland E-38 autokompkeyboard. Men första "riktiga" synthen var en Roland Juno 106.

Roland D-50 eller var det en Kawai K4

Tjenare!

Roland JD-800 var min första riktiga synth, hade någon form av Casio-tjofräs innan den, som använde Rick Astley's "Together Forever" som demo

Mvh

Yamaha DS-55, förmodligen den ovanligaste av deras 4-op FM-synthar.

Ursprungligen av Dalleponken:

Yamaha DS-55, förmodligen den ovanligaste av deras 4-op FM-synthar.

Aah! Samma maskin! Yamaha DS-55:an som jag kompleterade mitt PCM Yamaha PSR-90 keyboard med där jag överhuvudtaget inte förstod mig på syntesmetoden FM.
Sålde sedan denna sålångt ifrån GX-1-rigg man kan komma till en lycklig kyrkomusiker till kvinna.

Those were the days back in the late 80´s... :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-11 16:20

Moog Minimoog Model D - Köpte den från USA någon gång i slutet av 80-talet/början av 90-talet ...

Ursprungligen av Dalleponken:

Yamaha DS-55, förmodligen den ovanligaste av deras 4-op FM-synthar.

Samma!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-11 10:23

CZ-101, har fortfarande kvar den i garderoben. Förvånansvärt bra synth för att se ut som en leksak!

  • Medlem
  • Skurup
  • 2006-09-11 10:33

Första var en SH-101 runt 1984 - som jag sålde för att köpa en MS-20 som jag fortfarande har kvar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-11 10:34

Först var det något casiohärke vid namn CTK-nånting. Den hade dock en inbyggd synthesizerdel som var sådär lagom användbar. Fast det fanns iallafall ställbara amplitudenvelopes och någon form av modulation av amplitud och pitch. Jag hade den rätt länge ändå, och sen köpte jag mig en Yamaha AN200 och då fick Casion agera klaviatur bara.
Nu saknar jag faktiskt AN200 lite efter att för någon dag sedan lyssnat på lite gamla inspelningar med den på. Den hade riktigt klen output och brusade rätt rejält och var totalt värdelös som loopsequencer som den var tänkt till, men synthdelen lät så jävla charmigt på något vis. Funderar lite på att skaffa mig en sån igen, alternativt en AN1X, men de brukar gå för mer pengar än jag har lust att lägga ut för en sån maskin.

  • Medlem
  • 2006-09-11 11:01

ARP Odyssey, den svarta modellen, inköpt i musikaffär, i bra skick för 2000 kr.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-11 11:04

Korg Mono/Poly sommaren -84

Jag hade nån enkel digital Korg-synth som barn... minns inte vad det var för nån, och har letat efter den men inte hittat den... annars var det Roland U-110 (inte så kul) och KAWAI K4r som hade ett underligt filter.

Yamaha PSR36.. och den har jag fortfarande kvar.. ommålad å allt

casio ctk 551, sedan Sidstation som fick styras av casio.. mysigt.

Nordlead 1, 1996-97 någon gång...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-11 11:56

Korg Poly-800, 1986.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-09-11 11:59

Mono/Poly typ 2002 tror jag det var...

En Casio VZ-1. Har den fortfarande kvar som masterklaviatur.

Yamaha YS-200 - världens fulaste/designmässigt intressantaste synt.

Fast mitt allra första egna speleverk var en Excel-O-Tone. Har kvar den än.

Ursprungligen av Real Parakeet:

Yamaha YS-200 - världens fulaste/designmässigt intressantaste synt.

Det var min andra synt, bisarrt utseende som ändå var läckert. Det är den enda synt som mina icke-musiker kompisar kommenterat utseendet på!

Första synten var en begagnad Poly-6 köpt runt -88.

Korg Poly-800 köpte jag 1988.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-09-11 12:26

Korg Poly-800 (1987). Har kvar ännu. 20 års jubileum nästa år...
Kanske världens tyngsta analogsynth!

Edit: Verkar som om Poly-800 leder "första synthen ligan" på forumet

GEM DSK8 - Hemkeyboard med en grymt avancerad "synthesizer"-del som bestod i en 4-siffrig display där man kunde kombinera ihop ljuden mha siffrorna...

Den första "riktiga" synthen var en Korg M1. Köpte den för 8000kr nån gång i början på 90-talet...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-11 12:33

Räknas en Casio SA-10 Jag var nog en 6-7 år när jag och brorsan fick varsin sån på julafton. Jag undrar ibland om mina föräldrar någonsinn ångrade sig...

Annars så får det nog vara en Poly 800 som flera andra här.

Bevaka tråden