Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pro Tools för digitalisering av vinyl

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-02 23:51

Hittar inget klockren rubrik för detta men jag vill ändå ställa frågan (se slutet)…

Skaffade det externa ljudkortet MBox2 för att kunna köra ProTools, som ju följer med på köpet.

…Men så var det detta med mina vinylskivorna… som ville konverteras! Nyfiken om jag kunde höra kvalitetsskillnad mellan PowerBookens ljudkort [12" 1,33GHz], mitt gamla Digidesign MobilePre och min nya MBox2, körde jag in en 20-sekunders snutt av en skiva jag hade. Nu använde jag faktiskt CD Spin Doctor som mjukvara i alla tre fallen, av bekvämlighetsskäl. Skillnaden mellan de olika inspelningarna var löjligt stor!

För att få tillräcklig ineffekt när jag körde direkt från skivspelaren till PowerBooken, hade jag preampen Aurora TC-400D emellan.

Resultatet: Med MBox blir det bra – går knappt att skilja från originalet, MobilePre låter platt å dött och PowerBooken ger skrattretande överförstärkt bas och ingen diskant. Här ligger filerna: ljudfiler.

Antar att alla "auto-recording level"-program plattar till ljudet och därför ska undvikas. Hade också problem med denne herr CD Spin Doctor som efter ett tag vägrade att visa ljudets grafiska representation och då kan man ju inte dela upp spåren. Automatiska spåruppdelningen funkar inte heller på 40% av mina akustiska vinyler och klassiska musiken på grund av alla talande tystnader.

Min rekommendation skulle då bli MBox + ProTools. Men… är det nån som verkligen har GJORT sånt här megajobb och har riktiga tips?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-05 22:20

Tack charliecrash för de sköna tipsen.
Ditt inlägg försvann dock efter en liten stund. Tyckte du inte att det var tillräckligt bra?

Äsch, jag vet inte, bara ångrade mig. Det är så innihelv%¤# många variabler på LP-rippande att man blir tokig. Men jag skrev ju ungefär (eller inte ens såhär mycket ) att du ska försöka få dina originalrips så rena och välljudande som möjligt, köra bra ljudkort och RIAA förstärkare, ha skivspelaren på ett så dött och tungt underlag som möjligt, inte gå omkring när du rippar, det räcker med 44.1/16 för vanligt bruk, klippa ändarna med gott om luft och spara undan dom i flac format utan att processa. Du kan spela in i vilket som helst ljudediteringsprogram värt namnet, för det är 100% manuellt arbete - INGA automatiserade processer fungerar vid vinylrip, men självklart spelar du in LP's sida för sida och klipper upp filerna i efterhand. Håll dig en liten bit från nollan när du spelar in, digitaldist=börja om.

Sen finns det tonvis med grejer man kan göra efteråt för att få dom lite mer som CD mastrat ljud, vilket man nog gärna vill om man blandar LP rips med CD rips i en datorjukebox.
Jag kör:
1 knasterfix, snäll inställning så den inte tar trumtransienter
2 bummeldödare (=brant högpass vid 20-30hz, -24dB)
3 normalisering till 0dB peak
4 multibandskomprimering ca 6dB, kompromissinställning som funkar på allt, bl.a. svag höjning (ca +2 dB) av toppdiskanten över 16khz
5 finklipp, lämnar 300ms i början av digital tystnad, fade'ar ut bruset i svansen i samma takt som materialet försvinner så när bruset är lika högt som musiken fade'as det ut.
6 sparar som wav för en framtida övernattnings batch till mp3 med lame.exe & all2lame.exe

Ibland så får man ju laga och lappa dåliga skivspår till lyssningsbart skick, vilket kan ta tid. Det har hänt jag har kopierat in refränger för att t.ex. första refrängen var helt förstörd. När man väl hör mp3filen bland alla andra låtar är det ingen, inte ens jag, som tänker på det.

bra tips där, ska ju själv sätta igång med det här snart.

1
Bevaka tråden