Äsch, jag vet inte, bara ångrade mig. Det är så innihelv%¤# många variabler på LP-rippande att man blir tokig. Men jag skrev ju ungefär (eller inte ens såhär mycket ) att du ska försöka få dina originalrips så rena och välljudande som möjligt, köra bra ljudkort och RIAA förstärkare, ha skivspelaren på ett så dött och tungt underlag som möjligt, inte gå omkring när du rippar, det räcker med 44.1/16 för vanligt bruk, klippa ändarna med gott om luft och spara undan dom i flac format utan att processa. Du kan spela in i vilket som helst ljudediteringsprogram värt namnet, för det är 100% manuellt arbete - INGA automatiserade processer fungerar vid vinylrip, men självklart spelar du in LP's sida för sida och klipper upp filerna i efterhand. Håll dig en liten bit från nollan när du spelar in, digitaldist=börja om.
Sen finns det tonvis med grejer man kan göra efteråt för att få dom lite mer som CD mastrat ljud, vilket man nog gärna vill om man blandar LP rips med CD rips i en datorjukebox.
Jag kör:
1 knasterfix, snäll inställning så den inte tar trumtransienter
2 bummeldödare (=brant högpass vid 20-30hz, -24dB)
3 normalisering till 0dB peak
4 multibandskomprimering ca 6dB, kompromissinställning som funkar på allt, bl.a. svag höjning (ca +2 dB) av toppdiskanten över 16khz
5 finklipp, lämnar 300ms i början av digital tystnad, fade'ar ut bruset i svansen i samma takt som materialet försvinner så när bruset är lika högt som musiken fade'as det ut.
6 sparar som wav för en framtida övernattnings batch till mp3 med lame.exe & all2lame.exe
Ibland så får man ju laga och lappa dåliga skivspår till lyssningsbart skick, vilket kan ta tid. Det har hänt jag har kopierat in refränger för att t.ex. första refrängen var helt förstörd. När man väl hör mp3filen bland alla andra låtar är det ingen, inte ens jag, som tänker på det.