Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bristol Audio Synthesis - Mjukvarusynthar för Linux

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bristol är ett paket av synthemuleringar av t ex Moog, Korg och Arp m.m.

Citat från SourceForge:

Citat:

Bristol is synth emulation package for Moog, Korg, ARP, Sequential Circuits, Hammond, Oberheim, Yamaha, Roland, Rhodes and Vox instruments. The application consists of a multithreaded audio synthesiser and a user interface called brighton.

Fler bilder https://sourceforge.net/project/screenshots.php?group_id=157415

https://sourceforge.net/projects/bristol/

Hur bra det låter och fungerar får ni själva avgöra. Ej provat själv. För bra för att vara sant?

Inkommande stämning från NI om 5... 4... 3... ?

Man får hoppas att de är lika bra på att klona ljudet som de är på att klona utseendet, men min erfarenhet av gratis/open source-syntar gör mig aningens skeptisk.

Någon som har linux installerat som kan testa?

Hehe, jag är iofs inte så säker på NI kan göra så mycket. Det är ju trots allt en avbildning av hårdvara. Det finns fler, även kommersiella, se t ex den som finns till Creamware's kort, som använder samma GUI.

Jag hade tänkt jag skulle prova, men såg att det inte stödjer JACK än. Har en ny distro att prova, så när den är inlagd, så åker det in.

Grymt spänd på att prova hur det fungerar. Troligtvis är det säkerligen inga autentiska emuleringar. Men kul om det låter bra trots det och samtidigt har ett snyggt GUI.

Jag tänkte mest på namnet. Sen ska Roland vara lite stingsliga när det gäller syntar som ser ut som deras gamlingar och gör anspråk på att låta likadant. (Junox2 blev ersatt av Vanguard efter påtryckningar från Roland, vad jag förstått. Bara för att ta ett exempel.)

Men annars är det ju alltid trevligt med open source.

  • Medlem
  • 2006-10-07 22:42
Ursprungligen av false messiah:

Jag tänkte mest på namnet. Sen ska Roland vara lite stingsliga när det gäller syntar som ser ut som deras gamlingar och gör anspråk på att låta likadant. (Junox2 blev ersatt av Vanguard efter påtryckningar från Roland, vad jag förstått. Bara för att ta ett exempel.)

Men annars är det ju alltid trevligt med open source.

Fattar inte riktigt hur du tänkte när du menade namnet? Creamware har ju Pro12
tror knappast att Native har ensamrätt på produkter med "pro" i namnet

Ursprungligen av eXode:

Fattar inte riktigt hur du tänkte när du menade namnet? Creamware har ju Pro12
tror knappast att Native har ensamrätt på produkter med "pro" i namnet

Trademarklagen säger något annat. Speciellt för den som har råd att hyra advokater som tolkar lagen på detta sätt.

Nej, visst har de inte ensamrätt på allt som bygger på Prophet-5, men de har en kommersiell produkt med en snarlikt namn som de förmodligen vill skydda. Sen tror jag att det i praktiken inte är så stor risk, speciellt inte om det här är en patch i ett större system (som Creamware).

PF: det borde finnas en README eller liknande med instruktioner. Det är inte ett färdigt program, utan du får kompilera det själv.

Mjo, det är klart. Jag kan förstå dem till viss del. Avbildningar av utseende som sen inte låter som det ska kanske inte är så kul. Men har gjort fina GUIn i alla fall. Sen får vi väl se vart det bär av.

Jag återkommer med ljudexempel om jag får igång det hela.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-10-07 18:59

Det är en open-source synt. Så vill man fixa till ljudet så är det bara att göra det

Ursprungligen av pme:

Det är en open-source synt. Så vill man fixa till ljudet så är det bara att göra det

Visst, bara att slänga ihop några algoritmer så kör vi! Haha.

Modelerar du en Cwejman osc till mig?

Ursprungligen av pme:

Det är en open-source synt. Så vill man fixa till ljudet så är det bara att göra det

Och där fick vi sammanfattat fördelen och nackdelen med open source.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-08 12:33

Koolt! Ska testa! Jag har en burk, som jag fick av Bongo! Den kör Ubuntu för tillfället. Jag har inte kommit på något vettigt att göra med den (förutom att spela Tetris!) förrän typ nu!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-08 12:38

Gah, linux... vadå 1,35 Mb? Vad ska man ladda hem?

Tog bara hem "bristol-0.9.5-66.src.093006.tgz". Lär inte räcka eller?

1
Bevaka tråden