Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spektrumanalysator?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-10-08 22:24

Jag använder alltid en spektrumanalysator på masterregeln som insert. Dels har man koll på hela mixen men också enskilda spår när man solar dom.

En tanke som jag fick när jag satt och mixade senast var att det hade varit fantastiskt bra att ha en spektrumanalysator som send effekt. Tanken var att varje kanal man skickar som send till analysatorn får en enskild färg. När man sedan skickar på flera kanaler kan man enkelt se vilka kanaler som har frekvenser som krockar med varandra och väldigt enkelt grafiskt får hjälp med mixen.

Har någon koll på om något sådant finns och vart man i så fall kan få tag i det. Tror det hade hjälpt mig ganska mycket i mitt inspelande.

D.

Går inte rent tekniskt, vad jag vet. Grejen med en send är att den summerar ihop alla signaler som kommer till den.

Alternativ? Använd en analysator per kanal du vill titta på, använd 2 eller fler analysatorer på olika kanaler så kan du jämföra samtidigt, skriv en analysatorplugg med flera ingångar och använd ett program där du kan routa ljudet till de olika ingångarna på något smidigt sätt.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-08 22:52
Ursprungligen av false messiah:

Går inte rent tekniskt, vad jag vet. Grejen med en send är att den summerar ihop alla signaler som kommer till den.

Alternativ? Använd en analysator per kanal du vill titta på, använd 2 eller fler analysatorer på olika kanaler så kan du jämföra samtidigt, skriv en analysatorplugg med flera ingångar och använd ett program där du kan routa ljudet till de olika ingångarna på något smidigt sätt.

Tricket med multikanal in är inte helt 100% heller, du lär snabbt stöta på begränsningar i de värdprogram som finns, vst i sig, har redan en begränsning som gör att enda chansen att använda external side-chain i en plugin, är att köra den på en surroundkanal och routa signalen in på det viset...

hade vart kul att se vad som dök upp på marknaden om man utvecklat detta så att värdprogrammens interna i/o var i stort sett tillgängliga varsomhelts hursomhelst, hade en diskussion med en god vän om en "äkta" multibandskompressor, där varje kanal/spår routades in i pluggen för vidare bearbetning, tyvärr är även detta i stort sett omöjligt som det ser ut idag.

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Det finns en del pluggar som körs som par (vissa vocoderpluggar, en del sidechaineffekter), så rent teoretiskt skulle det vara möjligt att skapa en plugg som består av valfritt antal sendpluggar och en masterplugg som visar informationen som kommer från sendpluggarna. Men jag vet inte hur de löser det rent tekniskt och hur systemvänligt det är. (Apple har varnat utvecklare för att anta att pluggens GUI och DSP-kod körs på samma maskin tex, så börjar man blanda in distribuerad processning och/eller flera processorer kan det säkert bli hårigt.)

Jag tycker det låter fullt möjligt, sätt dig i MAX/MSP och pill away!

1
Bevaka tråden