Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musikmuseet frågar: ARP2600-mod

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som jag tidigare berättat för några här på forumet jobbar jag numera med att inventera, katalogisera, dokumentera och fotografera de elektroniska instrumenten i Musikmuseets samlingar. Ett mål med arbetet är bland annat att alla instrument ska kunna gå att beskåda på museets hemsida, som man redan nu kan göra med några andra instrumentgrupper:
http://www.musikmuseet.se/samlingar/inst.php?l=sv&mmcss=l&niv=3&saml_open=1&typ=1

Vad gäller syntarna i samlingen införskaffades flera av dessa för Musikmuseets utställning Syntar (1986-1987). Några exempel på vad som finns:

ARP 2600+3620
ARP Axxe
Dataton System 3000
EDP Wasp
Elektor Formant-system
EMS Synthi AKS (x2 !)
Korg MS-20
Korg VC-10
Minimoog
Moog Prodigy
Roland System 100M
SCI Prophet 5
SCI Prophet 600

Sammanfattningsvis kan man väl säga att det är en ganska liten samling om man ser till antalet instrument [jämfört med tex hur många tafflar och harmonier det finns i samma samling!], dock är instrumenten genomgående mycket väl bevarade - de flesta har stått mer eller mindre bortglömda i ett magasin sedan 1987.

Nu till min fråga. Museets ARP2600 har vad som verkar vara en intressant mod (se bild). Någon som kan förklara denna? Vem kan ha gjort den, hur fungerar den, och vad ska sitta i andra änden av den multikabel som är tänkt att kopplas in på panelen?

Synten är som synes en Greyface, model 2601 med serienumret 2601-0144, tillverkad någon gång 1975-1977 med tillhörande 3620 keyboard.

Musikmuseet (dvs jag) är ytterst tacksam för svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 18:30

Mysigt jobb du har

Ursprungligen av HEK:

Mysigt jobb du har

Jepp. Ett drömjobb

  • Oregistrerad
  • 2006-10-12 19:08
Ursprungligen av longforparade:

Vad gäller syntarna i samlingen införskaffades flera av dessa för Musikmuseets utställning Syntar (1986-1987).

Det vore rätt intressant att veta vad museet betalade för dessa syntar i mitten på 80-talet. Det känns som den optimala tidpunkten för inköp av typ samtliga ovanstående.

Och som du skriver: vilket drömjobb! Tyvärr kan jag inte bidra med några ARP-kunskaper...

Ursprungligen av Glitzerstrahl:

Det vore rätt intressant att veta vad museet betalade för dessa syntar i mitten på 80-talet. Det känns som den optimala tidpunkten för inköp av typ samtliga ovanstående.

Och som du skriver: vilket drömjobb! Tyvärr kan jag inte bidra med några ARP-kunskaper...

Vad roligt att du säger det, jag var faktiskt nere i museiarkivet igår och hittade en faktura från 1986... Syntarna till utställningen köptes genom Greg Fitzpatrick och som sagt gick dessa klenoder för löjligt låga priser på den tiden. Har scannat fakturan, ska bara kolla med chefen om det är okej så lägger jag ut priserna här - ett sant tidsdokument det också.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-31 00:12
Ursprungligen av longforparade:

Vad roligt att du säger det, jag var faktiskt nere i museiarkivet igår och hittade en faktura från 1986... Syntarna till utställningen köptes genom Greg Fitzpatrick och som sagt gick dessa klenoder för löjligt låga priser på den tiden. Har scannat fakturan, ska bara kolla med chefen om det är okej så lägger jag ut priserna här - ett sant tidsdokument det också.

Vad hände med fakturan?

vad den kontakten är till vete f-n, men jacken är ju ett gäng extra patchpunkter, dvs separata utg. för oscillatorer, envelopes, mm...

Ursprungligen av synth_ollie:

vad den kontakten är till vete f-n, men jacken är ju ett gäng extra patchpunkter, dvs separata utg. för oscillatorer, envelopes, mm...

Ja det verkar rimligt, min teori är att dessa 10 extra patchpunkter är förbundna invändigt med "multikontakten" via switchen märkt "prog/norm" så att man kan välja att styra de berörda cv/triggsignalerna på normalt vis från panelen eller från vad-det-nu-är som är kopplat till multikontakten - "prog" = "programmer" ? Glömde förresten skriva att modden förstås måste vara gjord någon gång före 1986 då synten hamnade i museets ägo och att det exteriört ser ut att vara professionellt gjort, även om bokstäverna och minitelejacken inte är exakt desamma som ARPs egna. Nästa steg blir förstås att skruva upp den och kolla hur det ser ut inuti..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 21:31

Du borde ställa frågan på Analogue Heaven, där finns det helt säkert någon som vet.

Om du inte är medlem kan jag posta åt dig och länka till tråden med bilden.

Ursprungligen av Frebrik:

Du borde ställa frågan på Analogue Heaven, där finns det helt säkert någon som vet.

Om du inte är medlem kan jag posta åt dig och länka till tråden med bilden.

Tjena!,
jo tänkte faktiskt på AH, hög tid att man blir medlem där, har ju massa andra frågor också. Lika bra jag postar frågan själv, men tack för erbjudandet! Ses där.

Javisstja, hade glömt! 1986 års syntpriser:

ARP 2600 (se ovan, inkl 3620 keyboard): 6885:-
EMS Synthi AKS (med prestopatches): 4455:-
Electronic Dreamplant Wasp: 1215:-
Minimoog: 4455:-
Realton Variophon Gig: 2430:-
360 Systems Slavedriver: 1620:-
Roland TR-77: 972:-
Korg VC-10: 972:-
Simmons ClapTrap: 0:-
SCI Prophet 5: 10530:-
Linn LM-1: 10530:-

Kan också passa på att tipsa om Musikmuseets utställning Nya Ljudrummet som öppnade idag. Där kan man numera beskåda bl a en Synthi AKS (museets andra).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-06 14:44

Får man lyssna eller bara titta? Kommer nog på besök i vilket fall och tar med min tjej - hon är museolog.

Bara titta. Men den är väldigt fin

(Däremot finns det en massa andra instrument man får spela på, bl a kommer det snart upp en Etherwave-theremin.)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-02-06 17:52

En theremin behöver du ju iofs inte vara rädd för att folk ska pilla på. Om du vill skämta med dem så kan du ju sätta upp en skylt med texten: "Rör ej, men spela gärna"

hihi

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-02-07 01:09

Ser ut som om man velat använda de olika delarna i ARP2600 som en expansion till en annan synth, istället för att patcha långa tele sladdar mellan ARP2600 och det andra systemet har man satt en multikontakt för att åter igen bryta upp dem på andra sidan av sladden vart nu den än gick.

Eller om några är inputs snarare än outs, kanske kompleterat ARP2600 med något annat modulärt system eller sequencer kanske ?

Du kan inte luska ut vart systemet kommer ifrån ? dvs före museet köpte den av de som sålde den ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-13 08:57

Var föressten förbi för två helger sen med tjejen och kollade in Synhin och spelade lite Theremin. Mycket trevligt.
Hur går det med Arp2600an? Såg inte skymten av den och fick upplysningen att du (longforparade) inte jobbade helg, annars kunde du visat...men vem vill jobba helg egentligen?

Kroffe:
Skoj! Synd att jag inte jobbade då. Nä jag jobbar bara 3 dagar i veckan, oftast mån-ons. Jobba helg är tråkigt

Som du kanske märkte finns det ganska få instrument utställda för tillfället. Tanken är att det ska öppna en ny basutställning (instrumentutställning) om något år, inkl elektroniska instrument. Men de flesta av museets ca 6000 instrument finns i magasin dit man kan komma efter överenskommelse. För mer info, kolla:
http://www.musikmuseet.se/samlingar/index.php?l=sv&saml_open=1

Har förresten just börjat lägga upp lite syntar&elorglar på hemsidan. Det kommer dyka upp fler efter hand när jag får tid.

SynthX:
Se där! Hade totalt missat ditt inlägg.

Det låter som en väldigt bra teori. Har inte blivit av att undersöka saken närmare, än. Ska försöka spåra tidigare ägare + skruva upp den och ta några bilder för hemsidan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-24 16:53

Aoh musikmuséet, missa inte den underbara lekavdelningen om ni är där! Tror jag var nere minst tre gånger med olika sällskap när jag jobbade i grannkåken för att få banka loss på trälådor med rörstumpar eller den där enorma fjäderlådan. Fanns ett rum längst in också där barn kunde lysa med en ficklampa mot en stjärnhimmel som reagerade med ljud. Underbart.

Fin hemsida. Skall ta mig tid att svara påp den där undersökningen senare. En idé... lägg upp lite ljudexempel från instrumenten vettja. Jag blev sugen på det när jag såg... en vevlira. Ljud från Moogar och Arpor finns det gott om på nätet, men de andra instrumenten blir man ju nyfiken på.

Öppna och kolla! Fota och skicka ut på SAS/99 så får du nog svar.

1
Bevaka tråden