Det verkar onekligen som om alla internet- och teleleverantörer använder samma skumma faktureringsmetoder.
Min erfarenhet kommer från Chello. De har alltid kort datum, och man får automatiskt betala faktureringsavgift om betalningen är utförd efter utsatt datum. Att de kallar det faktureringsavgift när ingen påminnelse gått ut är ju lite märkligt, det borde heta straffavgift. Faktureringsavgiften ligger på 40 kronor, och jag tror att den står för en betydande del av deras intäkter.
Någon sade att man ska betala även när man inte fått någon räkning, men det går inte. Man måste ha OCR-numret från fakturan. Jag har varit med om att jag har fått felaktiga fakturor, där fakturaavgiften inte varit upptagen, för att sedan få en rejält saltad räkning med flera fakturaavgifter och ränta på det. Det åligger tydligen kunden att se till att de kräver in sina avgifter.
Det är bara företag som tycker att man står i en beroendeställning som beter sig såhär. För mig är det lite svårt att byta, eftersom det är de som har kablar i mitt hus. Betalar jag inte tidningen en månad, får jag ingen straffavgift alls. De vet att jag bara kan byta om jag blir sur på dem.