Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kolla in den här godbiten..

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 11:44

Jävlar!!

Sonalksis verkar äntligen på väg att på allvar göra slag i saken och släppa sin beryktade gate. Står lite om det på kvr.s forum, inget ännu på Sonalksis website..

Men vilken design!!

http://www.museresearch.com/kvr/i/b/sv719.jpg

EDIT: Ha, där var den ju, längst ner på sidan, de har bytt från en murrig röd bild till densamme, och klickbar är den för större!!!

http://www.sonalksis.com/index.php?section_id=2

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Ärligt talat så förstår jag inte alls hyllningen till deras design, enkel och användbar layout, visst, men vacker? Nej. Tycker den ser både plastig och blek ut. Tur väl så är det inte utseendet som gör ljudet.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-10-14 12:47

Usch, ska den tillhöra samma serie som den mintgröna kompressorn å den djupblåa EQn? Hemskt isåfall...
Har aldrig fattat vad "the fuzz is about" när det gäller Sonalksis. Nomadfactory intresserar mig mer isåfall (med deras nya pluginbundlar).

• Oregistrerad
  • 2006-10-14 12:51

hehe, jag diggar designen skarpt, enkelt, överskådligt och väldigt tydlig..

well smaken är som rumpan, jag är helt tokig i både deras lila eq och den gröna kompressorn, drar väldigt lite processor, och gör båda ett fantastiskt jobb med skön transparens i övrigt... nu väntar man bara på en revamp för att matcha gate-designen...

nomad factory, njaa inte comp&eq, men deras blue verb däremot, är jag väldigt glad för..

---

• Oregistrerad
  • 2006-10-14 13:32

jepp, helt ok, men de färgar...

---

Enkelt och överskådligt är det definitivt. Helt och hållet användbart. Ljudet är i slutändan det viktiga. Jag har saker som är betydligt mer ologiska men som jag använder trots det, pga ljudet.

Men jag tycker den känns lite tråkig att se på. Men hellre det än vulgodesign a la Poly-Ana som jag anser vara helt oanvändbart.

Jag sitter nästan dagligen i Reason, som har lite av samma typ av utseende, hårdvaruliknande, men något plastigare. Både det och Sonalkis hamnar i något sorts mellanläge, det är inte "hurra!" och det är inte "blä!". Det är mellanmjölk

Det är en balansgång, men jag gillar både hårdvaruutseende som Max/MSP.

• Oregistrerad
  • 2006-10-14 13:58
Ursprungligen av Katzenjammer:

Enkelt och överskådligt är det definitivt. Helt och hållet användbart. Ljudet är i slutändan det viktiga. Jag har saker som är betydligt mer ologiska men som jag använder trots det, pga ljudet.

Men jag tycker den känns lite tråkig att se på. Men hellre det än vulgodesign a la Poly-Ana som jag anser vara helt oanvändbart.

Jag sitter nästan dagligen i Reason, som har lite av samma typ av utseende, hårdvaruliknande, men något plastigare. Både det och Sonalkis hamnar i något sorts mellanläge, det är inte "hurra!" och det är inte "blä!". Det är mellanmjölk

Det är en balansgång, men jag gillar både hårdvaruutseende som Max/MSP.

Uhh, jag blev helt snurrig I huvudet efter att ha kikat på den där bilden i 10 sekunder, men det är en mäktig bild!!!

Jo, man har ju helt olika sätt att se på saker, och det är väl iofs skönt, mångfald är bra!!

---

Ursprungligen av Don:

Uhh, jag blev helt snurrig I huvudet efter att ha kikat på den där bilden i 10 sekunder, men det är en mäktig bild!!!

Det är du inte ensam om. Flera har klagat över att allt ser likadant ut. Svårt att skilja kontroller ifrån varandra. Se vad för värde som är satt. En del kontroller är rent av bara idiotiska. T ex de nere i vänstra hörnet. Där men knappt ser hur vissa rattarna är ställda. Visst. Det går att gå på örat, men trots det.

Det finns liksom ingen punkt att fokusera på. Ögat söker sig runt, runt och runt hela tiden, tills man blir just snurrig, som du sa.

Ursprungligen av Katzenjammer:

:hmmm:
Motsvarigheten till bulimi när det gäller gränssnittsdesign?! Helt oöverskådligt och skulle säkert kunna klämmas in på en tredjedel av utrymmet. Fick jag bestämma skulle det finnas ett förbud mot obefogad pseudo-3D i mjukvara (och ja, det gäller också Audio Damage). Men å andra sidan är det fler än de små tillverkarna som gör sig skyldiga till sånt här.

• Oregistrerad
  • 2006-10-14 21:49
Ursprungligen av false messiah:

:hmmm:
Motsvarigheten till bulimi när det gäller gränssnittsdesign?! Helt oöverskådligt och skulle säkert kunna klämmas in på en tredjedel av utrymmet. Fick jag bestämma skulle det finnas ett förbud mot obefogad pseudo-3D i mjukvara (och ja, det gäller också Audio Damage). Men å andra sidan är det fler än de små tillverkarna som gör sig skyldiga till sånt här.

Hmm, jag är alldeles för AD-branded för att säga nåt här, jo du om nån vet, fm, att jag äääääälskar audio-damage (jag har nu nästan alla deras pluggar... hehehehe)

---

Ursprungligen av Don:

Hmm, jag är alldeles för AD-branded för att säga nåt här, jo du om nån vet, fm, att jag äääääälskar audio-damage (jag har nu nästan alla deras pluggar... hehehehe)

"Gotta catch 'em all"?

Dubstation är en av effekterna i min Ableton Live-template och i övrigt gillar jag Audio Damage, men deras 3d-gränssnitt kan göra mig rätt irriterad. Wet/dry-ratten i Dubstation känns tex helt sned att vrida på och enda orsaken till att det funkar är nog för att det är en såpass simpel plugg med få kontroller. Men jag tror de också har insett det.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-14 15:25

Don, jag håller med dig. Jag diggar också simpliciteten, färgen och den utmärkta grafiken. Men Poly-Ana är ju fullkomligt idiotisk när det gäller designen. :S Det är ju i och för sig rätt snyggt och så, men eftersom att den ska användas, så funkar det ju inte alls. Verkar som att det visuella ibland går före det audiovisuella.

• Oregistrerad
  • 2006-10-14 20:16
Ursprungligen av Kinor7:

Don, jag håller med dig. Jag diggar också simpliciteten, färgen och den utmärkta grafiken. Men Poly-Ana är ju fullkomligt idiotisk när det gäller designen. :S Det är ju i och för sig rätt snyggt och så, men eftersom att den ska användas, så funkar det ju inte alls. Verkar som att det visuella ibland går före det audiovisuella.

Mätarna ser trevliga ut oxå, tydliga och tillräckligt stora men ändå inte så att de tar för mycket utrymme.

---

• Medlem
  • 2006-10-14 18:49

ableton live tycker är suveränt designat, perfekt skärm/dator-anpassat och utan alltför mycket nostalgiska tillbakablickar...

Trots att jag gillar ADs pluggar får jag hålla med, jag ser inget syfte i att "luta" GUIt bakåt och göra det mindre tillgängligt.

Nej, Poly-Ana är mystisk. Utvecklaren verkar inte riktigt vilja lyssna på de potentiella köparna heller. Vi får väl se vad som händer när den väl släpps. Än så länge är den bara i betastadie.

Skönt att inte vara alltför intresserad av mjukvara, jäklar vad med pengar som bara försvinner.

• Oregistrerad
  • 2006-10-14 22:21
Ursprungligen av eskimo:

Skönt att inte vara alltför intresserad av mjukvara, jäklar vad med pengar som bara försvinner.

Beror ju på vad du jmf med..

Skulle jag ha 10 dub-delay i hw och ett fett mixerbord med valbar typ av kompressor och eq på varje kanal, och ett antal olika reverb osv. så skulle jag snabbt vara en fattig man...

---

Försvinner? Du får tillbaka det i ljud, kreativitet och förhoppningsvis musik i slutändan. Inget som hindrar en från att ha kvar en gammal burk med sina pluggar på, när de ovilligt inte vill fungera i det nya OS:et. De flesta utvecklarna uppgraderar dock sina pluggar, se övergång till UB som exempel, även om det går sakta.

Jag ser ingen skillnad i att ha en gammal dator i racket för sina fin fina pluggar mot att ha annan hårdvara. Det är till och med lättare att hitta reservdelar till datorn än till en gammal effektburk i racken som sakta men säkert tynar bort.

Eller vad menade du med pengar som försvinner?

Det ska uppgraderas till höger och vänster. Om tio år har du ingen nytta av dem och kan inte heller få igen dina pengar. Jag gillar mjukvara, inget snack om saken, men jag skulle aldrig investera en massa pengar i dem.

Tjackade mig ännu ett bandeko för ett par veckor sen. Där får man ju tillbaka i ljud, kreativitet och förhoppningsvis musik samt pengarna x 3 om jag skulle vilja sälja den om 10 år.

Ursprungligen av eskimo:

Det ska uppgraderas till höger och vänster. Om tio år har du ingen nytta av dem och kan inte heller få igen dina pengar. Jag gillar mjukvara, inget snack om saken, men jag skulle aldrig investera en massa pengar i dem.

Gammal elektronik är ju knappast underhållsfri den heller. Kretsar går sönder eller bör bytas ut, och är det ovanligare produkter kan det vara dyrt eller omöjligt.

Citat:

Tjackade mig ännu ett bandeko för ett par veckor sen. Där får man ju tillbaka i ljud, kreativitet och förhoppningsvis musik samt pengarna x 3 om jag skulle vilja sälja den om 10 år.

Köper man ny hårdvara får man också räkna med prisfall på 10 års sikt, om vi inte pratar om ett litet fåtal high-endprodukter. Allt från analogsyntar till mixerbord och highend-effekter har trillat ner rejält i pris de senaste åren. Hade man köpt ny utrustning (säg Mackie 8bus, Lexicon PCM90, Eventide H4000, Emulator EIV, Kurzweil K2500...) för 10 år sedan i tron att kvalitetshårdvara alltid behåller sitt pris skulle man nog inte vara så glad idag.

Begagnad utrustning är lite annorlunda eftersom den redan tappat det mesta av sitt värde och man kan ha lite bättre uppfattning om vad som behåller sitt värde över tid. Men också där verkar det som priserna kan ändras rätt rejält beroende på vad som är inne för stunden.

Sen håller jag med Don, det beror helt på vad man jämför med, men överlag är mjukvara rejält mycket billigare än motsvarande hårdvara. Jag skulle jättegärna ha en Synthi, men 30-35.000kr (eller vad de nu ligger på för tillfället) är lite väl saftigt.

Samma sak med tex en 1176 - för samma summa pengar som hårdvaran kostar får man tex 2 UAD-1 kort och en hel hög av deras pluggar. Även om värdeminskningen förmodligen är värre för det senare alternativet är det betydligt användbarare för att göra musik just nu och även om 10 år. Komprimera trumöverhäng med hårdvaran? Sorry, slanta upp med mer pengar för en till (eller uppgradera till stereomodellen).

Ingen som tvingar dig att uppgradera, är du nöjd behåller du den version du har. Som jag sa så kan du ha kvar en gammal dator med det OS som krävs och låta pluggarna rulla så länge datorn inte brinner upp.

Sant, skulle man försöka sälja dem efter ett par år så ser man nog inte många kronor åter. Men så kostar inte plugins så mycket. Se på Audio Damages plugins, en härligt galen pitch-shift effekt (för övrigt mycket mer än så) för 400kr. Så farligt dyrt är det väl inte?

Effekten i fråga, http://www.audiodamage.com/product_info.php?cPath=1&products_id=18

Det handlar även om resurser. Jag kan köra 10 effektenheter utan problem. Hur många bandekno har du att trycka in? Och till vilken kostnad?

Har inget emot hårdvara, men älskar mjukvara. Det är fruktat bekvämt.

• Oregistrerad
  • 2006-10-14 22:17

Det är väl bara waves som har så kass filosofi ang. uppgraderingar och skirtar upp sina kunder varje år med sin obligatoriska WUP ..

---

Japp, men som sagt, skillnaden är att de finns kvar, investerat i hårdvara.
Men visst, det är en annan sak iom att du kan peta in så många som processorn mäktar med.

Och ja, det är en fin tanke det där med att ha en gammal dator ståendes som kan köra de gamla pluggarna. Men handen på hjärtat, vem har det?
Och dessutom, vill man det? Utvecklingen går ju framåt, och pluggarna låter ju bara bättre och bättre. Eller låter de gamla sämre och sämre? De har ju hela tiden "emulerat hårdvarförlagan in i minsta detalj".

Jag har 3 gamla datorer här, nu behöver jag inte använda något äldre OS eftersom allt jag använder fortfarande fungerar i det OS jag kör.

Men jag ser inget fel i att ha en rackad dator som effektenhet. Menar, tänk vilken gigantisk och modulär effektenhet det blir. Med en liten LCD så hanterar du lätt betydligt fler effekter än du skulle få plats med i din rack.

Sen är det upp till en personligen om man inte tycker pluggarna låter tillräckligt bra för att användas. Samma sak med hårdvara. Finns gott om effekter som låter fruktansvärt, behåller du dem? Eller skaffar du bättre när du har råd? Oftast får man inte ut så mycket för en "sämre" hårdvarueffekt i andrahandsvärde. Undrar vad som kommer hända med alla dessa Behringer burkar?

Men det finns ett område där jag inte kan använda mjukvara, det är som stompboxes, min dator gillar inte när man slänger den i golvet, rycker och sliter i kablar och rullar runt som en säl ovanpå den. Där sitter pedalerna fint. Sen är det något av en fetisch med, pedalorgie.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-10-14 23:09

Man vill väll använda grejjerna nu och göra musik med... tänk om man byter inriktning eller så... man kan ju tröttna även på bra krejjer.... kööp och skapa... släng eller sälj sen när det är förbrukat...

lite som tatueringar... blir alldrig nått gjort om man fundera 10år frammåt..

Ursprungligen av enapa:

Man vill väll använda grejjerna nu och göra musik med... tänk om man byter inriktning eller så... man kan ju tröttna även på bra krejjer.... kööp och skapa... släng eller sälj sen när det är förbrukat...

lite som tatueringar... blir alldrig nått gjort om man fundera 10år frammåt..

Precis min poäng. Peta in en grundpott, sen kan du vela och testa och byta prylar för all framtid utan att spendera en spänn. Låter väl trevligt?

Jag är väl lite vintagetaliban och tänker därför begagnat och då på saker som håller värdet eller stiger.
I regel är det ju också tekniker som är 40-20 år gamla och inte blir bättre.

Jag kan väl bara se till mig själv och de leksaker man köpt genom åren, vare sig det är marshallstackar eller mikrofoner. Man ändrar sig, säljer, köper och byter men det är i princip samma 50 lök som snurrar runt.

• Oregistrerad
  • 2006-10-14 23:27

Jag har haft _massor_ av prylar.. men sålt av i princip allt utom mikar och pre's och resten handlar om bra inspelningsrum, erfarenhet och vilka pluggar jag väljer att jobba med, har ett fåtal att välja mellan per "effekt", och håller mig mer eller mindre i samma domäner hela tiden, det blir som en favoritburk, när man kan den och vet hur man ska "få till det" så finns det ingen anledning att byta ut den..

Hade samma relation med både min juno60, eller min d50, eller sista synthen jag ägde, NL2, i de perioder de var i min ägo var och en av dem, de fick göra hela grovjobbet, varje gång, dels för att jag oftast var helnöjd med vad de presterade, men dels även för att jag inte pallade skaffa en ny maskin och "gräva ner mig i" .. iofs, sista åren hade jag även en s6000 men den var nästan aldrig med live...

---

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-16 02:22

Sen kan det vara rent praktiskt trevligare att använda hårdvara. Jag menar, datorer kraschar, det krånglas med värdprogrammet, virus osv. Datorn är en instabil maskin. Ett hårdvarudelay väl ändå mycket stabilare än en dator? Sen är det ju lite skönare att skruva med händerna rent fysiskt också, inte bara klicka med musen. Det finns ju visserligen diverse controllers, men hur skönt blir det på en skala om man ska assigna alla knappar först och sen skruva och gå igenom den processen på alla pluggar man vill använda.

Visst, om man ser det ur en ekonomisk synvinkel så är det ju lite bekvämare med mjukvara, men rent fysiskt tycker jag att hårdvaran tar priset.

Bevaka tråden