Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic platinum 5,5 strul!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu hoppas jag på er...

Har kört mitt Logic platinum 5,5 på min gamla häck-PC (P3- 450 mhz) i många år och det har rullat bra. Men jag märkte att den började hosta duktigt när man belsastade den med pluggar och soft syntar. P3:an gick helt enkelt ner på knä. Audioinspelning av hårda syntar rullade dock skitbra.

Men så fick jag tag i en 2 år gammal Comaq Presario (P4 2ghz - 1 gig ram - 2 fysiska 7200 RPM hårddiskar - Win XP home - Matrox grafik kort med dubbla skärmutgångar) dvs ljusår snabbare än min gamla trotjänare.

Jag flyttade över Logic 5.5:an och mitt Emagic Audiowerk2 ljudkort och tänkte: Nu ska det bli lira av... men så enkelt var det inte.......

Visst, pluggar och softsyntar kan man stapla på hög, men audioinspelning av hårdvarusyntar är ingen fest: Det knäpper och poppar som värsta popcornmaskinen om allt audio man spelar in. Jag har trimmat PC'n enligt alla konstens regler, uppdaterat samtliga drivrutiner (alla utom till Compaqens moderkort som inte står att finna någonstans) men inget hjälper.

Nu sitter jag och saknar min gamla slitna häck-PC som jag tyvärr har hivat på den lokala tippen. Där gick det i alla fall att lira in utan knäpp..... mmmm det var tider det...

Nu står mitt hopp till er. ALLA - jag menar verkligen ALLA - knep mottages tacksamt.

De enda som inte göres besvär är alla svar i stil med " HA HA köp MAC i stället" som jag hoppas slippa.

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-21 19:27

Jag kör med mitt standardsvar när det gäller pop och knäpp: Har du defragmenterat hårddiskarna?
Kör du inspelning på ena disken och programvara + operativsystem på den andra?

Grymt snabba svar!

- Det knäpper redan vid ett spårs inspelning. Knäpper dock mindre om man ställer upp Latencyn jätte högt.

- Jag kör en disk för OS och en för audio - Båda är defraggade.
- Har testat att spela in audio till OS disken också = samma visa.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-21 19:30

... och hur många spår spelar du in samtidigt?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-21 19:43

Jag är snabbare än Stålmannen, Lucky Luke och Hjulben tillsammans!

Hmm.. Hmm.. Provat att fiffla något mer med ljudinställningarna inuti programmet? Var något år sen jag satt med det nu och kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut egentligen, men jag vill minnas att det fanns en del inställningar under audio-fliken som man kunde fiffla lite med som kan spela in.

EDIT: Inte "spela in". Påverka var snarare rätt ord.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-21 19:52

Har du tillgång till något annat inspelningsprogram? Kanske bara prova att spela in någonting och se hur den beter sig då, beter den sig likadant kan du iallafall utesluta inställningar i Logic.

[Japp, jag har tråkigt]

Inte för att jag har någon större erfarenhet av PC-ljud, men det låter som det är ljudkortet eller inställningarna för det som strular (skakiga drivisar under XP osv). Det kan nog vara värt att uppgradera till ett nyare kort om du inte får styrsel på det.

Sen finns det inställningar i XP för att emulera äldre Windows-beteende, Logic 5.5 är ju knappast anpassat till nyare operativ. Jag vet att tex Clavias Nord Modular-editor funkar bättre under XP om man petar på inställningarna för "compability".

Men allt lirade ju med XP i förra burken, med exakt samma driv till ljudkortet.

Har också testat att spela in i Soundforge 6, och där knastrar det inte...

Ursprungligen av saftskallen:

Men allt lirade ju med XP i förra burken, med exakt samma driv till ljudkortet.

Aha, tänkte att du kanske kört Win98/2000 eller nåt i och med att den gamla burken var just så gammal. Då vet du ju iallafall att Logic 5.5 funkar under XP.

Jag skulle gissa på någon hårdvarukonflikt (men jag kör mac, så det är bara en gissning). Du kan inte låna något annat ljudkort och se om det funkar att spela in med, så man kan utesluta strul med mjukvara/drivare/windows osv? Och har du testat som Bobbski tipsade om att spela in i något annat program och se om det funkar?

Ursprungligen av false messiah:

Aha, tänkte att du kanske kört Win98/2000 eller nåt i och med att den gamla burken var just så gammal. Då vet du ju iallafall att Logic 5.5 funkar under XP.

Jag skulle gissa på någon hårdvarukonflikt (men jag kör mac, så det är bara en gissning). Du kan inte låna något annat ljudkort och se om det funkar att spela in med, så man kan utesluta strul med mjukvara/drivare/windows osv? Och har du testat som Bobbski tipsade om att spela in i något annat program och se om det funkar?

IRQ-konflikt säkert. Ljudkortet samsas med någon annan hårdvaruenhet i datorn om avbrottsförfrågan, så när datorn vill säga till grafikkortet exempelvis (om det är det som är den andra parten i konflikten) "hördudu! Sluta nu med det du håller på med så jag får ge dig en ny order" så får ljudkortet samma avbrottsförfrågan.

Kan vara något sådant som sagt. I windows enhetshanterare (åtminstone vill jag minnas så från stenåldern när jag fortfarande körde uteslutande windows) kan du ändra IRQ-nummer för enheter. Och kan du inte det, utan jag minns fel (:)) så kan du i alla fall ändra det i BIOS.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-23 01:48

finns det inte någon pytteliten uppgradering efter 5.5 som kan hjälpa ?

Vad är det för chipset? (fast kanske är mer Amd som kan strula med ljudkort). Kör du Asio?

Har du senaste drivrutinerna till allt i datorn?

(jag är lite emot Compaq, inte för att vara taskig så men..)

5.5.1 ungefär, är senaste versionen som kom till PC.

*kliar mig på hakan för att komma på fler grejer det kan vara alt. inställningar att greja med*

Köru 5.5.1 ?
Ställt in storleken på audio buffern korrekt?
Ominstallerat?

Logic 5.5.1 bör funka fint fortf. Det ÄR anpassat till XP förresten.
Jag kör det fortf. helt utan några problem, så gå inte på hypen om att man måste ha senaste, nyaste, dyraste.

Jag hade problem med audioinspelning på en något äldre dator när jag hade USB-enheter som lastade bussen ordentligt inkopplade. I mitt fall var spöket ett Midisport-USB/Midiinterface. När jag slängde ut det slutade knäppandet.

Tack för alla svar... ni är grymma....

Jag kör 5.5.1:an
Jag har testat att flytta runt ljudkortet till olika kortplatser.
Enligt vad jag kan se i bios så delar inte ljudkortet IRQ med någonting annat.
Jag har också trimmat PC'n enligt MM:s stora XP-trimmarserie de hade förut.

Har ett Emagic USB midi-interface, som iof satt i gammel-burken och fungerade bra, men man kan ju alltid testa att rycka bort det....

Robban 303: Hur Fasen kollar man vad det är för chip set?
Alla drivar (utom moderkort som jag inte kan hitta någonstans) är helt up to date.

Steffensen: Vad ska buffern stå på då?

Sensmoral - IF IT WORKS, DON'T FIX IT

Ursprungligen av saftskallen:

Hur Fasen kollar man vad det är för chip set?

Alla drivar (utom moderkort som jag inte kan hitta någonstans) är helt up to date.

Tror det brukar stå på moderkortet, eller i någon manual/spec. om datorn maybe maybe.

Gott med nya drivisar

Buffern får du prova dig fram med ä jag rädd för, inte ens säkrt det kan hjälpa, men det har löst likartade problem för mig förr.

Du hade provat en ominstallation också va?
Körde du samma MM XP-trimm på förra datorn?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-23 15:07

Jomenförtusan, första stället att leta är i inställningarna i Logic eftersom problemet inte kvarstår när du spelar in i Soundforge.
Några IRQ-konflikter eller USB-fnufflar eller drivrutins-gnuggar borde det inte vara då.

Skriv ner alla nuvarande inställningar under audioinställningarna på ett papper, sen kör du trial and error! Prova dig fram. Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut i inställningarna som sagt, men audio buffer finns det något som heter, och något med processorn, bara att prova och se vad som händer... och verkligen kontrollera att det är rätt drivrutiner du kör på inuti Logic och så.

Tror jag hittade problemet.....

Meckade runt med Logic. Avaktiverade Asio och aktiverade Logics eget stöd för Audiowerk korten i stället. Mixtrade med I/O buffern och... POFF!.... ÄNTLIGEN!...

Nu går det att lira in hur bra som helst...

Drygt problem kan jag säga, hade nästan givit upp. Alla jag pratat med har ju alltid förespråkat Asio framför Audiowerk-stödet, och på gamm-PC'n var det ju också så. Men nu med nya PC'n verkar det rulla bättre med Audiowerk-Stödet. Problemet ser ut att liga i risigt skrivna Asio drivar till ljudkortet och inget annat!

Stort tack alla för er hjälp och engagemang. Hoppas jag kan stå till tjänst någon annan gång i detta forum.

Härligt o höra att de funkar.

1
Bevaka tråden