Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux blir snabb nu!

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-31 22:18

pme, det där är mer för avancerade applikationer och servergrejor, ett område där *nix är tokbra (speciellt då det är väldigt anpassningsbart). För hemmaanvändare/ensamanvändare så är det en helt annan sak.

De som köper Mac har i traditionellt varit folk som velat lägga lite extra pengar på att köra just Mac, då de alltid varit lite dyrare än PC och har ett varumärke som är känt som kvalitet. De som 'har råd' att köpa en Mac har i allmänhet inte haft några problem med att köpa lite program. När det gäller musikprogram så är det ju helt klart så att det finns en stor marknad för små och udda musikprogram till Mac, för det finns väldigt många Macar i penningstinna studior och hemmaanvändare.

Windows är så sjukt spritt (vad är det, 90% av hemanvändare kör windows?), så där finns det möjligheter att sälja... ja... de mesta.

När det kommer till linux så är användarna allt som oftast ändra så folk som inte vill lägga ett öre på program av ideologiska eller ekonomiska skäl, eller folk som bara är tekniskt intresserad och är engagerade i öppen källkod.

Om Mac och linux hade haft lika stor användarbas så tror jag (helt personligen, inga fakta här) att marknaden för kommersiella musikprogram till Mac skulle vara 10-20 gånger större än till linux, om inte ännu större än så.

Det har ju gjorts försök att sälja kommersiella program till hemmaanvändare på Linux, men jag känner inte till något exempel där man har lyckats. Samtidigt så lyckas folk försörja sig på att sälja småprogram till OS X (se Delicious Library ovan). Det finns ju till och med flera bolag som säljer textredigerare, trots att vi/vim och emacs följer med operativsystemet. Så jag tror det finns en kulturskillnad mellan plattformarna i hur beredd man är att betala för mjukvara.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-10-31 23:21

Jag känner inte till några, kan du ge exempel?

Menar du kommersiella program för Linux? Photogenics, diverse varianter på officeprogram (Wordperfect tex), och säkert fler exempel än så fast jag kommer inte på några just nu. Men att ingen ens försöker sälja en texteditor som gör något nytt (integration med KDE eller Gnome tex) trots den uppenbara marknaden tycker jag säger något om den kommersiella potentialen på Linux. För, som sagt, på OS X går det, trots att det finns samma gratisalternativ som på Linux.

Det här säger jag inte för att klanka ner på Linux – jag tycker att det är fantastiskt att det finns och gillar open source-produkter som python och Wordpress – men faktum är att det ligger långt efter om man vill ha ett operativsystem att göra musik med.

I och för sig nämnde Katzenjammer Energy-XT 2 som ska komma till Linux, så man får kanske se om situationen ändras. Men jag är tveksam till att det kommer sälja särskilt många exemplar (med risk för att låta cynisk).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-11-01 00:18

Det finns ju några försök till att göra helhetslösningar som iaf sålt litegrann... Kommer inte ihåg vad den heter nu, men finns/fanns en bootbar CD som hade ett gäng program och lite syntar som man kunde köra igång på vilken dator som helst med kompatibel hårdvara (hade rätt mycket drivare) och sen spara saker på USB-minne.

Agnula? Annars fanns det ett gäng här (bland annat Studio to go som låter lite som det du beskriver).

  • Medlem
  • 2006-11-01 07:46

Måste bara påpeka att det är ju inte så att Linux skulle vara olämpligt OS på några sätt för tunga musikapplikationer, eller spel. Tvärtom så är linux väldigt bra på t.ex. processhantering och mycket väl lämpat för tunga både grafiska och ljud-applikationer.

Däremot är det efterfrågan som sätter stopp. Det är ju inte heller många företag som släpper drivers till linux. Trots att de finns till t.ex. osx. och steget där emellan är ju inte allt för långt.

Så det enda som kan ändra på situationen är att efterfrågan ökar. Att porta ett program till linux är kostsamt, men inte på något sätt omöjligt. Så finns det efterfrågan lär nog komerciella mjukvaror dyka upp. Ett exemplariskt företag är ju t.ex. idsoftware som ju släppt många av sina spel till linux.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-01 14:17

Arete. Sjukt tröttsamt att höra att appledatorer bara köps av folk som "har råd". Det stämmer inte och Apple är inte alls dyrare än något annat. Går utmärkt att hitta en jättebillig Mac om man vill. Det är andra skäl till att man köper en dator från Apple. Som t ex att man föredrar gränssnittet och känslan.

  • Medlem
  • 2006-11-01 14:25

Den billigaste äppeldator jag hittar på Apple Store är en Mac Mini för 5995 kr.
Man får en ny PC billigare än så.

Den billigaste bärbara landar på 10795 kr på Apple Store.
Man får en ny bärbar PC billigare än så.

Har man inte råd att köpa Apple så har man inte råd. Oavsett gränssnitt, känsla och prestanda.

Ursprungligen av jgb:

Den billigaste äppeldator jag hittar på Apple Store är en Mac Mini för 5995 kr.
Man får en ny PC billigare än så.

Den billigaste bärbara landar på 10795 kr på Apple Store.
Man får en ny bärbar PC billigare än så.

Har man inte råd att köpa Apple så har man inte råd. Oavsett gränssnitt, känsla och prestanda.

Kan man inte undvara 6000 för en dator ska man nog strunta i att köpa öht.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-01 14:27

Skillnaden är knappast milsvid, och i Macen ingår operativsystemet, program för videobearbetning, enklare skrivprogram, musikprogrammet Garage Band, programvara för DVD-uppspelning (måste köpas till en standard-PC om man ska vara laglig), mm mm.

Och har man inte råd att köpa Apple, i bemärkelsen helt ny, så kan man skaffa en bättre begagnad.

linux.. realtidstimer.. hmm.. ja.. vad ska man säga om det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-01 14:37

Vet inte, kände iaf att jag ville bemöta Aretes rätt fördomsfulla uttalande.

Jag tror att Appleägare generellt sett har högre genomsnittsinkomst än Windows-användare (så har det varit i undersökningar i USA iallafall). Det betyder inte att alla appleägare är rika, men det är dumt att förneka att priset avhåller vissa från att köpa Mac. (Speciellt förr, skillnaden i pris har minskat.)

Volantiz: ptja, man kan ju alltid installera Linux på sin nyinköpta appledator?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-01 14:39

FM. Vissa kanske, men inte fattige PF.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-01 14:41
Ursprungligen av Heualia:

Japp, så har det äntligen hänt (10 år för sent men ändå) i och med
nästa release av Linux kärnan får vi realtids timing i microsecunder.

Ajöss med Win/dos och Äpple nu blir det Linux tut för mig!

Då är det bara att invänta Darwin implementationen då...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • 2006-11-01 14:43

PF: Känner att jag måste korrigera lite som jag ser det missuppfattningar från din sida.

Jag tycker att en bärbar dator som kostar 5995 kr där operativsystem ingår är klart billigare än en för 10795 kr. På en skala så skulle jag faktiskt kalla den för milsvid. http://www.dustinhome.se, kolla billigaste bärbara där.

Windows Movie Maker. För att editera video. Installerat från början.

Kör OpenOffice, gratis. Ok, det är inte förinstallerat.

Vad jag ser så går det utmärkt att spela DVD direkt i Windows Media Player? Ingen dekoder förinstallerad (vilket man kan undra varför), men http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/player/plugins.aspx#DVDDecoder länkas det till från hjälpen, ladda ner och kör.

När det gäller GarageBand så har du helt rätt. Motsvarande finns inte i Windows, varken förinstallerat eller gratis (vad jag orkar leta rätt på).

  • Oregistrerad
  • 2006-11-01 14:48
Ursprungligen av jgb:

PF: Känner att jag måste korrigera lite som jag ser det missuppfattningar från din sida.

Jag tycker att en bärbar dator som kostar 5995 kr där operativsystem ingår är klart billigare än en för 10795 kr. På en skala så skulle jag faktiskt kalla den för milsvid. http://www.dustinhome.se, kolla billigaste bärbara där.

Windows Movie Maker. För att editera video. Installerat från början.

Kör OpenOffice, gratis. Ok, det är inte förinstallerat.

Vad jag ser så går det utmärkt att spela DVD direkt i Windows Media Player? Ingen dekoder förinstallerad (vilket man kan undra varför), men http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/player/plugins.aspx#DVDDecoder länkas det till från hjälpen, ladda ner och kör.

När det gäller GarageBand så har du helt rätt. Motsvarande finns inte i Windows, varken förinstallerat eller gratis (vad jag orkar leta rätt på).

jag är inte evangelist, men du jmf celeron 1.43 med dual core 1.83 ...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • 2006-11-01 14:49

Don: Som jag tidigare sade, har man inte råd så har man inte råd. Oavsett prestanda, känsla eller annat.

Jag gillar verkligen att de finns och är ett mycket bra alternativ till Windows-världen. Däremot kan man inte säga att de är billiga, ens i grundutförande. Bra prestanda, javisst, men billigt är det inte.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-01 14:53
Ursprungligen av jgb:

Don: Som jag tidigare sade, har man inte råd så har man inte råd. Oavsett prestanda, känsla eller annat.

Jag gillar verkligen att de finns och är ett mycket bra alternativ till Windows-världen. Däremot kan man inte säga att de är billiga, ens i grundutförande. Bra prestanda, javisst, men billigt är det inte.

Tyvärr är risken rätt liten att vi får se en lågbudget skitbillig macbook eller dito, det skulle aldrig fungera med den ekonomi som apple bedriver, aktieägarna skulle aldrig tillåta det...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Ursprungligen av Don:

Tyvärr är risken rätt liten att vi får se en lågbudget skitbillig macbook eller dito, det skulle aldrig fungera med den ekonomi som apple bedriver, aktieägarna skulle aldrig tillåta det...

Det är sämre marginaler på budgetdatorer också. Dell tjänar knappast många procent på sina billigaste datorer, utan där ror man in pengarna på försäkringar osv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-01 14:50

Okej Den är väldigt billig den HPn. Men för det behöver man inte måla ut macanvändaren som en mer exklusiv användare, tycker helt enkelt inte det stämmer. Har man bara 5900 till en laptop går det bra att hitta en fin begagnad Mac om man föredrar OS X.

Jag tycker att det är billigare att köpa en bra dator vart tredje år än en dålig dator varje år.

Citat:

Då är det bara att invänta Darwin implementationen då...

OSX är redan optimerat för att räcka till väldigt tidskritisk ljudbearbetning. Jag ser ingen anledning till en sådan optimering.

Citat:

Icke-realtidskärnor verkar inte ha hindrat OS X eller Windows när det gäller mediaproduktion

OSX har inga problem där.. men windows klarar sig inte långt här utan tredjepartslösningar (t ex ASIO).

Citat:

Microsoft anställde folk som jobbat med VAX/VMS, men det är inte en kopia på samma sätt som OS X tex bygger på BSD

Exakt.. Men kärnan i OSX innehåller ändå bara ~25% från BSD (posix, processhantering, meddelanden/eventsignaler, användarhantering, grundläggande säkerhetsjox, nätverksjox som protokoll och brandvägg, filsystem, kryptotjaffs med mera). Mycket mindre än vad jag först trodde.

Ursprungligen av Volantiz:

OSX har inga problem där.. men windows klarar sig inte långt här utan tredjepartslösningar (t ex ASIO).

Men det verkar funka tillräckligt bra för professionellt bruk och det är kanske vad Microsoft bryr sig om? Multimediafunktioner är ju ett synligare sätt att sticka ut i konkurrensen än att lägga krutet på något som väldigt få användare (dvs mediaproducenter) drar nytta av.

(Iofs tror jag att de kanske lurar sig själva, kan inte tänka mig annat än att OS X befäster ställningen som mediaoperativ om Apple snickrar vidare på Core Audio/Animation/osv och Rendezvous/AUNetSend för att använda i serverfarmar och liknande.)

Citat:

Exakt.. Men kärnan i OSX innehåller ändå bara ~25% från BSD (posix, processhantering, meddelanden/eventsignaler, användarhantering, grundläggande säkerhetsjox, nätverksjox som protokoll och brandvägg, filsystem, kryptotjaffs med mera). Mycket mindre än vad jag först trodde.

Mindre än man tror, japp, men å andra sidan verkar det vara betydligt enklare att porta linuxprogram till OS X än till Windows eftersom mycket av de grundläggande bitarna är samma.

joo.. ASIO har ju blivit så standardiserat så att det känns näst intill som en del av windows

Porta linuxprogram till OSX.. javisst! Jag skriver nu all kod i ren och skär linux-stylée (ok.. nästan iaf) även om koden främst är tänkt för OSX.

  • Medlem
  • 2006-11-02 10:03

Hur svårt är det att porta OSX-program till Linux? Tänker först och främst på grafik/ljudbiten, men egentligen på hur svårt det skulle vara att fixa så att Reason lirar under linux.

Det är i stort sett individuellt för varje applikation. Nu har jag aldrig sett koden till reason.. men som jag förstått det så är det ganska så snyggt designat.. så det skulle väl "bara" krävas ganska så mycket jobb. Mer jobb än vad det skulle vara värt som det ser ut idag tyvärr.

Reason borde ju relativt sett vara bland dom enklare musikprogrammen att porta. Dels för att det är så "self-contained" (om man bortser från Rewire), dels för att det redan är cross-platform. Och enligt vad man kunnat läsa sej till så har dom precis som Volantiz säger designat det rätt snyggt, med egna bibliotek för grafik tex.

Men kommersiellt finns det väl ingen direkt poäng....

Jag tror att ett mer vinnande koncept för Propellerheads vore en light-version. Reason kostar ju trots allt en slant, nästan 4k:- är mycket för yngre förmågor. Själv hade jag kunnat tänka mej att köpa det som lekstuga till en laptop, men inte för såpass mycket pengar. Nu finns ju iofs alla adapted-versioner o dyl, men dels är dom väl väldigt bantade, dels måste man ju köpa hårdvara för att få dom. Nåja, det är en annan diskussion....

Bevaka tråden