Grundläggande kunskap om modulär syntes och hur ljud funkar är ett plus. Men även om man kan det så är tänket i PD rätt annorlunda, speciellt när det gäller en del grundläggande saker (line, hur meddelanden skickas osv).
Dokumentationen som följer med är rätt värdelös om man inte redan kan PD, men Miller Puckette skriver på en bra bok:
The Theory and Technique of Electronic Music
Även om man känner till det som står i boken är den matnyttig eftersom det finns exempel på det mesta i ljudväg man kan behöva när man använder PD. (Och man kan hoppa över det mesta av matematiken om man vill.)
Själv har jag lärt mig dels genom att sätta mig med ett tydligt mål (dvs göra en patch med ett specifikt syfte) eller genom att titta på vad andra har satt ihop. Åtminstone i PD-extended följer det med mängder med mer eller mindre avancerade konstruktioner. Och det finns en del mer traditionella syntar och samplers på nätet om man letar bland patchsidorna.
Själv tycker jag det är synd att PD är såpass svårgreppat, för det finns verkligen en hel del riktigt intressanta saker man kan använda det till (som pmpd).