Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjukvara för nybörjare?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver ett enkelt och lättanvänt program (PC) för en nybörjare, min 16 åriga lillasyrra går musiklinjen på gymnasiet och sjunger, spelar piano och fiol och behöver nåt bra.
Det ska främst vara ett program för att spela in och arrangera, mjukvarusynthar och sånt är bra men inte huvudanvändningsområdet.

Hon ska få en beggad laptop (1ghz, 256mb ram) med ett wamibox ljudkort så det bör funka på ganska begränsade resurser.

några tips?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-10-27 14:03

Reason? Kan ju köra på en v1 om det kan hittas. Borde funka bra på laptopen.

"Det ska främst vara ett program för att spela in och arrangera"

Känns mer som någon mindre version av cubase då tycker jag.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-10-27 14:30

Ah, spela in såna däringa akustiska instrument? Då borde miniversionen av Cubase funka (vad hette de olika; Cubasis, Cubeat etc.). Alltså inte de allra senaste.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-27 14:43

Kolla upp Tracktion kanske? Har inte testat det själv, men ska vara väldigt nybörjarvänligt/lättanvänt men ändå ha det mesta man behöver i en DAW samt inte vara speciellt dyrt (1500-2000 tror jag).

FL studio har väl fullt audiostöd nu? Vet inte hur pass bra det funkar för inspelningar och lek med audio dock, men det är väldigt billigt och rätt lättanvänt.

Annars en småversion av Cubase alltid ett rätt säkert kort, man vet ju att det funkar helt enkelt

Bara spontant utan att ha riktig koll på saker så skulle jag satsat på tracktion.

Jag gillar Tracktion. Enkelt gränssnitt, lättbegripligt för nybörjare, tillräckligt kraftfullt för att klara det mesta och billigt.

Cubase eller Cubasis känns också som rätt bra alternativ, även om jag själv aldrig kommit överens med det - Tracktion känns mer rättframt för den som inte är van vid mjukvara. Plus att snikversioner av större program ofta har korkade begränsningar som antal aux eller inserts. :rolleyes:

Ytterligare ett alternativ är - skratta inte - Magix Music Maker/Studio. Det bygger på Samplitude och verkar helt kompetent om man bortser från leksaksstämpeln.

Jag antar att du med "arrangera" menar allmänt mixande, för jag känner inte till något billigt program som har notation och ljudinspelning.

Glöm inte miniversionerna av Cakewalk/Sonar också. Kostar ofta mindre än Cubase motsvarigheter och kan oftast minst lika mycket (inte lika många begränsningar).
Många verkar dessutom tycka att det är lättare att komma igång med.

Tack för hjälpen, nu har jag lite att tänka på!

Hojta till om du vill ha en Cubase LE-skiva, fick en till ljudkortet som jag inte har någon användning för. Lite oldschool men den klarar lite av varje.
http://www.presonus.com/images/CubaseScreenBig.gif

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-27 18:26

Jag måste också lägga min röst på tracktion, liteversion av cubase eller liknande funkar säkert, men jag tyckte tracktion var betydligt mer intuitivt, snabbjobbat och lättare att komma igång med än cubase.

Studio Case är la ett bra alternativ med cubase SE och flera vst instrument

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-10-29 00:00

eskimo: funkar Cubase LE utan ljudkortet? Jag hade nån version som enbart funkade om ljudkortet var installerat (dock var det Cubasis eller nåt sånt äldre).
Har Cubase LE VST-stöd?

Det slog mig efter att jag postade att så kanske inte var fallet. Mycket möjligt att det inte funkar.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-11-03 23:58
Ursprungligen av daniel303:

J

några tips?

Reaper!

http://www.reaper.fm/

  • Medlem
  • 2006-11-04 10:52

Steinberg Cubase SE3 kostar runt 1300kr idag och det är väl den "lättaste" versionen i 3 serien tillgänglig (LE säljs ej som fristående mjukvara?).

* Audio + MIDI Recording and Mixing
* Virtual Instruments and Effects
* Professional Technology (32-bit Audio Engine, 24-bit/96-kHz Recording)
* Powerful Editors for MIDI and Audio Processing
* Cross-platform (Mac OS X/PC)

Vad jag förstår följer det även med 3 VST instrument och lite effekter.
Har dock själv aldrig använt något annat än Reason med undantag för en lite version av Live 2, mest för att jag har andra önskemål på funktionalitet.
Live har i mina ögon ett väldigt trevligt gränssnitt men man får ju punga ut mer pengar för det.

Fördelen med att börja med Cubase är att Cubase dyker upp på datorerna i skolan på hennes gymnasielinje, dyker upp hemma hos kompisar till henne samt i flera fullskaliga studios. Så det är bra övning för henne och något hon verkligen kommer ha nytta av att ha lärt sig ordentligt

Fast de gymnasieskolor jag har stött på i musiksammanhang har alla haft ProTools....

1
Bevaka tråden