Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gitarr vst

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-12-08 17:32

Hej, jag har en låt där jag har trummor, piano och bas men ingen gitarr så det jag frågar er är: vet någon något BRA gitarr vst program för jag behöver ett snabt... Det behöver inte vara gratis men att den ligger under 6gig´s gränsen:rolleyes:

p.s. jag är inte så bra på gitarr men på midi så jag kan inte bara rigga upp en gitarr......

  • Oregistrerad
  • 2006-12-08 17:34

hmm

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-08 17:48

Virtual guitar kanske?? Men jag vet inte riktigt hur det låter. gitarr är svårt att syntetisera så det låter bra. Är det rythmgitarr du är ute efter eller vill du ha ett juste solo?

Alla gitarremuleringar via synt jag hört har låtit illa. Okej, det var kanske orättvist: de bästa emuleringarna låter bara halvkasst om man är beredd att lägga ner ett par timmar på programmering. Dvs, de funkar om man kör dem i bakgrunden på en låt med många andra element.

Färdiga loopar kan däremot funka (men det säger jag mest för att jag gillar Young Gods).

Lättast och bäst resultat är förmodligen att leta upp någon gitarr eller gitarrist och spela in.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-12-08 18:17

Kolla in detta paket från freesound: http://freesound.iua.upf.edu/downloadpack/640/640_SpeedY_Distorted_Rhythm_Guitar_Chords.zip

Du måste ioförsig registrera dig men det är 230 mbit elgitarr samplingar, inte hunnit testa dem själv än men det verkar lovande. Gratis som sagt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-08 18:22

Nån här på forumet (mein kanske?) gjorde nån solosnutt med syntetiserad gitarr som lät rätt ordetnligt övertygande, men det var väl rätt mycket jobb med den?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-12-08 18:26

Jag vil INTE ha några loopar utan bara så när jag tryckar på en tagent på min midi synt så kommer samma ton ut från datora i BRA gitarr ljud... det ska hälst vara elektrisk gitarr eller både och.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-12-08 18:31

Ja och jag vill inte ha en massa instrument jag vill bara trycka på en magisk knapp så blir det en låt
Som det har nämnts tidigare så är det svårt att få det att låta övertygande om man inte jobbar med loopar och samplingar. Ett annat råd är att du kan ladda hem gitarrsamplingar och mappa upp dem i valfri vst-sampler. Då får du gitarrljud när du trycker på tangenten.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-12-08 18:34

kan försöka men det fins vsti program där det är en riktig gitarr som spelar och sedan får man välja vilken ton bara utan några loopar som t.ex ewqlso tror jag att det heter där det är massa sunfoni instument som t.ex fiol där det är en riktig fiol dom har spelat in först.. det är det jag söker fast med en gitarr:::::....

Gitarr via synt låter inte bra. Om du inte lägger ner ohemul massa tid på att öva på att spela rätt så kommer det bara att låta som en dåligt syntad gitarr – spelstil betyder minst lika mycket som ljuden i sig. Det är därför loopar är att föredra.

Samplade ackord kan funka dock, dito leadstämmor om man dränker grundljudet i dist och dessutom kan spela.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-12-08 18:40

Kolla in det som makari tipsade om:

Virtual Guitarist

http://www.bornemark.se/vg/index.htm

Virtual Guitarist 2

http://www.steinberg.de/157_1.html

är kanske det du söker?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-12-08 18:48

men det är en melodi dom spelar och jag vill bara ha strängen och bandet

Pröva brass eller flute på vilken keyboard som helst, det är väl ungefär så nära man kan komma.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-12-08 19:03

@Danell

Vad pratar du om? Demot på Virtual Guitarist innehåll en massa riff gjorda med programmet. Och nej trummorna är jag ganska säker på att de inte följer med.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-08 19:51

Vad menar ni med att det inte låter bra. Sök på Keytar(d) på youtube.com och njut.

(on topic: tror också att det är Virtual Guitarist du är ute efter. det verkar poppis för sådant.)

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-12-08 20:42

Jag menar altså tonen (bandet på gitarren) Jag har hela virtual guitar och det är att man kan trycka på en takent på midisynten men gitarren spelar en mellodi i en tonen då (mycket irriterande)

ps. här har ni en riktig BRA vst gitarr http://www.bigfishaudio.com/4DCGI/detailDemos.html?976 lysna på låtarna!!! vill ha men är för dyrt:(

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-12-09 03:22
Ursprungligen av Danell:

Jag menar altså tonen (bandet på gitarren) Jag har hela virtual guitar och det är att man kan trycka på en takent på midisynten men gitarren spelar en mellodi i en tonen då (mycket irriterande)(

Du kan ju också KÖPA (hemska tanke :eek: ) pluggen, så får du med en manual där du lätt kan läsa dig till hur du tar enskilda toner...;)

Någon snäll själ kanske ställer upp och spelar de gitarrpartier du behöver? (varannan person kan ju spela lite gitarr )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-08 23:49

Gitarrsamplingar (enskilda toner) borde väl inte vara något större problem att får tag på egentligen. Själva ljudet är egentligen inte alls svårt att emulera. problemet är bara att, som false messiah redan nämnt, så mycket av gitarrens ljud ligger i hur man spelar och långtifrån allt kan emuleras på ett klaviatur. Olika anslag som ger olika klang, små bends och vibrato på enskilda toner, plektrumskrap, etc. Ska det dessutom vara en distad elgitarr så kommer alla sådana saker märkas mångdubbelt tydligare, dessutom tillkommer konstiga modulationer av disten när man byter toner eller spelar flera toner samtidigt och sånt.

Och för att veta hur man ska göra alla de småsakerna rätt så det låter övertygande så bör man nog vara gitarrist

Min pappa visade mig en midifil av Dire Straitslåten "sultans of swing" där någon hade roat sig med att programmera in alla sådana smågrejer och det lär skitbra även med en billig GM-modul. Så det är egentligen inte ljudet det hänger på utan att man inte kan spela gitarr på ett klaviatur.

Tyvärr är nog det bästa förslaget att fråga en kompis som spelar gitarr.

http://www.musiclab.com/products/realgtr_info.htm

Tycker jag är bäst. Akustiskt..

/Rob

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-12-09 10:22

Jag har virtual guitar som jag fick med när jag KÖPTE cubasis 4 vsti så jag har det!

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-12-10 03:45

Ok - men den är bantad jämfört med fullversionen, så där saknas kanske den funktionen. En uppgradering till fullversion kunde vara på sin plats i så fall...?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-12-10 09:21

det är hela jag har

1
Bevaka tråden