Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ipod + pc = xplay eller ephod?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-08-22 18:48

Är sedan två dagar tillbaka lycklig ägare till en ipod. Nu är det så att jag vill ansluta den till min pc också. Jag har testat ephod/macdrive lite, men jag funderar också lite på xplay.
xplay är ju bara ett program och så kostar det ju $20 mindre än macdrive. Är det någon som har testat xplay? Jag hittar ju ingen testversion.
Är det någon som har erfarenhet av någon anna ipod programvara till peze så är jag också intresserad.

/arvid

MUSICMATCH Jukebox 7.2 Plus, som skickas med "iPod for Windows" boxarna, borde funka bra.
Kostar 20 dollar.

http://www.musicmatch.com/home/

Måste man inte ha en annan FireWire kabel till PCn?
eller är jag helt ute och cyklar?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:
Måste man inte ha en annan FireWire kabel till PCn?
eller är jag helt ute och cyklar?

Det beror väl på vad man har för typ av portar på sitt kort. Gissar att vissa behöver annan kabel eller adapter, medan det funkar bra med standard kabeln för andra.

• Oregistrerad
  • 2002-09-02 21:03

Men måste man inte formattera om ipoden om man ska ha den till Windows? Jag har för mig att Windows-versionen av ipod är förformatterad i FAT32 och inte HFS+? Någon som har kopplat sin 5GB ipod till PC som vet och kan berätta hur man gör?

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-09-05 10:27

Man behöver varken formatera om ipoden, eller skaffa sig en ny kabel... Iaf behövde inte jag göra det.

För att få pezen att läsa HFS+ finns bl a MacOpener och MacDrive. Men man kan väl också formatera om ipoden, men jag vet inte om man då behöver ny firmware också... Kände att det var bäst att låta den va som den var i och med att jag tänker använda den till mac också.

Vad gäller kabeln finns det ju två stycken olika firewire kontakter. En 4-pin och en 6-pin. 6-pins versionen överför kraft också, så den är inte så vanlig på PC-cards eftersom specarna för PC-card inte tillåter korten att konsumera så mycket ström som behövs. PCI kort i sin tur har, vad jag sett, nästan alltid 6-pins versionen.

Vad gäller programmvara för att skicka in musik i ipoden finns ephpod, eller xplay (varav xplay inte behöver macopener, MacDrive finns inbyggt).

Jag har inte testat xplay, men jag kör ephpod och
MacOpener på min peze och jag måste säga ett det fungerar fint ( eller så fint den nu kan funka på en peze

)

Innan jag skaffade ephpod och MacOpener läste jag en del rescensioner av xplay vs ephpod där slutklämmen blev att ephpod var lite komplicerat och meckigt, men hade potential medans xplay var smidigt och "kommersiellt". Jag måste säga att den nuvarande verionen av ephpod lämnat meckigheten bakom sig och blivit det där potentiella programmet.

/arvid

Visst är det skönt att ha iTunes på PC'n nu då

Itunes är nå grymt skönt.. synd att det inte finns funktion att lägga tillbaka låtar till datan bara

• Oregistrerad
  • 2003-11-14 16:38

Anapod Explorer är det självklara valet.
Gratis testversion finns på www.ipodlounge.com i filarkivet. Full version kostar 80 kr.

1
Bevaka tråden