Man behöver varken formatera om ipoden, eller skaffa sig en ny kabel... Iaf behövde inte jag göra det.
För att få pezen att läsa HFS+ finns bl a MacOpener och MacDrive. Men man kan väl också formatera om ipoden, men jag vet inte om man då behöver ny firmware också... Kände att det var bäst att låta den va som den var i och med att jag tänker använda den till mac också.
Vad gäller kabeln finns det ju två stycken olika firewire kontakter. En 4-pin och en 6-pin. 6-pins versionen överför kraft också, så den är inte så vanlig på PC-cards eftersom specarna för PC-card inte tillåter korten att konsumera så mycket ström som behövs. PCI kort i sin tur har, vad jag sett, nästan alltid 6-pins versionen.
Vad gäller programmvara för att skicka in musik i ipoden finns ephpod, eller xplay (varav xplay inte behöver macopener, MacDrive finns inbyggt).
Jag har inte testat xplay, men jag kör ephpod och
MacOpener på min peze och jag måste säga ett det fungerar fint ( eller så fint den nu kan funka på en peze
)
Innan jag skaffade ephpod och MacOpener läste jag en del rescensioner av xplay vs ephpod där slutklämmen blev att ephpod var lite komplicerat och meckigt, men hade potential medans xplay var smidigt och "kommersiellt". Jag måste säga att den nuvarande verionen av ephpod lämnat meckigheten bakom sig och blivit det där potentiella programmet.
/arvid