Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låtar i iPod med inte i iTunes?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-30 22:55

Ni lyckliga som redan äger en iPod kanske kan uppgradera mina dunkla kunskaper...

Kan man ha låtar i sin iPod utan att ha dem på sin hårddisk (alltså i iTunes)? Jag vill kunna använda en iPod som lagringsenhet för alla mina mp3:or så att jag slipper ha dem på min dator. Går det att lösa utan att att bli ledsen på kuppen?

Det är så enkelt att du kan börja att gråta på kuppen, men det är bortom ledsenhet: Gå in på iPodens inställningar i iTunes (har det inte framför mig för tillfället så jag kan inte säga exakt), det finns dels i någon meny någonstans och dels på en av knapparna nere till höger när du har iPoden markerad i spellistfönstret. Väl där klickar du ur "Uppdatera iPod automatiskt". Nu får du manuellt välja vilka filer du vill ha på iPoden och dra över dem för hand, och kan därefter radera dem från både iTunes bibliotek och hårddisken (om du har tur kan du göra båda sakerna i en manöver).

Capisce?

• Oregistrerad
  • 2002-12-31 13:29

Aaaiiight! Nu e jag redo att införskaffa!
Tack.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-01 17:40

Hur fungerar det om man ångrar sig och vill ha tillbaka musiken till datorn?
Vet att man kan använda en massa sharewareprogram men funkar det utan dem?

Liten men kompleterande fråga - OM man väljer att för iTunes adress (dvs. endast mapparna: Musik/iTunes/iTunes Music) istället läggas på iPoden som synliga filer - kommer då iPoden att skapa dubletter ? Dom är väl annars helt osynliga ? i iTunes finns ju ett preffsval att "Kopiera filer till mappen iTunes Music när ett spår läggs till biblioteket". Så kan man ha det bästa av två världar, dvs spela musiken på iPoden fast med synliga filer där iPoden inte skapat dubletter ?

Olle

Samtliga sharewareprogram gör det de utger sig för att göra, olika program olika bra. Men det finns hursomhelst gott om alternativ som fungerar. Nu tog ju Apple bort buggen (?) som gjorde att man inte ens behövde någon tredjepartsprogram utan kunde flytta musik från iPoden i Finder, men ändå...

Angående silverrävens fråga; jag skulle tro att iPoden enbart spelar de filer av spelbart format som ligger i "den osynliga delen" eller musikdelen av hårddisken. Min gisning är således att det kommer att bli dubletter. Men varför i hela världen vill du göra en sådan abrovinsch?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hedelina:
Men varför i hela världen vill du göra en sådan abrovinsch?

För min del så tycker jag det är onödigt att ha dom på två ställen. Efter som iPoden trots allt bara är en vanlig firewire disk så kunde biblioteket lika gärna ligga där och iPodens programvara läsa synliga filer istället för att skapa dubbletter.

Olle

Det är klart. Men om du har iPodens låtar enbart på just iPoden kan du med lite gott mod se "Olles iPod" som ett Bibliotek II... Tröstar det?

Jo men då är vi ju tillbaka på ruta 1 igen med 2 fristående bibliotek så det ger ingen utdelning.

1
Bevaka tråden