Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes, iPod och aac

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-28 11:32

Jag har varit sugen på en iPod ett tag, men man kanske bör vänta på aac?

Kommer iPod att kunna köra aac, och komer det då att krävas ny hårdvara, eller kommer man att kunna uppgradera mjukvaran?

Skulle kännas surt om man hostade upp över 5k, för att veckan efter sukta efter aac-varianten. (inte för att jag har hur mycket musik som helst, men för att man har plats för annat på disken)

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • 2002-11-28 13:06

vad jag vet så är det stödet i mjukvaran som gör att man inte kan spela acc. fast jag är inte helt säker.
kanske någon annan vet mer?

Om du frågar mig så TROR jag att det räcker med en mjukvaruuppgradering av iPod för att få AAC att fungera. Men jag kanske är färgad av att jag redan har en iPod...

Av det jag läst på nätet så har jag aldrig sett något som rakt ut sagt varken att det krävs nya eller att det garanterat fungerar på gamla. Vad jag däremot läst är att iTunes 4 med AAC-stöd (och andra finesser som Rendezvous) kan komma att släppas i januari. Då borde vi få veta hur det blir med iPod. Så om du är orolig kanske du ska vänta tills dess, för säkerhets skull.

Sen kanske det är värt att vänta på en ny iPod av andra skäl, den kanske har färgskärm, digitalkamera, mobiltelefon och inbyggd projektor...

• Medlem
  • International user
  • 2002-11-28 13:14

Jepp, det är vad jag läst oxå, men ingen vet nog säkert. Kan vara läge att vänta till Januari för köp då det ryktas att iTunes4 med AAC-stöd skall släppas då. Om iPodarna går att uppgradera så släpps den uppdateringen nog samtidigt.

• Medlem
  • Lund
  • 2002-11-28 14:22

Jag överväger starkt att köpa en iPod i samband med personalköp av PB G4, men jag kommer att vänta till januari för att se vad som händer. Det är ändå inte så långt dit.

• Oregistrerad
  • 2002-11-28 16:42

...vad är AAC?

:-David

[ 28 November 2002, 16:43: Meddelandet ändrat av: DavidL ]

• Medlem
  • International user
  • 2002-11-28 17:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: DavidL:
...vad är AAC?

:-David

Citat:

quote: Because of its exceptional performance and quality, Advanced Audio Coding (AAC) is at the core of the MPEG-4 specification and is the new audio codec of choice for Internet, wireless, and digital broadcast arenas. AAC provides audio encoding that compresses much more efficiently than older formats such as MP3, yet delivers quality rivaling that of uncompressed CD audio.

http://www.apple.com/mpeg4/aac/

• Oregistrerad
  • 2003-01-08 15:25

Blir det aldrig nåt AAC i iTunes???

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:
Blir det aldrig nåt AAC i iTunes???

Man spela upp AAC i iTunes, vill man koda får man betala för en Pro-licens till QuickTime.

Men ärligt talat är det inte sååå upphetsande, AAC låter för burkigt för min smak.

*stannar kvar vid 192 kbps mp3*

1
Bevaka tråden