Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är skillnaden på PC och Mac iPod?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, som sagt.
Vad är skillnaden på PC och Mac iPod?

Är det bara att man med pc-poden får med annan programvara och en annan firewiresladd eller?

Varför skall man inte skaffa PC-versionen då så att man har en iPod som funkar på både mac och pc?

Eller är det kanske formateringen av HDn som är annorlunda?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 12:01

Har du någonsin hört att en PC (utan extra program) skulle kunna läsa Macformaterade diskar?

Men kan macen läsa pc-formaterade?
I så fall funkar ju en pc-pod som flattformsoberoende eller?

Ursprungligen av Ghazban:

Men kan macen läsa pc-formaterade?
I så fall funkar ju en pc-pod som flattformsoberoende eller?

Ja! Jag kör Ipod med Windows-format (FAT 32?) just för att kunna vara plattformoberoende. Problemet är bara att jag har en Mac hemma och jag kan inte uppdatera Ipodens programvara utan en Windows-burk. Men det löser sig alltid.

Detta har jag också undrat.....Ingen som har svar ??

Det finns väl en anledning till de två såklart, men ska det vara så svårt att kunna ha samma till olika plattformar.

Antagligen så funkar ingen av dem på olika plattformen. Annars skulle Apple inte sälja två olika, för säg vad ni vill om Apple, men dumma är de inte.

Det som skiljer är väl hur diskarna är formaterade. Macen är formaterad som HFS+, och PC som Fat32 (eller kankse NTFS?). Och vad jag vet kan inte Macen eller PCen läsa andra format än de egna. Men jag kan ha fel. Upplys mig om så är fallet är ni snälla.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-05 22:36

Hej.

Kan bara meddela att PC iPod fungerar alldeles utmärkt mot en Mac(I alla fall under Mac OS X).

En kollega köpte en Pc iPod och det gick alldeles utmärkt(dock lite långsammre) att skyffla över låtar till denna(iTunes kände igen den osv).

PC iPod är FAT formatterad(Stod inte om det var FAT eller FAT32).

Även Mac iPod fungerar mot en PC förutsatt att man man har mjukvara på PC:n som klarar av HPS+.
Exempel på ett sådant program är ex. Mac Drive 5
---
/Samuel

Tack Samu för ett perfekt svar, precis vad jag ville veta!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-06 12:11
Citat:

quote: ...alldeles utmärkt(dock lite långsammre) att skyffla över låtar till denna(iTunes kände igen den osv)...

Hur mycket långsammare... ?

Det är FAT32 i Windows-varianten. Men FAT32-stödet är ju som det är i OS X... *ryyyyys*

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-06 14:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bodo:

Citat:

quote: ...alldeles utmärkt(dock lite långsammre) att skyffla över låtar till denna(iTunes kände igen den osv)...

Hur mycket långsammare... ?

Inte ´störande´ långsamt i alla fall, typ 2-3MB/s..
(Känndes det som i alla fall).

Det är ju lite synd att Apple inte har riktigt stöd för FAT32, detta gör ju exempelvis att USB-Nycklar blir olidligt långsamma att använda(1 min för 2MB är oacceptablet när det på en PC tar 2-3 sekunder).
---
/Samuel

(Skall ge mig på PC iPod mot en PC på Tisdag när jag kommer till jobbet och jämnföra hastighet).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-06 14:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Samuel K.:
Det är FAT32 i Windows-varianten. Men FAT32-stödet är ju som det är i OS X... *ryyyyys*

Håller med, slött och lite ostabilt är ordet
---
/Samuel

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 20:14

Macformatteringen är mer effektiv än den gamla trötta FAT32. Bortfallet i filallokeringstabellerna där är enormt. Därför kör dagens Windows NTFS-filsystem som är mycket bättre än FAT32. Fördelen med FAT32 är att alla kan läsa och skriva det enkelt. På ren svenska får det plats lite fler låtar på en macformatterad än en pcformatterad.

Ursprungligen av xerent:

Macformatteringen är mer effektiv än den gamla trötta FAT32. Bortfallet i filallokeringstabellerna där är enormt. Därför kör dagens Windows NTFS-filsystem som är mycket bättre än FAT32. Fördelen med FAT32 är att alla kan läsa och skriva det enkelt. På ren svenska får det plats lite fler låtar på en macformatterad än en pcformatterad.

Men det finns väl inte ipod macar och pc. Man formatera väl dom till det formatet man behöver. Eller?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-02-10 22:38

Sant.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-02-11 07:41

Går alldeles utmärkt att köra fat32 på en mac... på externa diskar och på podden, själv upplever jag det inte alls slött när med nyaste versionen av OSX. Det går att köra en mac formaterad iPod mot Pc också men då behöver du installera extraprogram... men det är en bättre lösning då fat32 tex bara kan lagra filer som är upp till 4gb i storlek... kanske behöver flytta en dvd-iso på 4,5gb o då går den inte att lägga in på en fat32 disk utan att tex rara den i flera filer.

För övrigt så finns det bara en typ av iPods... alla kommer förformaterade för mac mig veterligen. men det fixar ju installationsprogrammet om man kör pc.

1
Bevaka tråden