Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod Mac vs. PeZe

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-06 09:28

Undrar...
man vill ju ha en iPod till macen...

Men, FWHårdisk funktionen?? Kan jag tanka filer från mac OCH pc?? Eller måste man s.a.s bestämma sig vid inköp?

Sitter i en blandad miljö, det vore grymt om jag kunde använda den mellan mina burkar...

• Oregistrerad
  • 2002-12-06 10:34

Om du menar FireWire så hittade jag följande Systemkrav Apple krävde för PC:

iPod for Windows requires a PC with built-in FireWire or a Windows-certified FireWire card and Windows Me, Windows 2000, or Windows XP Home or Professional.

• Oregistrerad
  • 2002-12-06 11:11

Frågan är:

Kan jag (om jag nu har firewire på min pc :rolleyes: ) använda den BÅDE på min goa mac & min otäcka pc?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonaz:
Men, FWHårdisk funktionen?? Kan jag tanka filer från mac OCH pc?? Eller måste man s.a.s bestämma sig vid inköp?

Man måste bestämma sig vid inköp. Anledningen är att hårddisken i Poddarna är formaterad för olika filsystem beroende på plattform (HFS+ resp NTFS om jag inte har fel för mig). Detta gör att det inte går att läsa en iPod på fel plattform. Man kan dock konvertera en PC-pod till Mac-dito genom att formatera om den (samtidigt får man väldigt mycket ledigt utrymme...

), men det lär inte vara möjligt att göra tvärtom enligt de uppgifter jag har fått.

/Göran

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonaz:
Frågan är:

Kan jag (om jag nu har firewire på min pc :rolleyes: ) använda den BÅDE på min goa mac & min otäcka pc?

Jag kan tala om en sak; lillsyrran fick en beg. iPod 5GB och XPlay till sin PC och det fungerar grymt bra med Windowslogik (?). Media Player synkar precis som iTunes gör i OS X. Den dyker upp som enhet under Den här datorn.
Det funkar dock inte att också synka med sin Mac. iTunes gnäller om att biblioteket inte stämmer. Detta är ju naturligtvis av upphovsrättsliga skäl. Apple vill ju inte stå där med byxorna nere när RIAA knackar på. I princip är det piratkopiering när du synkar din Mac:s bibliotek till PC:ns dito via iPod:en.

http://www.mediafour.com/products/xplay/

• Oregistrerad
  • 2002-12-06 11:34

tja, kopieringspirat vill man ju inte vara...

• Oregistrerad
  • 2002-12-06 13:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
*Snip*...I princip är det piratkopiering när du synkar din Mac:s bibliotek till PC:ns dito via iPod:en.

Det där tycker jag är en sanslös grej egentligen.

Viss förstår jag det hela med paragrafer och rättigheter men i vissa fall får dessa paragrafer ett eget liv istället för att som det är i verkligheten...

ett fall där man faktiskt köpt det man skall använda.
Jag understryker ordet "använda" från en kunds perspektiv.

Dvs, det finns en gräns där kunden får lida och lägga ut onödigt mycket pengar för samma sak de redan har, det är bara att kunden hamnar emellan två bolag med dess paragrafer (kommunikation emellan bolagen alltså).

Men visst, det är en frågan om moral.
Och vem ristar in dessa regler och moraler i sten? Vem bestämmer?
Var går gränsen för när ett bolag hojtar "piratkopiering" och hytter med paragrafer de själva skrivit om man går på guttfeeling i ett gott syfte rent objektivt?

Det är enkelt att sopa över det hela bakom paragrafer men ibland känns det som om det som blir kvar är bara till för bolagen och inget blir över för kunden. Såtillvida de inte betalar dubbelt upp

En lag är en lag är en lag...in absurdum ibland, tycker jag.

*rycker på axlarna*

1
Bevaka tråden